Afgelopen vrijdag zijn mijn vrouw en ik samen naar de PIG geweest. Dat was wel even een stap, voor ons allebei. De heenweg werd afgelegd in volledige stilte. Dan is een ritje van een uur best lang.
Alwin was heel hartelijk en stelde haar snel wat op haar gemak. Hij heeft zich ook voornamelijk op haar verhaal geconcentreerd. Ze had hulp gezocht bij het maatschappelijk werk, maar daar is ze afgewezen omdat het boven hun pet ging. Dat is wel jammer. Het was goed voor haar om een-op-een te kunnen praten met iemand. Voor mij trouwens ook, al is nog onduidelijk of ze de volgende keer weer mee wil. Ik denk ergens van wel, want ze ziet de gesprekken ook als een soort relatietherapie.
Maar goed, terug naar het gesprek. Het verliep op zich best goed. Ze heeft haar verhaal gedaan. Veel wist ik natuurlijk al, maar er kwamen ook nieuwe dingen aan het licht. Niet alles was even eerlijk vanuit mijn perspectief, maar dat zal zij vast ook vinden van mijn verhaal. Ik heb af en toe wat gezegd maar over het algemeen heb ik het maar laten gaan. Het is goed dat Alwin ook haar verhaal hoort. Dat geeft toch een breder beeld dan alleen mijn versie van de werkelijkheid. Aan het eind heeft hij het toch voor elkaar gekregen om ons stappen te laten zetten. Allereerst moeten we samen uitspreken of we ervoor willen gaan. Samen. Dat is best een stap, want ze houdt een eventuele scheiding tot nu toe steeds achter de hand als (nood-)uitgang. Dat opgeven is voor haar natuurlijk best eng. Dat begrijp ik ook wel.
Daarnaast moeten we grenzen en mogelijkheden gaan bepalen. Wat kan en wat kan niet in mijn uitingen. Het is nu zoeken naar dingen die voor mij wat tegemoet komen aan mijn gevoel, zonder haar in de weg te zitten. Het stomme is dat ik daar nog nooit over na had gedacht. Zo ben ik bezig geweest met het eerste stapje. Daar ben ik nu over aan het nadenken. Natuurlijk heb ik in het verleden wel wat gedaan, maar dat was altijd stiekem. Nu wordt het 'openlijk'. Niet zichtbaar maar ze moet het wel weten, zodat ze aan het idee kan wennen. Ideeën zijn welkom!

We gaan in ieder geval beiden op zoek naar lotgenotencontact. Nu heb ik dat hier natuurlijk al, maar het zou ook wel eens goed zijn om mensen face-to-face te spreken. Transvisie is een optie, en er schijnt in Zwolle nog iets te zijn.
Vandaag heb ik haar het tweede deel van mijn levensverhaal gestuurd. Daarin beschrijf ik mijn zoektocht op gendergebied. Ik ben erg benieuwd wat ze ervan gaat vinden. Nou ja, eigenlijk weet ik dat wel. Ik ben vooral benieuwd naar haar reactie. Met Alwin erbij was ze best redelijk, maar alleen met mij gaat dat meestal iets anders.
Wordt vervolgd................
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.