Nieuwe chat! Zie dit topic.

SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternatief

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternatief

Bericht door LiliFee »

Hallihallo!

Na een poosje gezocht te hebben wil ik toch graag een alternatief voor de "Thaise Route" aanprijzen: Duitsland! Niet in de laatste plaats omdat ik daar zelf woon en daar ook mijn transitie doe ;). In de afgelopen jaren heb ik lang gezocht naar de "ideale oplossing", en ik wilde graag mijn informatie met jullie delen. Here it goes!

Ik begin mijn post met een fantastisch stukje plagiaat uit een ander berichtje van me 8-) :

De meest gangbare techniek is de "penile-inversion" techniek die in jaren '50 door Dr. Georges Burou ontwikkeld werd. Deze techniek wordt door alle (!) chirurgen in Nederland en België toegepast. Bij deze techniek wordt de penis naar binnen geklapt, wat enkele grote problemen met zich meebrengt. In de eerste plaats ligt de vagina anatomisch gezien gemiddeld 5 centimeter verder naar achteren dan de penis. Hierdoor ontstaat er bij het naar binnen klappen een geringere diepte, maar wat nog veel erger is: er wordt aan de penishuid getrokken, wat tot een slechtere doorbloeding leidt en dus een grotere kans op complicaties (necrosen bij genezing, zwellingen, etc...). Het scrotum wordt vaak volledig of grootendeels verwijderd en de huid niet gebruikt. Daardoor is er weinig huid over om de vulva (grote schaamlippen, kleine schaamlippen, klitorishoed, etc..) te vormen. Het resultaat is daardoor optisch ERG verschillend van een geboren vrouw. Ook wordt de neo-vagina niet nat, er onstaat geen natuurlijke flora en de vagina is niet zelfreinigend. Verder word je niet nat bij de sex en wordt er weinig aandacht aan het vormen van een clitoris besteed. De reden dat deze techniek nog steeds toegepast wordt is omdat hij relatief simpel is voor de chirurgen zelf, en dus minder tijd kost om uit te voeren en minder revalidatie vraagt. Verder is de diepte die door deze techniek behaald wordt in veel gevallen ontoereikend voor sex.

Vanwege de bovengenoemde problemen hebben een aantal chirurgen in Thailand sinds 2000 (ongeveer) de "Thaise methode" uitgevonden. Bij deze methode wordt het scrotum gebruikt om de vaginawand te maken. Het wordt hiervoor eerst "gemeshed", wat kortweg betekent dat het oppervlak vergroot wordt door er een soort netje van te maken. Daarna wordt het als vagina ingebracht. De penishuid wordt dan gebruikt om de grote schaamlippen te maken en de voorhuid voor de kleinere schaamlippen en de klitorishoed. Het grote voordeel van deze techniek is dat er door gebruik van het scrotum voor de vagina veel meer huid voor de vulva overblijft, en de resultaten dus veel natuurlijker uitzien. Gynecologen zeggen vaak dat ze de resultaten van deze techniek niet van een cis-vagina kunnen onderscheiden. Wat de "funcitonaliteit" betreft, Thaise chirurgen gebruiken de complete eikel om een clitoris te maken die zowel inwendig als uitwendig ligt, net als bij cis-vrouwen. Het inwendige deel heet dan het "chonburi-orgaan". Hierdoor is de vulva zeer gevoelig. Ook wordt deze vagina nat, zowel in normale toestand als bij sex.

