Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Meisje1991

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Meisje1991 »

Gisterenochtend had ik de psychologische test bij het VUmc... het viel best mee! :-) Vrijwel alle vragen waren (zoals eerder hier al beschreven) gesloten/meerkeuze. Het begon met mondelingen vragen welke vrijwel zonder uitzondering met ja/nee te beantwoorden waren. Bij "ja" was toelichting nodig, bij "nee" niet.

Ik had bij vrijwel alle vragen "nee" geantwoord. Veel vragen als "ben je ooit 2 weken of langer achter elkaar somber geweest" of "heb je ongecontroleerde woedeaanvallen". Er zat een heel blok opmerkelijke vragen tussen zoals "hoor je wel eens stemmen die anderen niet horen" of "heb je het gevoel gehad dat wat je op de TV zag op jou gericht was" :lol:

De enige echte lastige opdracht was er eentje waarbij ik op papier een stuk of 20-30 beginstukjes van potentiële zinnen kreeg (bijv. "ik houd van..." of "als ik...") die ik moest aanvullen. Sommige beginstukjes bestonden slechts uit één woord. Het onderwerp v/d zinnen was niet gedefinieerd. Dat lukte niet zo, ik gaf op een gegeven moment aan dat ik wel wat inspiratie kon gebruiken. Ik moest ook naar het toilet en toen ik terugkwam zei de psycholoog opeens dat we die opdracht overslaan en misschien erop terugkwamen als er tijd over was. Maar uiteindelijk hoefde ik 'm niet meer te maken.

De rest v/d vragenlijsten waren vrijwel zonder uitzondering gesloten vragen met sporadisch plek voor toelichtingen. Een (groot) deel bestond uit vragen over de lichamelijke en geestelijke gezondheid (zoals "belemmerd pijn je dagelijkse bezigheden", "heb je last van hartkloppingen" of "krijg je angstaanvallen bij het reizen met de bus"). Sommige stukken gingen alleen over de afgelopen week, sommige over het afgelopen halfjaar of langer.

De meeste lijsten waren snel doorheen te werken, waarbij de meeste antwoorden voor mij "nee" waren. Soms zaten er ook wel twijfelachtige vragen tussen als "heb je ooit gelogen om ergens onderuit te komen". Ik vroeg toen aan de psycholoog of tegen school liegen dat ik ziek was terwijl ik me verslapen had en niet meer durfde op te dagen daar ook onder viel :lol: En ook twijfelachtig waren de paar vragen als "heb je de afgelopen week soms het gevoel gehad dat mensen naast je onaardig tegen je waren". Daar viel school blijkbaar ook onder, dus "ja".

Een klein gedeelte v/d vragenlijsten (volgens mij 1 of 2) was gender-gerelateerd met daarbij een illustratie met vakjes eromheen waaraan lijntjes verbonden waren naar verschillende lichaamsdelen, waar je met een cijfer kon aangeven of je er wel/niet tevreden over was.

En de eerder in dit topic genoemde tekeningen: ik kreeg een wit vel A4'tje en een schrijfpotlood met de opdracht om een mens te tekenen. Er was in 1e instantie niet verteld van welke geslacht het moest zijn. Ik mocht er zelf invulling aan geven, dus ik vroeg of het ook een galgje-poppetje mocht zijn. Ze zei toen dat dat niet genoeg was, ik vroeg toen of het dan dus minimaal dubbellijns moest zijn. Ze zei "ja, dat is de enige eis". Dus ik had (al pratend over mijn eigen slechte tekenkunsten :oops: ) een poppetje getekend wat door de psycholoog geïnterpreteerd werd als een meisje (had lang haar, maar wel een broek). Vervolgens kreeg ik een nieuw vel en moest ik een jongetje tekenen. Ik zei toen van "ja, maar er was eerder niet vertelt dat het andere een meisje moest zijn, nu gaan ze dus op elkaar lijken m.u.v. het haar. Ze zei dat het niets uitmaakte. Uiteindelijk had ik bij die 2e tekening naast het korte haar nog een stropdas bijgetekend, zodat het zichtbaarder een jongetje werd :P

