Progesteron studie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Tjitske

Re: Progesteron studie

Bericht door Tjitske »

Het vumc schrijft inmiddels progesteron voor. Het is vervolgen studie en niet alle artsen en verpleegkundigen zijn op de hoogte. De arts die het voorschrijft en onderzoek doet is mevrouw Geels.
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Ik vind het echt bizar slecht geregeld... is het onderzoek nu wel of niet af, wordt het nu wel of niet gedeeld, gaan andere ziekenhuizen nu wel of niet ook progesteron voorschrijven.

Het begint op discriminatie te lijken en dat je met een soort van geluksspelletje maar moet hopen dat je bij een endocrinoloog of huisarts terecht komt die je een recept uitschrijft.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise

Bericht door Lise »

Ik vind het ook niet zo netjes.
Iedereen, inclusief het VUMC, wil volgens mij dat niet elke transgender zich per se wil laten behandelen bij de endocrinologen in het VUMC, maar dat we ons verdelen over alle centra in Nederland. Gedecentraliseerde zorg enzo. Als die centra (al dan niet in overleg met het VUMC) dan wachten met het voorschrijven van progesteron tot het VUMC een eigen onderzoek publiceert, maar het VUMC die onderzoeksresultaten vervolgens intern houdt maar wél de eigen patiënten voorschrijft is dat niet bepaald met elkaar in overeenstemming.
DominiqueB

Bericht door DominiqueB »

{bericht verwijderd op verzoek van auteur in opdracht van Transvisie]
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Lise

Bericht door Lise »

Dank je! Nuttige info.
DominiqueB

Bericht door DominiqueB »

Nog een aanvulling.

Wanneer je bekend bent bij de vrouwengroep heb je een mail gehad voor aanmelding met een link.

Aanmelden voor de bijeenkomst is deze keer verplicht en vol is vol.

[mod edit]mailadres en oproep tot aanmelden voor de groep weggehaald
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Yvi
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Yvi »

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten, met name ook de impact op het GABA systeem en de daaruit voortvloeiende mentale instabiliteit bij sommige mensen. (vaak icm met een adhd en/of ass) Het is ruim onderzocht, alleen nog niet in deze context.

Live life! 🍀🌸
100% Myself 💟
Intimiteit en Sex Positive ❤️🌈🔥🌸
L, B, I en Q uit LHBTIQA+
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Hmm, het lijkt me nou niet de bedoeling om je bij de vrouwengroep van Transvisie aan te gaan melden speciaal om deze bijeenkomst bij te kunnen worden. Als ik zoiets zou organiseren zou ik daar niet blij mee zijn.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Annabel
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Annabel »

De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op de EPATH conferentie in Hamburg. Deze conferentie is begin september.
De abstracts van de presentaties zijn wel al beschikbaar. Op pagina 326 vind je de abstract van de presentatie over de progesteron studie.

De conclusie in het kort:
This is the first prospective study to demonstrate that the addition of progesterone and increasing the estradiol dose results in increased breast
volume in transgender individuals already using feminizing GAHT, along with increased satisfaction with their breasts. In this study, use of progesterone was safe but did cause some side effects. The results support a future role for progesterone in feminizing GAHT. Further research should focus on long-term effects of progesterone as part of feminizing GAHT regimens.
Met:
Frequently reported side effects among participants using progesterone were tiredness (44%), breast/nipple tenderness (27%), and mood changes (22%)
Het idee is dat na de presentatie van het onderzoek de andere genderklinieken ook meegenomen worden in het uitrollen van progesteron als onderdeel van GAHT. Het kost alleen nog even tijd zoals altijd.
Tess_
Voornaamwoorden: she/they

Bericht door Tess_ »

Maasstad gendercliniek heeft net voorgesteld dat ik voortaan alle pleisters bij mijn huisarts haal. Maar je zegt dat ik progesteron alleen bij de genderkliniek krijg en niet bij de huisarts? Moet ik ze vragen om nog een jaar of zo bij hen te blijven?