wanneer en hoe?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Barbarella

Re: wanneer en hoe?

Bericht door Barbarella »

TanteJuut zei.
"En dan zijn er natuurlijk nog de gewone strontvervelende lui die dit enkel doen om je goed te laten weten dat ze je geen "echte" vrouw vinden. Kortom: het kan even duren.
Dat vind ik dus het enige echt vervelende, een foutje kan ik begrijpen en verwarring ook maar het opzettelijk fout doen niet.
Mensen die dat doen hebben ook altijd zo een stomme triomfantelijke blik in hun ogen. tegenwoordig vraag ik dan ook maar gewoon of ze er rekening mee willen houden dat ik wel vaker naar zo een stomme triomfantelijke blik moet kijken. Dan zeg ik ze dat mensen die denken dat ze slim zijn maar zich stom gedragen er erg lelijk uitzien en dat ze er makkelijk wat aan kunnen doen door zich normaal te gedragen. Helaas gaan ze dan alleen nog stommer kijken. Ik denk dat het woord voor hoe ze dan kijken beteuterd is.

Het zijn ook precies die mensen die, als je een gesprek met ze aan gaat, vragen: "Waarom doe je dit?"
Maar als ze dat vragen willen ze geen uitleg over wie of wat of hoe jij bent. Wat ze eigenlijk vragen is:, "Hoe durf je mijn heerlijk simpele dichotome wereldbeeld te verstoren? Welk recht denk jij te hebben onduidelijkheid in mijn leven te brengen? Waarom moet jij anders zijn dan anderen?"

Dit soort mensen lijkt ook afhankelijk van anderen om te besluiten wat wel en niet mag. Ze hebben geen innerlijk compas en zaken die voor hun zesde levensjaar niet binnen zijn gekomen komen er niet meer in. Het hoogst haalbare bij dit soort lui is, ze het goede laten doen zonder dat ze begrijpen waarom ze het doen.

Nou tot zo ver mijn ochtend rant.

Levendula
Na mij de zondvloed!
Figó

Bericht door Figó »

+1 voor Levendula! Geweldig verwoord :D
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
mick1984

Bericht door mick1984 »

yes weer een stap in me naamsverandering.. zo opeens heb ik de knoop doorgehakt dat me begeleiding me mick mogen noemen.. ze vinden eht een leuke naam.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Blijf zo knopen doorhakken. Mick.

Proficiat!

Liefs Daniéla
Fay

Bericht door Fay »

*applause*

goeie! :)

Vicky
Harro

Bericht door Harro »

Hebben jullie gewacht op het 'groene licht' van het VU, of zijn jullie er gewoon voor gegaan?
Ik merk bij mezelf dat ik heel erg de behoefte heb om mijn nieuwe naam te gaan gebruiken naar iedereen.
Mijn geboortenaam is echt te meisjesachtig.
Dat houdt dus in dat ik collega's, mijn ouders en familie binnenkort wil gaan vertellen hoe het zit.

Ik sta echter pas vanaf januari op de wachtlijst, dus de Real Life fase gaat nog wel even duren. Iemand van jullie hier ervaring mee, in de zin dat het tot problemen kan leiden?
Fay

Bericht door Fay »

Hoi, ik zie niet in waarom dat tot een probleem zou leiden, het lijkt me zelfs best verstandig daar nu al mee te beginnen, het vu kan daar niets tegenin brengen

Vicky
mick1984

Bericht door mick1984 »

ik ben ook nu al stap voor stap aan het beginnen emt me naam mick.. en niet emer meisjesnaam.. terwijl ik ben net bezig emt me diagnostische fase..
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Toen ik het, inmiddels ruim 13 maanden geleden, ging vertellen dat ik geen man ben heb ik er ook meteen bij gezegd dat ik nu "Jeste" heet.
Dat was aan m'n ouders en m'n vriendenkring.
De meeste mensen noemen me nu ook zo. Dat gaat best wel goed, al maak ik ook mee dat mensen mijn oude naam maar blijven gebruiken. Sommige mensen hebben het gewoonweg niet in de gaten. Dat ik niet zo vrouwelijk ben werkt dan ook nog eens tegen. Alsof alle geboren vrouwen dat wel zijn.

De laatste maand heb ik dit ook aan andere familie verteld. Daar heb ik niet zo veel contact mee, maar het moest er toch eens van komen. Ook wel makkelijk voor m'n ouders, voor het geval het een keer over de kinderen gaat.
Solliciteren doe ik ook gewoon onder m'n nieuwe naam. Dan is meteen duidelijk. Ik heb geen zin om dit uit te stellen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Holden

Bericht door Holden »

Harro schreef:Hebben jullie gewacht op het 'groene licht' van het VU, of zijn jullie er gewoon voor gegaan?
Ik merk bij mezelf dat ik heel erg de behoefte heb om mijn nieuwe naam te gaan gebruiken naar iedereen.
Mijn geboortenaam is echt te meisjesachtig.
Dat houdt dus in dat ik collega's, mijn ouders en familie binnenkort wil gaan vertellen hoe het zit.

Ik sta echter pas vanaf januari op de wachtlijst, dus de Real Life fase gaat nog wel even duren. Iemand van jullie hier ervaring mee, in de zin dat het tot problemen kan leiden?
Ik was ook al mee begonnen voordat ik met m'n diagnostiek begon. Heb ook in December mijn naam legaal laten veranderen (in Noorwegen gaat dat een stuk makkelijker dan hier), dat had ik al na m'n eerste gesprek van diagnostiek gedaan. De psychologe keek ff raar op dat ik dat al ging doen maar had er verder niets over gezegt.

Het kan geen problemen opleveren voor je RLE, je zal waarschijnlijk wel ongeduldig zijn over het feit dat je nog een jaar RLE moet doorgaan ook al ben je jezelf al langer geweest. Ik ga sinds Augustus als Holden* door het leven, maar mijn RLE zal pas in April ofzo ingaan wanneer ik met T begin.

(*Holden gebruik ik op de site en is mijn tweede naam. Ik gebruik dus een andere naam in de 'echte' wereld.)