Goed, na bijna 3 uurtje waren de tests voorbij en stond ik weer bij de auto. Op 19 maart wordt het verslag wat hieruit komt besproken met de eigen psycholoog :)

Vorige week woensdag heb ik trouwens mijn 4e gesprek gehad bij de vaste psycholoog, het gesprek was vrij positief. Mijn eten en gewicht werd weer kort besproken... ik was 1kg aangekomen. Niet veel, maar het ging volgens haar wel de goede kant op, ik moest me er niet te druk om maken en als ik zo bleef eten kon het misschien wel goed komen volgens haar. Het gevraagde documentje met een overzicht van wat ik in een week gegeten had, vond ze erg netjes gemaakt :)

Verder werd mijn levensverhaal verder besproken en vond ze het goed dat ik weer naar school was gegaan. Ze vond het ook positief dat ik al bezig ben met het UWV en het zoeken naar een passende baan, hoewel ze niet 100% achter het beroep taxichauffeur stond.

Er werd aan het einde v/h gesprek benadrukt dat ik naar school moest blijven gaan, ondanks het pestgedrag. Dat vond ze belangrijk zolang ik nog geen andere dagbesteding heb waarbij vroeg opstaan een vereiste is.

Btw. Ik had een tijdje geleden het volgende geschreven:
kw1989 schreef:Inmiddels heb ik een reactie gekregen op mijn sollicitatie :) Het was een vrij algemene e-mail wat ik terugkreeg, met een informatiefolder over het beroep taxichauffeur :)

Verder stond er in het mailtje dat ik eerst goedkeuring nodig heb van mijn arbeidsdeskundige v/h UWV, omdat voor Wajong'ers de opleiding deels door hen wordt vergoed. Dus ik heb meteen contact opgenomen met het UWV, dit voorgesteld en aangegeven dat ik toch echt een gesprek wil met mijn arbeidsdeskundige. Ik word één dezer dagen teruggebeld, is de bedoeling :)
Inmiddels heb ik al sinds een tijdje een afspraak staan bij het UWV, ik heb vanmiddag (dinsdag) eindelijk een gesprek daar :D Ik hoop echt dat mijn arbeidsdeskundige toestemming gaat geven voor de opleiding tot taxichauffeur, dan mag ik door naar de intake-ronde :) En ik ben dan ook benieuwd wat ze wil dat ik met de huidige school ga doen.
Veronica

Bericht door Veronica »

Allemaal goed nieuws dus, het gaat goed zo te horen. ;)

Maar wat ik mij afvroeg, waarom vond ze goed dat je aankwam? Weeg jij soms te weinig?
Afbeelding
Meisje1991

Veronica schreef:Maar wat ik mij afvroeg, waarom vond ze goed dat je aankwam? Weeg jij soms te weinig?
Ja, nogal :| Ik weeg nu slechts 50kg terwijl ik 1,70m ben. Mijn BMI moest volgens haar minimaal uitkomen op 18, dat is het nu nog niet.
Veronica

Bericht door Veronica »

kw1989 schreef:
Veronica schreef:Maar wat ik mij afvroeg, waarom vond ze goed dat je aankwam? Weeg jij soms te weinig?
Ja, nogal :| Ik weeg nu slechts 50kg terwijl ik 1,70m ben. Mijn BMI moest volgens haar minimaal uitkomen op 18, dat is het nu nog niet.
Aha, dat is de gewicht van mijn moeder, alleen die is 1,73.

Ik ben zelf nu 61/62 kg, 1 a 2 kilo aangekomen sinds gebruik van hormonen, maar ik ben 1,78 dus weer langer, ik kwam dus net goed uit qua BMI.
Afbeelding
Meisje1991

Een vraagje: is de eis die ze bij het VUmc stellen betreft een vaste dagbesteding eigen echt zo hard, of zit er ook wat "vrijblijvendheid" in? Is het werkelijk zo dat ik niet door mag voor medische behandeling of dat het traject enorm vertraagd wordt als ik geen vaste dagbesteding meer heb?