Als derde techniek is er de "gecombineerde methode" van de Duitse chirurg Dr. Jürgen Schaff uit München. Dr. Schaff voerde eerst ook de "penile inversion" uit, maar door de vele klachten en goede berichten uit thailand voelde hij zich genoodzaakt om een verbeterde techniek in europa in te voeren. Zijn techniek lijkt grootendeels op die van de Thaise chirurgen, met een paar verschillen. In de eerste plaats wordt het scrotum grootendeels gebruikt voor de grote schaamlippen. De penishuid wordt eerst gehalveerd, waarbij de bovenste helft (het dichts bij je lichaam) naar binnen geklapt wordt (net als bij de penile-inversion techniek). Het verschil is dat deze huid slechts voor de eerste paar centimeter van de vagina gebruikt wordt, waardoor er niet aan de huid getrokken wordt en de doorbloeding dus beter is. Dit zorgt weer voor minder risio's bij de genezing (zie boven). De rest van de vagina wordt dan met het onderste gedeelte van het scrotum gemaakt en door de urethra (plasbuis) uit de penis. Het voordeel hieraan is dat de plasbuis een slijmhuid heeft, in plaats van een oppervlakte-huid zoals de penishuid en scrotum. Dit zorgt ervoor dat de vagina altijd een beetje nat is en zelf-reinigend is, en ook bij sexuele opwinding nat genoeg wordt voor de penetratie.
Qua optiek zijn de resulaten net zo goed als bij de Thaise techniek, niet van cis-vagina's te onderscheiden dus.

Om een lang verhaal kort te maken: Deze operatie doe je maar één keer in je leven. Je kan 'm snel en goedkoop laten doen, dan heb jij eerder een vagina maar je moet er de rest van je leven mee door! Ik weet niet wat jij wilt, maar ik ben zelf voor de derde optie gegaan, ik word zomer 2017 in München door Dr. Schaff geopereerd. Hij is één van de beste chirurgen wereldwijd en het resultaat is niet van "echt" te onderscheiden, zowel in gevoeligheid, natheid, diepte als in uiterlijk. Ik neem niet met minder dan het aller allerbeste genoegen, want het is mijn lichaam en ik wil er blij mee zijn!
De reden van mijn post is de derde techniek, namelijk de gecombineerde methode. Deze wordt al meer dan 10 jaar in Duitsland toegepast, met erg tevredenstellende resultaten. Helaas is er op dit forum vrijwel niets over deze mogelijkheden te vinden, vandaar deze post.

Waarom is deze techiek zo interessant?

In de eerste plaats: De resultaten zijn super!

In de tweede plaats: Duitsland is dichter bij dan Thailand. Mocht er nog wat misgaan, dan ben je binnen een dag ter plekke. Da's bij Thailand wel anders.

Ten derde: De Nederlandse ziektekostenverzekeringen hebben van oudsher veel minder problemen met het betalen van operiaties in Duitsland en België, in tegendeel tot Thailand. Soms hoef je zelfs niks voor te schieten en betalen ze het zo.

Wie opereert er eigenlijk met deze techniek?

Voor de duidelijkheid: De 'traditionele' penile-inversion techniek wordt in duitsland in meer dan 30 ziekenhuizen aangeboden. Gezien het feit dat deze techniek hetzelfde is als die van de Nederlandse chirurgen moet je dus een beetje oppassen, want er zijn er maar een paar die de gecombineerde methode aanbieden:

- Dr Jürgen Schaff en Dr. Suzanne Morath van de PSC-München. Link: http://www.psc-munich.com/

Dr. Schaff is de pionier van deze gecombineerde methode, welke hij al sinds 2008 aanbiedt. Inmiddels heeft hij meer dan 300 dames geoperereerd, hij en zijn collega Dr. Morath kunnen gezien worden als de meest ervarene chirurgen. Hij garandeert 100% gevoeligheid, een goede diepte en een natuurlijk uiterlijk van de vagina. Dr. Schaff is erg populair, wat tot lange wachttijden geleid heeft. Wel is er een 'tweede wachtlijst'.

Als je je aanmeldt, krijg je eerst een afspraak die tot 3,5 jaar in de toekomst ligt (zoals bij mij het geval was). Verder heeft hij een tweede wachtlijst van ongeveer een jaar. Je kan alleen op deze wachtlijst gezet worden als je een attest van je psycholoog/psychiater kan geven waarin staat dat je geopereerd moet worden en als je een schriftelijke bevestiging van de ziektekostenverzekering inlevert dat je operatie door hen betaald wordt. Verder vraagt hij bovenop het bedrag wat de ziektekostenverzekering vergoedt nog 3000 extra honorarium, wat je 2 uitelijk 2 dagen voor de operatie moet betalen.

