Het FtM train je lijf Topic

Harro

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Harro »

Gisteren voor het eerst in 1 keer een hele ronde in het park vlakbij mijn huis hard gelopen (nou ja, op "jogtempo" dan:lol: ) is ruim 2 km. Voelde top om dat te bereiken. Merk toch dat sporten voor een deel tussen je oren zit. Als ik tegen mezelf zeg: 'geen gezeur gewoon doorrennen' lukt het doorgaans ook. ha ha

Viggo, thanks voor de link
Gabriël

Bericht door Gabriël »

Hardlopen/joggen zijn voor mij geen optie; dat is veel te belastend voor mijn knieën.
Maar ik probeer wel elke dag veel te wandelen met mijn hondje. Hoewel dat op sommige dagen (zoals afgelopen dagen) wel heel moeilijk is; zondag heb ik een verkeerde beweging gemaakt en nu loop ik sinds zondagavond mank. Waarschijnlijk een zenuw bekneld in mijn voet ofzo of een spier verrekt. Maar goed, ondanks dat probeer ik evengoed (zonder kruk! anders is de kans dat ik te afhankelijk ga worden van krukken en niet meer zonder kan na een tijdje) nog dezelfde hoeveelheid te wandelen. Als ik namelijk minder ga bewegen gaat mijn spierconditie achteruit en dan wordt het probleem alleen maar erger.
Maar die pijn in mijn voet betekent helaas wel dat ik afgelopen dagen alweer een pauze heb moeten inlassen voor een aantal van mijn oefeningen en het dansen.

Wat dat betreft baal ik wel enorm van mijn fibromyalgie. Afgezien van de dagelijkse pijn en chronische vermoeidheid die het met zich meebrengt, heb ik dat ik heel veel oefeningen niet, of met mate, kan doen, waardoor ik nooit echt een mooi afgetraind bovenlichaam zal hebben vrees ik. :(
tijgertjetzum

Bericht door tijgertjetzum »

Wowww Mark Wat een idee om dit topic te gaan beginnen!! Echt heel veel complimenten.

Over mijn figuur heb ik niks te klagen, ben 1.86 en weeg krap 70 kilootjes, dus eerder te licht dan te zwaar.
Kwa bouw zit ik al aan de mannelijke kant (thank god) en tsja, me spiertjes...
ben in april begonnen in de sportschool, maar dat was samen met me ex, toen de relatie uitging ben ik ook niet meer in de sportschool geweest, met name om haar maar ook omdat ik me totaal niet lekker voel tussen al die mensen... Het begint al met omkleden / douchen e.d. Denk dat een hoop van jullie dit herkennen.

Om thuis wat te doen, mis ik de discipline, heb problems met mijn rug en zelfs die oefeningen liggen al maanden in de kast > shame on me

Voordeel is wel dat ik vanuit mijn werk (verpleegkundige) veel mensen help met transfers (verplaatsen) waardoor je een hoop spierkracht ontwikkeld.

Dit topic gaat mij zeker helpen om wat meer met mijn spieren te gaan ondernemen. Misschien ook leuk om foto's te gaan posten van vooruitgang ofzow om elkaar te stimuleren??

Groetjes
Minne

Bericht door Minne »

Wat een leuk topic!

Sportschool is echt niks voor mij, heb het een half jaar gedaan maar ik werd een beetje gek van al die mensen om me heen en vond het ook helemaal niet leuk. Ik fiets wel elke dag en dat vind ik ook leuk, af en toe fiets ik ook wat langere afstanden en dat wil ik meer gaan doen en opbouwen zodat ik straks heel Nederland door fiets xD Helaas krijg je daar niet echt een mooi ontwikkeld bóvenlijf van. Vroeger heb ik heel veel gezwommen, maar dat was voordat ik borsten kreeg en ongesteld werd enzo =.= En daar krijg je ook voornamelijk hele mooie, vrouwelijke benen van xD Wel heb ik daardoor nog steeds redelijk brede schouders, dat is dan wel weer positief.

Voor m'n gewicht hoef ik het niet te doen, maar ik zou wel graag betere conditie willen(en een lijf wat wat minder meisjesachtig is) en ik vind het leuk mezelf lichamelijk uit te dagen-ondanks dat het vaak wel pijn doet door m'n rug. Misschien dat ik eens ga kijken bij een vereniging voor middeleeuws zwaardvechten, dat lijkt me echt super leuk en daar krijg je vast wel mooie armen van..
Laurens2

Bericht door Laurens2 »

Zo; vandaag voor de tweede keer gaan hardlopen en het ging echt niet. Het voelde alsof er gewichten aan mijn enkels hingen, zo zwaar was het. Ik kwam echt niet meer vooruit. En dan te bedenken dat ik nog steeds (3e keer) bij Les 1 ben.

Les 1 houd in: 1L 1W 1L 1W 2L 2W 2L 2W 3L 3W (cijfers zijn minuten, L is lopen, W is wandelen).

Voor vele zal dit wel het gemakkelijkste zijn wat er is maar ik heb er erge moeite mee! Ik heb eens nagedacht waardoor dit kan zijn maar ben er niet zeker van. Wat ik zelf dacht is: 1. verkeerde schoenen 2. geen warming up enkels (note: ik loop wel eerst helemaal naar het bos voor ik ga rennen). De schoenen die ik gebruik lijken op deze:

Afbeelding

Het zijn inderdaad geen renschoenen en of de hoge enkel handig is weet ik ook niet.