Ik zit namelijk met een lastige keuze:

Ik heb zoals eerder geschreven, een gesprek gehad bij het UWV over een gefinancierd opleidingstraject tot taxichauffeur. Het UWV kan echter niet "toetsen" of ik ervoor in aanmerking kom, zolang ik nog schoolgaand ben. Ze willen eigenlijk dat ik mij uitschrijf, omdat de huidige opleiding geen perspectief meer biedt, het vervult enkel de rol van dagbesteding. Daar ben ik zelf ook van bewust en ben het eens met UWV.

Maar ik kan mij niet zomaar uitschrijven bij school, want het VUmc vereist dat ik een vaste dagbesteding heb, anders kan ik niet in aanmerking komen voor medische behandeling :? Bij het laatste gesprek werd zelfs benadrukt dat ik naar school moest blijven gaan ondanks het pestgedrag...

Zodra ik stop met school, heb ik voorlopig geen dagbesteding meer. Ik kan niet direct aan de slag als taxichauffeur. Het UWV kan pas na stoppen met school gaan "toetsen" of ik geschikt ben, eventueel zelfs met een bezoek aan de verzekeringsarts. Pas bij goedkeuring mag ik door naar de intake bij het taxi-opleidingsinstituut. Als ik dan ook door de intake kom, mag ik pas beginnen aan de opleiding die ongeveer 3,5 maanden duurt. Dat is zeer waarschijnlijk geen "fulltime" opleiding. Erbij zitten keuringen en examens.

Te verwachten is dat dit hele opleidingstraject + administratieve "rompslomp" meerdere maanden tot een halfjaar in beslag gaat nemen, in deeltijd.

Het punt nu is dat mijn behandelaar bij het VUmc rijles en zeer waarschijnlijk ook de deeltijd (taxi)-opleiding niet ziet als dagbesteding (te weinig uren). Laat staan de tussentijd dat ik thuis kom te zitten. De eisen aan de dagbesteding was dat het vast is, met voldoende sociale contacten en voldoende uren. En ik moest vroeg blijven opstaan/niet te laat kunnen opblijven. Ofwel de bedoeling is dagbesteding hebben wat het "gewone" dag/nacht ritme in stand houdt.

De dagbesteding mag van het VUmc in de vorm van school, betaalt werk of vrijwilligerswerk zijn. Daarin tegen vereist het UWV op dit moment niets aan dagbesteding, enkel dat van school of betaalt werk geen sprake mag zijn, anders kan ik namelijk nooit in aanmerking komen voor een opleidingstraject :?

Het is een lastige keuze. Stoppen met school geeft geen garantie op toelating tot het opleidingstraject en kan problemen geven bij mijn traject bij het VUmc, maar niet stoppen met school betekent gegarandeerde afwijzing voor die toch erg gewilde opleiding+baan :?

Om een lang verhaal kort te maken:
- School, dat fungeert momenteel enkel als geldige dagbesteding en biedt geen perspectief.
- Ik wil een baan als taxichauffeur.
- Daarvoor heb ik medewerking nodig v/h UWV, maar dan moet ik eerst stoppen met school.
- Tegelijkertijd stelt het VUmc dat ik een vaste dagbesteding moet hebben, ofwel ik kan niet stoppen met school.
- Maar dan kom ik niet in aanmerking voor enige medewerking van het UWV (en dus ook geen kans op de gewilde baan) als ik nog op school zit.

Het enige "redmiddel" om deze cirkel te doorbreken, is vrijwilligerswerk. Maar mijn zoektocht heeft tot nu toe niets passends opgeleverd. Terwijl ik wel zeer binnenkort een besluit moet nemen, waarschijnlijk zelfs in minder dan 2 weken tijd :?