- Dr. Jochen Hess van de Uniklinik Essen . Link: https://www.uk-essen.de/en/urologie/startseite/

Dr. Hess is zelf voert al jaren de penile-inversion techniek uit. In de zomer van 2015 heeft hij een opleiding bij Dr. Schaff gevolgt, en zelf biedt hij de gecombineerde methode sinds februari 2016 aan. Hij heeft nu ongeveer 40 operaties volgens deze techiek uitgevoerd.

Als je een afspraak wilt maken met Dr. Hess moet je rekenen met 4 tot 5 maanden wachttijd voordat je op bezoek kan voor het eerste gesprek. Je wordt dan geinformeerd over het hoe en wat van de methode en wat er nodig is: een indikatiebrief (zie bovenstaand) en een toezegging van de ziektekostenverzekeraar. Als je dit hebt kom je op de wachtlijst, die 3 tot 6 maanden is. Verder hoef je er geen honorarium te betalen, in tegenstelling tot Dr. Schaff.

Voor de duidelijkheid: vroeger opereerde Dr. Krege aan het Uniklinikum in Essen, maar zij heef tegenwoordig haar eigen kliniek. Verder opereert Dr. Krege nog volgens de penile-inversion techniek.

- Dr. Pottek uit Hamburg

Dr. Pottek biedt sinds 2012 een eigen variant van de gecombineerde methode aan, welke tot zeer veel teleurstellende resultaten geleid heeft. Hij kan gezien worden als één van de slechtste chirurgen van Duitsland, laat je alsjeblieft NIET bij hem opereren. De wachtlijsten van Dr. Schaff en Dr. Hess staan vol met dames die Dr. Pottek verminkt heeft!

Ik hoop toch een beetje duidelijkheid gegeven te hebben over deze derde, in Nederland onbekende optie! Duitsland is tegenwoordig toonaangevend op het gebied van operaties, het is het zeker waard je hierin te verdiepen. Succes!
Lydia
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 aug 2015, 05:05
Gender: Androgyne

Re: SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternat

Bericht door Lydia »

Geweldig, dank voor de info.
Sapere Aude
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternat

Bericht door Hakuna »

Als die twee laatste alternatieve operatie technieken zo succesvol zijn en zelfs betere resultaten laat zien dan de ''traditionele'' SRS waarom wordt deze dan ook niet bij de twee Nederlands genderteams toegepast?

Is hoe dan ook een win win situatie voor zowel de genderkliniek alsook voor de patiënt.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternat

Bericht door Tanja »

@ Haikuna,

Waarschijnlijk heeft dat te maken met het kostenplaatje en benodigde tijd.
Bovendien zal een chirurg ook weer extra opleidingen moeten gaan volgen om deze techniek uit te voeren.
Ze heeft mij in ieder geval erg enthousiast gemaakt voor deze optie :hbeat:
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Suikerklontje
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Vrouw

Re: SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternat

Bericht door Suikerklontje »

Ik ben voor mijn operatie paranoia geworden van de vele mogelijkheden en of ik wel het juiste deed. Er na stelde ik deze vragen ook nog aan de chirurg.

Puntje bij paaltje maakt het niet uit. Na je operatie ziet het er allemaal apart uit. Het is wennen, ook met de 'perfecte' techniek. Alles heeft voor en nadelen maar natuurlijk komen de nieuwe technieken beter naar voren, ze bestaan niet al tig jaar om vele klachten van te kunnen verzamelen.

Het nat kunnen worden is overrated, really. Ik stond er net zo in maar geef een tong over je zaakje en je bent al zo'n beetje nat genoeg om dat probleem te verhelpen. Plasbuis in de vagina wand doen dat schijn je te kunnen voelen. Ziet het er maybe 'beter' uit, maar voelt die weer anders.

