Fier_Kikker_Woud schreef: 09 jan 2019, 17:43
Wit_Eekhoorn_Zwaan schreef: 09 jan 2019, 16:21
Toch maar weer even een update na een lange tijd.
Ik zit nog steeds op dezelfde dosering van cypro en systen pleisters en binnenkort weer jaarlijkse afspraak bij VU.
Mijn heupen en achterwerk zijn merkbaar voller geworden, ook wat meer borstgroei zodat ik geen protheses (Aphrodite) meer hoef te gebruiken maar genoeg heb aan een push-up bh. Helaas ook aangekomen in gewicht en ondanks dat mijn lichaam wel in positieve zin veranderd is verpest mijn buik het geheel nogal. Dat is met de juiste kleding niet zo'n probleem maar in de zomer als ik naar het strand wil voel ik me niet prettig. Ook naar de sauna gaan wat ik voor mijn HRT wel regelmatig deed, doe ik nu dus niet meer.
Mijn gezicht is sinds de HRT een stuk verbeterd maar ik vind het resultaat wel tegenvallen, ik vind mezelf zonder make-up en vooral al ik moe of boos ben veel te mannelijk al is het gelukkig niet meer zo prominent als voor de HRT. Maar ja ik toen ik begon was ik 44 (nu bijna 47) en 44 jaar testosteron schade maak je niet zomaar ongedaan. Dit maakt me vaak wel verdrietig. Ik verwachtte geen wonderen maar had er wel op gehoopt om passabel te kunnen zijn zonder make-up. Okay ik hoef me dan niet meer anderhalf uur vol te plamuren om er enigszins vrouwelijk uit te zien, ik heb er ongeveer tien minuten werk aan om mezelf dusdanig op te maken dat ik als vrouw gezien wordt.
Maar ik probeer positief te blijven al is dat soms moeilijk
Tja jou bericht stemt mij beetje hoopvol naar de toekomst toe, het feit dat ik zou aankomen vind ik geen probleem want er mag nog wel wat bij aan deze kant.
Aangezien ik toch richting de 47 gaat dit jaar tja niet veel hoop erop dat hormonen nog iets zouden gaan doen in mijn geval.
Vind het wel jammer voor je dat je bepaalde dingen niet meer graag doet sinds je HRT.
Ik vind je op de foto overigens weer een heel stuk vrouwelijker eruit zien dan je voorgaande foto.
Lisa
Het hangt ervan af hoe goed je genen reageren op de vrouwelijke hormonen ook, naast je leeftijd.
Begin je met pleisters of met pillen?
Op pillen heb je meer Estrone dan Estradiol en het is juist meer Estradiol dan Estrone wat je hebben wil voor goede effecten. Pleisters geven meer Estradiol dan Estrone af.
Dus misschien ideetje om voor de pleisters te vragen, in plaats van om pillen te vragen. Pleisters geven ook betere bloedwaarden in veel gevallen.
Als je aan de Androcur gaat ga je sowieso bijkomen, dus om gewicht moet je je geen zorgen maken als je graag toename van je gewicht wil.
Lichamelijke effecten worden pas echt duidelijk na een zestal maanden. De eerste maanden merk je enkel gevoelige borsten en wat zachtere huid.
Gezichtsvervrouwelijking gaat traag op latere leeftijd. Borstgroei gaat sneller maar bij transvrouwen blijft het meestal onder de A-cup volgens VUMC onderzoek.
Ik volg graag je vooruitgang, Lisa