Ik wil kans maken op dat traject tot taxichauffeur, maar ik wil ook niet dat mijn traject bij het VUmc gevaar loopt/onnodig vertraagd wordt :?
Veronica

Bericht door Veronica »

Wist de VU maar hoe laat ik naar bed ga...

Dat terzijde, hele rare en belachelijke eisen, ik vraag mij af wie jij in vredesnaam hebt die deze eisen stelt, dat werd nooit aan mij gezegd dat ik een dagbesteding moet hebben, en dat was voordat ze ook maar wisten dat ik naar school ga en vrij sociaal ben.

Dan lijkt het mij dat je gewoon zegt dat je een vrijwilligerswerk hebt ook al heb je die nog niet, desnoods blijf je ernaar zoeken.

Liegen is niet leuk, al zou het mij niet verbazen hoeveel mensen net niet de waarheid vertellen bij het VU, volkomen begrijpelijk zeker al ze naar jouw met zo vage eisen komen.
Afbeelding
Fay

Bericht door Fay »

opvallend dat men zich vooral met jongeren lijkt te willen bemoeien, eisen stellen vindt ik raar, wel kan me suggesties doen en met je meedenken,dat heet dan begeleiding, hoef je dan weer niet veel van te verwachten, vrees dat eea uitmond in ja en amen etc, onnodig

Fay
Jennifer19

Bericht door Jennifer19 »

Zoals in mijn introductie staat heb ik nu ruim een jaar de hormoon behandeling.
Het Vu heeft het naar mij toe echter nooit over dagbesteding gehad ik zie eigenlijk ook niet in wat het er eigenlijk mee te maken heeft.
Mijn sociale kring zit niet eens in nederland en om nu te gaan zeggen dat ik een dagbesteding moet hebben ja hoor dat heb ik wel genaamt mijn huishouden.
Afbeelding

Afbeelding
Veronica

Bericht door Veronica »

bliemm schreef:Zoals in mijn introductie staat heb ik nu ruim een jaar de hormoon behandeling.
Het Vu heeft het naar mij toe echter nooit over dagbesteding gehad ik zie eigenlijk ook niet in wat het er eigenlijk mee te maken heeft.
Mijn sociale kring zit niet eens in nederland en om nu te gaan zeggen dat ik een dagbesteding moet hebben ja hoor dat heb ik wel genaamt mijn huishouden.
En die eis hebben zij ook nooit aan mij gesteld, vandaar dat ik dit belachelijk vind dat het VU ineens eisen gaat lopen stellen die niet cruciaal zijn en waar niet iedereen aan kan voldoen.
Afbeelding
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Al die eisen vind ik ook onzettend raar.
kw1989 schreef:Een vraagje: is de eis die ze bij het VUmc stellen betreft een vaste dagbesteding eigen echt zo hard, of zit er ook wat "vrijblijvendheid" in? Is het werkelijk zo dat ik niet door mag voor medische behandeling of dat het traject enorm vertraagd wordt als ik geen vaste dagbesteding meer heb?
Van dat soort dingen heb ik nooit iets gemerkt. Sinds ik ben begonnen met het traject, alweer ruim 2 jaar geleden, heb ik geen minuut betaald werk verricht. Wel vrijwilligerswerk, maar daar was ik na een tijdje alweer mee gestopt, omdat de organisatie niet bij mij pastte.
Met sociale contacten is het dan ook nog eens niet zo goed gesteld. Al die dingen heb ik verteld en het was geen probleem voor de behandeling.

O ja, dan had ik m'n school ook nog zonder diploma verlaten, maar dat is inmiddels wel heel lang geleden.

Het blijkt dus per persoon verschillend te zijn voor wat betreft de "voorwaarden" waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een behandeling. Dit vind ik niet goed.
En buiten dat; Je probeert er juist aan te werken om een goede, op de toekomst gerichte, dagbesteding te krijgen. Dat moet zo'n psycholoog juist toejuichen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.