Dus ik heb de old school operatie en het enige wat ik nog wil is mijn binnenste schaamlippen corrigeren, doen zat cisvrouwen ook. Was laatst bij de huisarts en uit haar reactie (was een studente) haalde ik wel al dar het resultaat super goed is.

Ik overwoog eerst enorm om de darm te gebruiken bij de operatie, want dat werd ook omgeschreven als 'de' operatie, maar het blijft dat er meer risico's zitten aan de nieuwere technieken simpelweg omdat ze nieuwer zijn en er dus nog niet veel long term resultaten zijn. Dat alles nu in 1 keer klaar is wil dus niet automatisch zeggen dat je later in je leven niet nog een keertje langs moet.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternat

Bericht door Alice »

eline-q schreef:Ik hoop toch een beetje duidelijkheid gegeven te hebben over deze derde, in Nederland onbekende optie! Duitsland is tegenwoordig toonaangevend op het gebied van operaties, het is het zeker waard je hierin te verdiepen. Succes!
Mooi dat je zo'n uitgebreide info geeft.

Je mag wel aannemen dat mensen die hun srs in het buitenland laten uitvoeren zich terdege informeren aangaande en ook de Duitse alternatieven meegenomen worden in een beslissing.

Wat van veel belang kan zijn bij een srs operatie in het buitenland is, wie gaat het betalen?
Vergoeding vanuit de verzekering is heel willekeurig geregeld,
a verzekering vergoed de kosten geheel, E-112 (zo zou het moeten gaan)
b verzekering vergoed de kosten gedeeltelijk .?.% van wat de operatie koste als die in NL zou zijn uitgevoerd en zoals je weet is die beduidend lager gesteld dan wat een srs gemiddeld in het buitenland kost. Per verzekeraar kan het ook verschillen of er een E-112 verstekt wordt of dat je zelf de kosten voor moet schieten.
c verzekering vergoed geheel niets

Wel lijkt het erop dat NLers liever niet hun srs in het buitenland laten doen.
Mogelijk nu om financiële reden maar eerder toen de operaties in het buitenland volledig vergoed werden werd er ook niet zo veel van die optie gebruik gemaakt.
Het blijft altijd een pittige puzzel om de meest geschikte chirurg te kiezen en ook de administratieve kant kan problemen geven.
Indien men de buitenland route kiest wordt in de regel gelijk aan Thailand gedacht daarna België, minder in de richting Duitsland of andere landen bv. Kroatië.

Natuurlijk wordt er ook gelijk naar de wachtlijsten gekeken en dan zal mogelijk een chirurg met een goede reputatie en een korte wachtlijst de voorkeur krijgen.

Voor Dr. Schaff, geeft dit toch enige bedenkingen.
Je moet je eigenlijk gelijk bij hem aanmelden als je aan je transitie begint. Denk dat dit maar weinig transgender kunnen gezien ze meestal nog in een oriënterende fase verkeren en srs bij wie en hoe nog niet aan de orde is.
Daarna als je groenlicht voor de operatie hebt is er kans dat je nog een jaar in de wacht gezet wordt.
Ook die € 3000,- die extra betaald moet worden is iets die je te denken geeft.

Over Dr. Schaff waar ik ooit op consult ben geweest (inderdaad sympathieke man) had vroeger een zéér goede reputatie op het gebied van VtM srs en herstellen van verminkte handen, vingers.
Destijds, in Dachau, begon hij ook MtV operaties te doen zij het met wisselend succes. Gezien zijn reputatie heden heeft hij wel geleerd van zijn fouten.
Jaren geleden kwam ik de beschrijving tegen waar in hij zijn nieuwe srs operatie techniek uitvoerig beschreef.
Wat mij bij gebleven is dat hij niet de gehele onderste zwellichaam (corpus spongiosum) verwijderde dit om een beter gevoel in de neo-vagina te geven. Dit in tegenstelling Thaise methode. Zoals bekend is er een kans dat na jaren 10 – 20 het zwellichaam gaat groeien en problemen kan opleveren maar mogelijk heeft hij er iets op gevonden om dit te voorkomen.

