Dat ik me aan het oriënteren was merkte ik dat de groteren behandelcentra en de huidtherapeuten die vanuit een ziekenhuis werken vele malen duurder zijn. Maar ook tussen de kleine ondernemingen kan best verschil zitten. Ik heb mijn keuze uiteindelijk laten vallen op een huidtherapeute die eigen kleinere salon heeft. Haar verhaal op haar website en ook de speciale informatie voor transgenders heeft me er toe gebracht me tot haar te vervoegen. Ze hanteert geen vaste bedragen, de prijs wordt bepaald door de omvang van de behandeling. Ze is een van de goedkopere en ik kan het goed met haar vinden, ook eventueel het operatiegebied laten ontharen zou ik bij haar aandurven. Daarbij komt dat de behandelingen goedkoper gaan worden naar mate er minder haar is dat terug komt.
Het gedoe met de tandartsverzekering is opgelost zag ik daarnet. Vanmiddag heeft mijn verzekering een nieuwe polis met de tandartsverzekering er wel bij met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus.
Ik weet ook dat ik de kosten voor ontharen kan gaan declareren zodra het formulier door de behandelaar is ingestuurd. Het enige waar ik nog mee zit is dat de Ohra in haar antwoord vrij duidelijk op en door de VU ingevulde aanvraag doelde.
Ontharing en verzekering
-
LauraB
-
Anon20180501
Re: Ontharing en verzekering
Het CZ accepteerde de verwijsbrief voor het epileren van mijn huisarts en van de P.I.G ook niet,
die moest perse komen van Krefeld.
-
Joyce
even een zijspoortjeDaniéla schreef:
Daniéla
Hoe kom je nou bij Krefeld, is dat via PIG gegaan?
En volgen zij zelfde procedure als VUMC?
En wat is dan voordeel Krefeld tov VUMC?
groetje Joyce
-
Venka
Het VUmc bied een soort totaal pakket aan qua transitie,alles word voor een groot deel geregeld door het genderteam.Ook zorgverzekeraars vergoeden veel dingen als het VUmc jouw door verwijst voor gezicht ontharing,genitaal ontharen,hormoon therapie,operatie e.t.c.Joyce schreef:Daniéla schreef:
Hoe kom je nou bij Krefeld, is dat via P.I.G. gegaan?
En volgen zij zelfde procedure als VUmc?
En wat is dan voordeel Krefeld t.o.v. VUmc?
Als patiënt van het VUmc hoef je niet veel te regelen.
Doe jij je transitie bij de psycho informa groep dan heb je om te beginnen kortere wachttijden dan bij de VU.In het begin krijg je standaard 5 afspraken waarvan de eerste de intake is en de daarop volgende afspraken zijn voor je diagnostiek.In mijn geval heb ik iets van 20 gesprekken gehad en volgens mij is dat een beetje de standaard.Krijg je van je psycholoog groen licht dan moet je nog een second opinion aangaan en als hij hetzelfde oordeel heeft als je psycholoog dan krijg je groen licht.Bij de P.I.G. bieden ze een totaal pakket aan qua psychische begeleiding,dat doen ze bij de Vu niet.Bij de VU word je doorverwezen naar de plaatselijke GGZ om je problemen op te lossen.Het P.I.G. helpt je om je problemen op te lossen en je kan ook worden door verwezen naar de plaatselijke GGZ maar dan wel onder supervisie van jouw psycholoog van het P.I.G. omdat je als patiënt van het P.I.G. door hen word begeleid.
Het P.I.G. regelt verder weinig qua verdere begeleiding,de rest van de transitie dien je voor een groot deel zelf te regelen.Hormoon begeleiding kan in Den Haag bij Dr, Van Houten omdat zij een samenwerking hebben.Wil je niet in Den Haag HRT dan kun je zelf een endocrinoloog zoeken en die endocrinoloog dient dan wel aan de P.I.G. de voortgang te rapporteren.Ontharing is moeilijk vergoed te krijgen als je niet bij het VUmc loopt.Dat merk ik nu aan der lijfe,menzis wil tot op heden mijn ontharing niet vergoeden.
