EditieNL

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Danielle

Re: EditieNL

Bericht door Danielle »

Wat een zure reacties!

Dit is een nieuwsbericht naar aanleiding van een SCP-rapport. Dat rapport is gebasseerd op onderzoek en dan grotendeels kwantitatief onderzoek, een enquete, die door onszelf is ingevuld. Voor zo'n nieuwsbericht leest een journalist of redacteur niet het hele rapport, die komt niet verder dan het persbericht wat het SCP uitgeeft. Als je geluk hebt lezen ze nog even de samenvatting en eindconclusie voor ze er zelf een artikel of item over maken. Als je ook maar een heel klein beetje basiskennis hebt van statistiek dan weet je dat het niet anders kan dan in zo'n nieuwsbericht de zaken uit hun context te halen en met weinigzeggende cijfers naar buiten te treden. Bijvoorbeeld, een van de meest gebruikte statistieken het 'gemiddelde' een gemiddelde zegt helemaal niets als je de standaarddeviatie niet weet.

Natuurlijk zijn we een zielig groepje! Hallo! We lopen tegen wachtlijsten van anderhalf jaar aan vooraleer we überhaupt een psycholoog te spreken krijgen. In de samenleving barst het van het onbegrip. En zorgverzekeraars naaien ons erbij waar we bij staan, met onze uitspraken van het CvZ in de hand. 'We' leven vaker dan andere groepen onder de armoedegrens en zijn meer dan anderen werkeloos. Dat 'we' daardoor meer zelfmoord plegen dan andere bevolkingsgroepen is een belangrijk signaal, zeker als daar een causaal verband gekoppeld kan worden (waarvan ik zeker ben dat ze in het rapport zullen staan).

Wat natuurlijk jammer is, is dat ze Chaz als de dochter van Cher benoemen, ipv haar zoon. Ze willen hiermee natuurlijk duidelijk maken dat hij ooit als meisje geboren is. Maar dat zouden ze op een betere manier kunnen formuleren.

@Gwendolyn Dat transgenders het makkelijker hebben dan transseksuelen, daar geloof ik niks van. Als 'klassieke transseksueel' conformeer je jezelf naar de geslachtsrollen binnen de maatschappelijke genderbinair. Terwijl je als transgender(ist) een 'het' bent die er een beetje tussenin hangt. Dat concept wordt nog minder begrepen dan een lid van het andere geslacht willen zijn.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Danielle schrijft:
Natuurlijk zijn we een zielig groepje! Hallo! We lopen tegen wachtlijsten van anderhalf jaar aan vooraleer we überhaupt een psycholoog te spreken krijgen. In de samenleving barst het van het onbegrip. En zorgverzekeraars naaien ons erbij waar we bij staan, met onze uitspraken van het CvZ in de hand. 'We' leven vaker dan andere groepen onder de armoedegrens en zijn meer dan anderen werkeloos. Dat 'we' daardoor meer zelfmoord plegen dan andere bevolkingsgroepen is een belangrijk signaal, zeker als daar een causaal verband gekoppeld kan worden (waarvan ik zeker ben dat ze in het rapport zullen staan).
Helemaal mee eens, Danielle. De vele gevallen waar het direkt door externe factoren - zoals het langdurig frustreren door de ellenlange wachtlijsten en -tijden, de zorgverzekeraars die zich eindeloos proberen te onttrekken aan hun verplichting zich te houden aan de gemaakte afspraken met de overheid die op haar beurt weer een onverantwoordelijke laksheid aan de dag legt door niet of heel beperkt en traag in te grijpen op alle fronten - ernstig mis mee is gegaan zullen inderdaad allemaal wel opgetekend zijn in evaluatierapporten maar worden angstvallig buiten de publiciteit gehouden.

Zoals Mark ook zegt wordt suicide gezien als een laffe daad, een teken van zwakte. Maar erger nog is dat zorgverleners hetzelfde idee aanhangen, het zien als een infantiele vraag naar aandacht. En dat zonder rekening te mogen houden met causale verbanden want die opdracht is vastgelegd in protocollen. Bega een suicidepoging en je staat bij de genderteams minimaal een half jaar buitenspel. Een arrogante minachtende houding tav transgenders gezien zij een belangrijke factor zijn in de gevallen waar het ernstig mis is gegegaan.

Natuurlijk gaat het ook wel eens mis omdat door wat voor reden dan ook men het niet meer kan trekken en suicide pleegt zonder dat daarbij anderen en/of externe factoren direkt bij betrokken zijn maar ik heb het idee dat het merendeel van de bevolking - dat afhankelijk is van de informatievoorziening via diverse media bij het vormen van hun mening - niet de oorzaak zal zoeken in de wachtlijsten, bij de zorgverzekeraars en de overheid maar bij de 'zieken' zelf. Ondanks zo'n terloops gemaakte opmerking dat de wachtlijsten lang zijn in een programma zoals editie.nl

Onder anderen deze misvattingen en vooroordelen zijn ontstaan door uitspraken vanuit het politieke veld en hun fanatiekste aanhangers die gretig door diverse media worden verspreid. Die uitspraken luiden dat zorgafhankelijken als geldverslindend economisch onrendabel element de economische vooruitgang van het land doen stagneren en dat ze ook nog hun ziektes zouden aanwenden om zich te kunnen onttrekken aan de verplichting om arbeid te verrichten om op die manier bij te dragen aan de economische vooruitgang van het land.

Wat zijn we toch een eenkennig asociaal egoistisch volkje geworden. En ja, het volk is ook de overheid.