https://www.psc-munich.com/

Over de gebruikte operatie technieken heb ik natuurlijk ook mijn gedachten maar die zijn niet van belang.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternat

Bericht door Amy »

Suikerklontje schreef:Ik ben voor mijn operatie paranoia geworden van de vele mogelijkheden en of ik wel het juiste deed.
...
Daar heb ik dus ook last van. Jij maakt het wel wat minder met je bericht, dankje. :)
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternat

Bericht door LiliFee »

Alice schreef:Mooi dat je zo'n uitgebreide info geeft.
Dank je!
Alice schreef: Je mag wel aannemen dat mensen die hun srs in het buitenland laten uitvoeren zich terdege informeren aangaande en ook de Duitse alternatieven meegenomen worden in een beslissing.
Daar ga ik wel vanuit, ja. Het is hier in Duitsland zelf al niet makkelijk om de juiste informatie te vinden, en ik woon hier, doe mn transitie hier en spreek vloeiend Duits. Ik heb een verzameling van mijn 'kennis' gemaakt, zodat m'n zussies uit Nederland het daar een stukje makkelijker mee hebben :).
Alice schreef: Wat van veel belang kan zijn bij een srs operatie in het buitenland is, wie gaat het betalen?
Vergoeding vanuit de verzekering is heel willekeurig geregeld,
a verzekering vergoed de kosten geheel, E-112 (zo zou het moeten gaan)
b verzekering vergoed de kosten gedeeltelijk .?.% van wat de operatie koste als die in NL zou zijn uitgevoerd en zoals je weet is die beduidend lager gesteld dan wat een srs gemiddeld in het buitenland kost. Per verzekeraar kan het ook verschillen of er een E-112 verstekt wordt of dat je zelf de kosten voor moet schieten.
c verzekering vergoed geheel niets
Na goed, daar weet ik dan niks vanaf! Ik ben een paar jaar geleden naar Oost-Duitsland verhuisd (toen ik een pauze in mn transitie heb gemaakt) en ben hier toen weer opnieuw begonnen, met een "Duitse" transitie dus. Het grote voordeel daaraan is dat ik een Duitse verzekering heb, en die vergoeden (bijna) alles. Eigenlijk is het best een aanrader als je je beseft dat het een stap is die je 3 jaar kost, maar je uiteindelijk een OP op kan leveren waar je de rest van je leven plezier aan gaat hebben, en die qualitiatief stukken beter is dan de Nederlandse of Belgische alternatieven. Maar, ik snap het dat niet iedereen van deze optie gediend is ;)
Alice schreef:
Indien men de buitenland route kiest wordt in de regel gelijk aan Thailand gedacht daarna België, minder in de richting Duitsland of andere landen bv. Kroatië.
Ligt dat niet grootendeels aan de taalbarriëre? Of misschien wel aan het feit dat de gemiddelde Nederlander toch nog een zekere 'angst' voor het 'grote Duitsland' heeft? Geen idee, maar dat waren in ieder geval wel dingen waar ik ook doorheen moest toen ik net geemigreerd was.
Alice schreef: Voor Dr. Schaff, geeft dit toch enige bedenkingen.
Je moet je eigenlijk gelijk bij hem aanmelden als je aan je transitie begint. Denk dat dit maar weinig transgender kunnen gezien ze meestal nog in een oriënterende fase verkeren en srs bij wie en hoe nog niet aan de orde is.
Daarna als je groenlicht voor de operatie hebt is er kans dat je nog een jaar in de wacht gezet wordt.
Ook die € 3000,- die extra betaald moet worden is iets die je te denken geeft.
Na goed, je kan het ook anders bekijken: Een afspraak maken is nog niet hetzelfde als onder het mes gaan. Je kan een afspraak maken, je terdege laten informeren en het dan een paar jaar laten rusten. Past het niet, dan zeg je het af. Dan loopt de wachtlijst voor diegenen die het wel willen ook een stukje sneller door :P.