De psycho informa groep verwijst voor je SRS niet door naar een NL chirurg omdat dat aan het VUmc is.Dus je SRS kun je krijgen in Krefeld,Thailand of in Gent.Het P.I.G. werkt samen met Gent en er worden ook veel transseksuelen doorverwezen naar Gent.
Dus voor de doe het zelvers onder de transen die veel geduld hebben en van veel regelen en over achter aan gaan houden zijn prima op hun plek bij het P.I.G. hou je er niet van dat over achter aan moet dan is het VUmc/UMCG een betere oplossing.Beide instellingen werken wel via de standard of care http://en.wikipedia.org/wiki/Standards_ ... ing_People" target="_blank
-
Gwendolyn
Aafke, waar beroept Menzis zich op, om negatief te antwoorden op onthaar verzoeken? ( gelaat ) en ( genitaal )elk apart...
Bij mijn weten zonder de CVZ voorwaarden door te spitten, is er geen eis voor alleen het VU of UMCG. Idem bij groen licht zou iedere Nederlander de zelfde rechten moeten hebben op de vast liggende voorwaarden. Tenzij er nadrukkelijk staat dat ter ondersteuning / bevordering van gender behandeling in de twee nationale locaties ( VU & UMCG ) alleen bij behandeling aldaar tot vergoeding wordt overgegaan. Hoe zo discriminatie? Als het P.I.G. ( en terecht ) Genderbehandeling mag uitvoeren, groen licht enz. dan ook de daar aan verbonden vergoeding pakket toezeggen zonder morren aan de betreffende verzoeker.
Kan het echt zo simpel zijn, dat een advocaat op basis van wat ik zoal boven heb geschreven de monopolie, discriminatie, opzettelijk onthouden van noodzakelijke zorg, kan door breken?
Heeft iemand dat geprobeerd, de onrecht te toetsen?
Gwendolyn,
Die zich nogal kwaad kan maken over wat lijkt misbruik / uitbuiting monopolie positie, discriminatie, opzettelijk onthouden van noodzakelijke zorg te zijn.
Bij mijn weten zonder de CVZ voorwaarden door te spitten, is er geen eis voor alleen het VU of UMCG. Idem bij groen licht zou iedere Nederlander de zelfde rechten moeten hebben op de vast liggende voorwaarden. Tenzij er nadrukkelijk staat dat ter ondersteuning / bevordering van gender behandeling in de twee nationale locaties ( VU & UMCG ) alleen bij behandeling aldaar tot vergoeding wordt overgegaan. Hoe zo discriminatie? Als het P.I.G. ( en terecht ) Genderbehandeling mag uitvoeren, groen licht enz. dan ook de daar aan verbonden vergoeding pakket toezeggen zonder morren aan de betreffende verzoeker.
Kan het echt zo simpel zijn, dat een advocaat op basis van wat ik zoal boven heb geschreven de monopolie, discriminatie, opzettelijk onthouden van noodzakelijke zorg, kan door breken?
Gwendolyn,
Die zich nogal kwaad kan maken over wat lijkt misbruik / uitbuiting monopolie positie, discriminatie, opzettelijk onthouden van noodzakelijke zorg te zijn.
-
LauraB
Misschien nog even handig om aan toe te voegen. Zowel het VU als de P.I.G. handeteren voor de diagnose stelling exact dezelfde werkwijze en beoordeling criteria. Beide volgens richtlijnen de Standards Of Care van de WPATH (World Professional Association for Transgender Health) zoals Aafke al aanhaalde.
De overheid en Het CVZ eisen ook een handelswijze volgens de WAPTH SOC. Het zijn de verzekeraars en zorgaanbieders die hierin hun eigen stelling nemen en vaak enkel en alleen zaken willen doen met het VU. Iets dat geheel tenonrechte is en ook eigenlijk niet toegestaan is (mededinging) Een probleem daarbij is dat vaak ook de politiek alleen de VU in de kijker heeft en ook de extra gelden voor onze zorg niet via de reguliere zorgkanalen ter beschikking komt maar direct in de kas van het VU terecht komt, die vervolgens daarmee zelf als een zorgverzekering van gaat uitdelen.