Liefs, Daniela
Martijn

Bericht door Martijn »

Vandaag is dit onderzoek uitgekomen http://www.scp.nl/content.jsp?objectid=32788" target="_blank. Inderdaad het onderzoek waarop het item is gebaseerd bij editienl. Ben benieuwd wat er nog meer in staat behalve het percentage zelfmoord onder transgenders.

Toevoeging(vond ik net): http://transgendernetwerk.nl/2012/11/sc ... nsgenders/" target="_blank
Kort samengevat wat er in het onderzoek staat
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
Minne

Bericht door Minne »

Sorry, ik kan mezelf gewoon niet zielig noemen. Zielig impliceert voor mij dat we allemaal heel sip zijn en nergens wat aan kunnen doen en maar een beetje lam in een hoekje zitten te wachten op betere tijden. Nee, het is niet makkelijk om transgender geboren te worden, maar wat ik hier op het forum zie is toch vooral de moed en durf om wél te leven zoals je dat zou willen en niet zielig te zijn. Dus ja, onze situatie is nogal onfortuinlijk, maar we zijn niet zielig!

Tenminste, ik voel me niet zielig. Als jij je zielig wilt noemen, ga gerust je gang.
Barbarella

Bericht door Barbarella »

Een iets beter stukje over het zelfde raport is hier te vinden:

http://www.nu.nl/binnenland/2960644/tra ... komen.html" target="_blank

En hier is te lezen wat niet transen daar over te zeggen hebben, wat verbazingwekkend best positiesf is.

http://www.nujij.nl/algemeen/transgende ... z2CPVXhu93" target="_blank

Hier is een linkje naar de pagina van het SCP waarop informatie over het rapoort gegeven wordt.

http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publ ... _bent#deny" target="_blank

Nu ga ik proberen op te schrijven wat ik er van van vind binnen de gestelde termijn dat als mijn koffie op of koud is ik stop met schrijven.

Dat de overheid via het SCP een onderzoek doet naar trans genders vind ik positief. Eigenlijk is de uitslag van het onderzoek dat het over het algemeen slecht gesteld is met transgenders in nederland.

Wat ik daar positief aan vind is dat het in nederland mogenlijk is dat de overheid via de overheid kritisch kan zijn op de overheid. Hoe slecht er ook vaak gedacht wordt over de overheid, laat dit zien dat de overheid nog steeds flexibel kan zijn.

Het hele rapoort is 114 pagina's lang en kost 18,50 Euro. De kosten van 18,50 Eoro vind ik hinderlijk. Het onderzoek is gedaan met geld uit de staatskas en de resultaten zouden toegangkelijk moeten zijn. Een simpel linkje naar een pdf of een exemplaar tegen drukkosten op de markt brengen moet mogenlijk zijn.

Eigenlijk vind ik dat iedere hulpverlener in nederland een gratis exemplaar toegezonden zou moeten krijgen.

Dat er onder transgenders zo een hoog aantal zelfmoord pogingen en gedachten heerst en dat transgenders het zo slecht op de arbeidsmarkt doen vind ik naar om te horen maar het is geen verassing en sinds dit de uitslag van het onderzoek is moet het ook zo gepubliceert worden.

Koffie is op.

Levendula
Na mij de zondvloed!
Martijn

Bericht door Martijn »

@Levendula Bedankt voor de links. Zal de teksten eens rustig doorlezen.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
Barbarella

@ Martijn,

Jij ook bedankt voor je link naar TNN, ben het in overgrote lijnen eens met wat TNN schrijft.

Levendula
Na mij de zondvloed!
Heleen

Bericht door Heleen »

Levendula schreef:
Het hele rapoort is 114 pagina's lang en kost 18,50 Euro. De kosten van 18,50 Eoro vind ik hinderlijk. Het onderzoek is gedaan met geld uit de staatskas en de resultaten zouden toegangkelijk moeten zijn. Een simpel linkje naar een pdf of een exemplaar tegen drukkosten op de markt brengen moet mogenlijk zijn.

Levendula

Zie de download link op de rechterzijde van de pagina http://www.scp.nl/content.jsp?objectid=32788" target="_blank 8-)
Barbarella

@Heleen

Jeetje uh oeps......beter uit mijn dopjes kijken voordat ik wat schrijf.

Dankjewel

Levendula
Na mij de zondvloed!
Gwendolyn

Bericht door Gwendolyn »

Lezen is en blijft een kunst.

Quote Gwendolyn: "Waar het echt om gaat zijn de transseksuelen die een nogal gecompliceerd leven hebben, mogelijk veel zwaarder dan de groep transgenders, tussen de denkbeeld man en vrouw in.
Dat er OOK transgenders zijn met problemen, is ook waar. "

Quote Gwendolyn, "transgender, dat is zo'n beetje de hele wereld bevolking, zo breed kan dat zijn"

Quote van Danielle: @Gwendolyn Dat transgenders het makkelijker hebben dan transseksuelen, daar geloof ik niks van.

Het spreken over de persoonlijke beleving van de persoon / personen in kwestie OF hoe die op sociaal maatschappelijk wijze wel / niet functioneren, wel of niet ""geaccepteerd"" worden mag niet in één adem genoemd worden. Niet zonder er eerst een punt ( . ) achter de zin te zetten zodat de lezer weet dat het niet één en de zelfde groep is. Alle transgenders ondervinden aandacht van andere mensen, zowel vriendelijk als afwijzend. Wij als overkoepelende naam transgenders zijn niet alleen anders zoals wij dat zelf vaak zeggen, maar tevens ook bijzonder, dan wel in het positieve.

En al ben ik Post Op trans vrouw, ik weet hoe het kan zijn als androgyn, ook die fase heb ook doorlopen, gewoon in het openbaar, het dagelijks leven, 24/7.