Te volgen stappen

Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Te volgen stappen

Bericht door Nathan90 »

Jacob, welke operaties zou je willen?

Borstoperatie en hysterectomie zijn gewoon in NL buiten het VU om te doen bij het Slotervaart in Amsterdam. Voor de rest moet je dan wel naar België (colpectomie, meta, phallo) mocht je dat willen. Maar dat is niet erg want vergoeding is goed te regelen en de resultaten van die operaties zijn bij onze zuiderburen zijn doorgaans beter dan bij het VU.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Te volgen stappen

Bericht door Jacob »

Oh, dat valt mee. Ik dacht dat alles dan op eigen kosten moest. En ik zit net weer zonder werk, dus een gedeelte van het spaargeld gaat helaas weer naar de boodschappen.
24 oktober is er bij de mannengroep in Amsterdam een voorlichting over operaties. Daar wil ik naar toe en eens even horen. Wel spannend, want ik ben nog niet echt out. Maar ze zullen vast niet bijten :D
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Te volgen stappen

Bericht door Anon20180501 »

Emma schreef...
Het gaat er om dat er op verschillende DBCs geboekt wordt
Dat bedoelde ik te zeggen...
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Te volgen stappen

Bericht door Nathan90 »

Ik hoorde het van de week over de mannengroep ja. Als ik kan kom ik mogelijk ook :) in november komen de twee chirurgen van het Slotervaart langs om te vertellen. Mocht je buiten het VU diagnostiek doen ben je bij hun in goede handen. (heb begin september borstoperatie gehad in Slotervaart)

Nee het enige waar je qua verzekering op moet letten is dat ze een contract hebben met het Slotervaart. Genderzorg is verder gewoon basispakket, alleen je hormonen moet je wat voor bijbetalen maar dat is via het VU ook het geval. Als je voor verdere operaties naar België zou gaan moet je de verzekering wel even uitzoeken maar in principe kan je het vergoed krijgen voor het bedrag dat het in NL zou kosten. Weet sowieso van zat mannen die momenteel op de wachtlijst staan in België. :)
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Te volgen stappen

Bericht door Jacob »

Ik ben collectief verzekerd bij Menzis, maar zat te kijken of ik qua kosten over kon stappen. Misschien dat ik daar dan maar even mee wacht. Ze hebben een contract met het Slotervaart.
Is er een indicatie mbt kosten die niet vergoed worden?
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Te volgen stappen

Bericht door Nathan90 »

Niks waar jij je de komende jaren zorgen over hoeft te maken. Je hebt straks eerst wachtlijst, aantal maanden diagnostiek, een jaar real life fase (met hormonen) en dan borstoperatie en hysterectomie. Hoewel de lange tijd ook vervelend is, qua geldzaken hoef je je pas over een jaar of 2 weer goed in te lezen en te onderzoeken. Het valt niet te zeggen hoeveel het dan gaat kosten. (wat dat betreft weet ik ook het fijne niet van exacte kosten voor phalloplastiek maar stel je hebt complicaties dan zijn de kosten natuurlijk al weer hoger)

Enige wat je wel geld zal kosten zijn bedragen die van je eigen risico af gaan. Hormonen bijvoorbeeld. De gel is volledig vergoed maar kost je wel je volledige eigen risico. De sustanon (twee wekelijkse injectie) kost iets van €120 per jaar (dacht ik..), deels eigen bijdrage en deels eigen risico. Nebido (12 wekelijkse injectie) kost je €320 eigen bijdrage en 150 eigen risico per jaar. Min of meer. (één van de drie dus, naar gelang welke je kiest)
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Te volgen stappen

Bericht door Jacob »

Heb me net aangemeld bij PIG in Woerden. Wachtlijst bedraagt 5 maanden. Eerste stap is gezet.

Van het weekend eens kijken of ik genoeg moed op kan brengen uit de kast te komen tegen mijn vriend.
Na een korte, heftige relatie er een punt achter gezet, maar nu willen we het misschien voorzichtig weer proberen. Ik vind het dan wel zo eerlijk dat hij op de hoogte is, zodat ook hij een keus kan maken. Arme jongen, eerste relatie na 20 jaar en dan krijg je direct zoiets :? Ik ben benieuwd of hij het trekt.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Te volgen stappen

Bericht door Jacob »

Het traject bij PIG gaat lopen vanaf februari, de afspraken zijn gepland.

Gisteren een heel stuk gewandeld met mijn vriend en verteld waar ik mee bezig ben. Het kwam niet als verrassing en hij nam het heel goed op!
Gelukkig gaat de verandering gestaag en niet van de ene op de andere dag.