Dus heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Ik stel ieder antwoord op prijs :wship:
Harro

Bericht door Harro »

Hey Mark,
ik ben geen kenner, maar zou me kunnen voorstellen dat hoge schoenen niet handig is met rennen.
Ik ben zelf naar een sportzaak gevraagd en heb om advies gevraagd. Goede schoenen scheelt namelijk echt veel

Verder wil ik je vooral meegeven dat het zeker in het begin echt even doorzetten is. Blijf dus echt volhouden, na een aantal keren gaat het echt beter.

Verder weet ik niet of je ook muziek luistert, mij helpt muziek met een lekkere beat namelijk heel goed.

En ja, of het voor jou werkt weet ik niet, wat mij hielp was gewoon tegen mezelf te blijven zeggen: Kom op, je kunt het! Gewoon doorrennen, nergens anders aan denken! Doorgaan! En dat te blijven zeggen helpt mij.

Niet opgeven Mark, ik had van mezelf ook echt nooit gedacht dat ik het vol zou houden. Meestal voel ik het eerste stuk ook mijn benen (niet mijn enkels) maar dat trekt echt weg.
Als ik het kan, kan jij het ook
Laurens2

Bericht door Laurens2 »

Henrico schreef:Hey Mark,
ik ben geen kenner, maar zou me kunnen voorstellen dat hoge schoenen niet handig is met rennen.
Ik ben zelf naar een sportzaak gevraagd en heb om advies gevraagd. Goede schoenen scheelt namelijk echt veel

Verder wil ik je vooral meegeven dat het zeker in het begin echt even doorzetten is. Blijf dus echt volhouden, na een aantal keren gaat het echt beter.

Verder weet ik niet of je ook muziek luistert, mij helpt muziek met een lekkere beat namelijk heel goed.

En ja, of het voor jou werkt weet ik niet, wat mij hielp was gewoon tegen mezelf te blijven zeggen: Kom op, je kunt het! Gewoon doorrennen, nergens anders aan denken! Doorgaan! En dat te blijven zeggen helpt mij.

Niet opgeven Mark, ik had van mezelf ook echt nooit gedacht dat ik het vol zou houden. Meestal voel ik het eerste stuk ook mijn benen (niet mijn enkels) maar dat trekt echt weg.
Als ik het kan, kan jij het ook
Hey Henrico,

Ik ga morgen eens naar de Intersport voor speciale hardloopschoenen (niet al te duur). Ik heb ook eens op beginnen met hardlopen gekeken en mij schoenen voldoen inderdaad niet.

Blijkbaar is er ook een verschil tussen bos en fietspad qua schoenen. Ik loop beide (heenweg bos, terugweg fietspad) en ik denk dat het bos ook wat zwaarder is.

Dat doorzetten moet ik nog even aan wennen, ik ben snel een denker als: zie je wel, het lukt weer niet. Of ik denk het zal wel aan de schoenen liggen (wat misschien wel gedeeltelijk klopt). Dan maar proberen door te zetten en grenzen verleggen.

Heel erg bedankt Henrico!

Gr Mark
Harro

Bericht door Harro »

Hey Mark,
Ik denk/dacht ook snel negatief over mezelf. Voor mij hielp het om net zo lang tegen mezelf te zeggen "je kunt het, gewoon doen!" tot ik het zelf geloofde.
En ik loop inderdaad op asfalt, dat scheelt denk ik ook omdat je dan een vlakke ondergrond hebt
Minne

Bericht door Minne »

Een vriendin van mij hardloopt ook, maar volgens haar is het ook veel zwaarder als je tijdens dezelfde les steeds ondergronden wisselt(dus, asfalt, stoep, bosgrond, dan weer stoep..). Ze had steeds ontzettend spierpijn de volgende dag, terwijl het rennen op zich wel ging. Toen heeft ze de route veranderd naar allemaal op dezelfde ondergrond, en toen ging het een stuk beter-inmiddels is ze het weer terug aan het doen naar een klein stukje in het bos, maar omdat ze nu al iets meer getrained is gaat het veel beter dan in het begin. Misschien is dat ook nog een tip!
Laurens2

Bericht door Laurens2 »

Henrico schreef:Hey Mark,
Ik denk/dacht ook snel negatief over mezelf. Voor mij hielp het om net zo lang tegen mezelf te zeggen "je kunt het, gewoon doen!" tot ik het zelf geloofde.
En ik loop inderdaad op asfalt, dat scheelt denk ik ook omdat je dan een vlakke ondergrond hebt
Sietse schreef:Een vriendin van mij hardloopt ook, maar volgens haar is het ook veel zwaarder als je tijdens dezelfde les steeds ondergronden wisselt(dus, asfalt, stoep, bosgrond, dan weer stoep..). Ze had steeds ontzettend spierpijn de volgende dag, terwijl het rennen op zich wel ging. Toen heeft ze de route veranderd naar allemaal op dezelfde ondergrond, en toen ging het een stuk beter-inmiddels is ze het weer terug aan het doen naar een klein stukje in het bos, maar omdat ze nu al iets meer getrained is gaat het veel beter dan in het begin. Misschien is dat ook nog een tip!
Dat wist ik niet, ik heb een beetje een vreemde route wat dat betreft. Ik denk dat ik dan asfalt kies, straks maar even de fiets pakken en een route uitstippelen maar ik denk dat ik er al een weet. De route in het bos gaat namelijk ook een stuk door het veld wat een beetje berg op en af gaat. Thanks! :D