Het belangrijkste wat ik aan jullie (in Nederland wonende Nederlanders) met deze post kwijt wilde is de optie van Dr. Heß. Hij biedt dus ook de gecombineerde methode aan maar Essen is wel erg dicht bij de grens, wat het voor verzekeraars weer makkelijker maakt om het geheel te betalen. Op die manier kunnen de dames uit het noorden en oosten van het land dus bij een goede chirurg terecht, zonder al te veel extra kosten en/of moeite. Is het bedenken waard!
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternat

Bericht door Alice »

Dat Nederlanders minder, niet zo graag, in het buitenland een srs laten doen kan buiten de financiële reden een taalbarrière, in het bijzonder Duits - Duitsland meespelen.
Daarbij is het voor transgenders die via een Genderteam weg volgen het financieel en administratief het eenvoudigst om de operatie in NL te laten uitvoeren (all inclusive package).
Transgenders die een andere weg volgen bv. PIG enz. moeten zelf hun srs regelen en daarbij zijn tips zoals jij die geeft zeker welkom.
Het is echt moeilijk om voldoende info in te winnen om de juiste beslissing te nemen. En ook om de verzekeraar over te halen dat die chirurg van jouw keuze ook de beste is en dat zij die moeten vergoeden.
Ze willen in de regel, heel, goed geïnformeerd worden over die chirurg en ziekenhuis, goede aantoonbare referenties.
Je kun niet aankomen met het argument dat Jantje van de buren daar ook geweest is en zeer tevreden is over het resultaat.
Als je voor Duitsland met Dr. Krege aankomt is de kans groter dat er een vergoeding gegeven wordt daar zij vrij bekend is bij de verzekeraars.

Zelf had ik een lijstje van voorkeur Duitse, Engelse en Scandinavische chirurgen/ziekenhuizen.
Bio-beschrijvingen, wachttijden, kosten etc..
Mijn eerst keus werd goedgekeurd.
Mijn Duits is NederlandsDuits, bij contact e-mail schreef ik in het Engels zij konden in het Duits beantwoorden, dat ging goed. In het ziekenhuis (14 + 7 dagen) sprak ik Duits wat de nodige hilariteit opleverde.

Om in Duitsland te gaat wonen alleen om de srs operatie is een beetje drastisch. Er zijn transgenders waarbij werk/uitkering het niet toe laten :( .

Eigenlijk doet het er niet zo veel toe waar in Duitsland je srs operatie laat doen. Reizen is eenvoudig en hoeft niet zo veel te kosten. Buiten eigen vervoer kun je ook vliegen met een prijsbreker, nacht-trein.

Er kan ook nog een andere reden meespelen dat Nederlanders niet zo snel voor de buitenland optie kiezen.
Toen de srs operatie in het buitenland volledig + reiskosten vergoed werd wilden meerderen daar geen gebruik van maken met als argument ‘dan kan mijn familie mij niet opzoeken als ik in het ziekenhuis lig’.
Ik heb altijd moeite gehad met die argumentatie, vooral dat het kwam van die transgenders die eerst riepen ‘ik heb voor een srs alles over, over zelfmoord spraken i.v.m. wachttijden enz.’.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: SRS: Gecombineerde Methode in Duitsland - Nieuw Alternatief

Bericht door Amber Vlinder »

Hoi Lilifee,
LiliFee schreef: 01 aug 2016, 14:13 Ik weet niet wat jij wilt, maar ik ben zelf voor de derde optie gegaan, ik word zomer 2017 in München door Dr. Schaff geopereerd.
Ik ben erg benieuwd hoe het nu met je is. Kun je al wat vertellen over hoe het gegaan is en de resultaten?

Lieve groet,
Amber