De overheid en Het CVZ eisen ook een handelswijze volgens de WAPTH SOC. Het zijn de verzekeraars en zorgaanbieders die hierin hun eigen stelling nemen en vaak enkel en alleen zaken willen doen met het VU. Iets dat geheel tenonrechte is en ook eigenlijk niet toegestaan is (mededinging) Een probleem daarbij is dat vaak ook de politiek alleen de VU in de kijker heeft en ook de extra gelden voor onze zorg niet via de reguliere zorgkanalen ter beschikking komt maar direct in de kas van het VU terecht komt, die vervolgens daarmee zelf als een zorgverzekering van gaat uitdelen.
-
Anon20180501
Dank je allen alvast voor het beantwoorden van de vragen van Joyce, ik ben er vandaag de hele dag niet voor in de gelegenheid (geweest).
Als het nog nodig is zal ik morgen nog gedetailleerd ingaan op wat voor mij de aanleiding was om voor (voorlopig) voor Krefeld te gaan.
Liefs D.
Als het nog nodig is zal ik morgen nog gedetailleerd ingaan op wat voor mij de aanleiding was om voor (voorlopig) voor Krefeld te gaan.
Liefs D.
-
LisaM
Theorie en praktijk. Theorie is dat je er recht op hebt, de praktijk is dat je verzekeraar zich in alle bochten wurmt om maar niet te hoeven betalen. Daarbij worden door de verzekeraar leugens, halve en hele onwaarheden en botte afwijzingen voor gebruikt.Gwendolyn schreef:Aafke, waar beroept Menzis zich op, om negatief te antwoorden op onthaar verzoeken? ( gelaat ) en ( genitaal )elk apart...
Gwendolyn,
Ze doen dit in de wetenschap dat de meeste transen dan afhaken, en degene die volhoudt krijgt alsnog gelijk. Netto winst voor de verzekeraar dus, wat hun gedrag ook regelrecht aanmoedigt.
Maandag ga ik naar de advocaat om VGZ door de shredder te halen...
Lisa
-
Danielle
Als het CvZ daar geen beperkingen aan stelt, dan mogen de verzekeraars dat ook zelf doen. Verzekeraars zijn verplicht de basisverzekering uit te voeren voor iedereen die zich aan meldt (behalve geregistreerde wanbetalers, daar is een speciale regeling voor), de inhoud van de basisverzekering wordt vastgelegd door het CvZ. Verzekeraars zelf mogen bepalen of ze die zorg uit het basispakket bij alle zorgverleners vergoeden, of dat ze contracten aangaan met een beperkt aantal aanbieders. Zolang ze maar het hele basispakket uitvoeren.Gwendolyn schreef:Bij mijn weten zonder de CVZ voorwaarden door te spitten, is er geen eis voor alleen het VU of UMCG.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
LisaM
Ik heb een restitutie polis, dus alle aanbieders worden vergoed. Maakt niet uit, vgz verzint gewoon wat. Wat ze vervolgens in een volgende brief als fout bestempelen en iets anders naar voren brengen als reden (kwaliteit van de aanbieder in dit geval).Danielle schreef:Als het CvZ daar geen beperkingen aan stelt, dan mogen de verzekeraars dat ook zelf doen. Verzekeraars zijn verplicht de basisverzekering uit te voeren voor iedereen die zich aan meldt (behalve geregistreerde wanbetalers, daar is een speciale regeling voor), de inhoud van de basisverzekering wordt vastgelegd door het CvZ. Verzekeraars zelf mogen bepalen of ze die zorg uit het basispakket bij alle zorgverleners vergoeden, of dat ze contracten aangaan met een beperkt aantal aanbieders. Zolang ze maar het hele basispakket uitvoeren.Gwendolyn schreef:Bij mijn weten zonder de CVZ voorwaarden door te spitten, is er geen eis voor alleen het VU of UMCG.
Recht hebben: ja, recht krijgen: nee...
Aan theorie heb je helemaal NIETS.