Transitie verwachtingen en wat er van terecht komt

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Butterflyflaps

Re: Transitie verwachtingen en wat er van terecht komt

Bericht door Butterflyflaps »

Sway all day, Butterfly flaps all the way !
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
Dance the pain away :>
Suikerklontje

Bericht door Suikerklontje »

Graag zet ik ook mijn verhaal hier neer, omdat het lijkt alsof ik mijn transitie is tegenovergestelde volgorde heb gehouden en er dus ook heel anders in sta vergeleken met de anderen op dit forum.

Bij mij heeft de lat nooit hoog gelegen. T.b.h. heeft de lat nooit bestaan. Weliswaar deed ik wel al op jonge leeftijd meisjes kleding aan, mijn ouders waardeerde dit niet zo dus deed ik er verder niks mee en had ik fases dat ik hier weer meer mee deed maar dan als er niemand thuis was.

Voor mij was een transitie nooit een mogelijkheid of idee. Ik was een jongen, en daar had ik maar het beste van te maken. Dus was ik een fanatiek, 5 keer in de week sporter, kreeg ik een vriendin en probeerde ik het mannetje uit te hangen. Beetje popi jopi doen. Tijdens een nieuwe opleiding kreeg ik weer een fase waarin ik meer ging verkleden. Toen vertelde ik mijzelf dat ik het moest stoppen als een fase te zien, er meer mee te experimenteren en te zien wanneer het voldoende zou zijn. Maar hoe meer ik er mee deed, hoe meer ik mij er aan stoorde om, zodra iemand thuis kwam, alles te verbergen. De uitlaatklep was geen uitlaatklep meer, maar bijna een vereiste.

Hiernaast had ik een beugel (laatbloeier) en zou ik een kaakoperatie krijgen. Hun compliment; ik zou een stoere mannenkaak krijgen en verrassend genoeg bracht dat mij enorm aan de twijfel .. wil ik dat wel?

Via de voorbereiding op de kaakoperatie kwam ik bij een psycholoog en daarna het VU uit. De operatie werd gecanceld omdat ik eerst mijzelf wilde uitvogelen. Ook heb ik tegen mijn ouders verteld dat ik twijfelde over wie ik was en wat ik wilde zijn.

Aangesproken worden met zij, vond ik maar raar. Jurkjes en zware make-up dragen net zo. Mijn 'transitie' ging enorm geleidelijk aan. Ik liet mijn haar langer groeien, droeg oog potlood, soms mascara, en een enkele keer nagellak. Ik begon skinny jeans te dragen en mij androgeen op te stellen. Het werd een thrill. Als iemand niet wist wat ik was, dan was ik happy. Ik denk ook omdat ik nooit het gevoel had dat ik als vrouw door het leven kon. Het voelde nog altijd niet als een mogelijkheid.. 1.87cm lang, the fuck? Ik maakte er het beste van. Zo vaak hoorde ik van mensen 'Love your style'. En dat deed ik zelf ook.

Ik ging uit huis en begon met een nieuwe baan. Ik stelde mij androgeen op. Gebruikte een androgene naam en zag wel wat er van zou komen. 'Waar is het toilet?' 'Daar.', terwijl ze naar het vrouwen toilet wijste. 'Wat een accepterende mensen'. Maar hoe langer ik er werkte, hoe sneller ik erachter kwam dat iedereen mij zag als vrouw. Zo aansprak ook. 'Je was vroeger gothic? Wowww je droeg zeker enorm veel make-up dan?' 'Eh.. niet zo..' Want in die periode was ik nog een jongen. Op straat werd ik ook aangesproken met mevrouw en de once in a blue moon dat er meneer werd gezegd, voelde dat inmiddels enorm kut..

Inmiddels post-hrt, post-ba en post-srs. Want ook al vond ik het androgene enorm interessant om androgeen te ogen, ik stoorde mij aan mijn geslacht. Maar qua zelfvertrouwen zat ik toen enorm goed omdat ik geen verwachtingen had. De onzekerheden kwamen pas vanaf het moment dat ik als een vrouw werd gezien. Raar eigenlijk?

Ik heb nergens spijt van, echt niet. Maar het voelt voor mij een stuk makkelijker jezelf neer te zetten als weirdo, als je dit ook bent. Vergeleken jezelf neer te zetten als vrouw terwijl je weet dat je anders bent. Ik ben blijer met wie ik ben, maar ook onzekerder. Als ik weer aan mijn zelfvertrouwen heb gewerkt kan ik voor mijn gevoel 100% mijzelf zijn.

Mijn transitie ging eigenlijk altijd om mijn gevoel, en niet om hoe ik er uit zag.
Cait

Bericht door Cait »

Mooi verwoord . Heel eerlijk geschreven .
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Heel mooi verwoord Suikerklontje.
Irene
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Heel open. Heel mooi :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Robyn

Bericht door Robyn »

Ik denk dat mijn verwachtingen qua hrt wel wat te hoog waren. Zeker als je timelines online gaat bekijken.

Mijn gezicht is na 8 maanden HRT nu niks veranderd, ik word nog steeds gemeneerd. Lichamelijke veranderingen zijn er ook niet echt.

Ik merk echt dat ik daardoor somber ben de afgelopen maanden.
Groetjes,
Robyn
Bailey

Bericht door Bailey »

Robyn schreef:Ik denk dat mijn verwachtingen qua hrt wel wat te hoog waren. Zeker als je timelines online gaat bekijken.
Het probleem met de timelines is dat ze toeschrijven aan hormonen, dat wat is bereikt met makeup, kleding, haar en angles. Op de cam kan ik op die wijze mij ook heel anders laten voorkomen dan ik ben.
Ik zie maar heel weinig echt eerlijke timelines, en diegenen die ik ben tegengekomen werden vaak overspoeld met negatief commentaar wat de poster ook niet bepaald motiveert om nog iets bij te dragen.
Elise

Bericht door Elise »

Bailey schreef: Het probleem met de timelines is dat ze toeschrijven aan hormonen, dat wat is bereikt met makeup, kleding, haar en angles. Op de cam kan ik op die wijze mij ook heel anders laten voorkomen dan ik ben.
Ik zie maar heel weinig echt eerlijke timelines, en diegenen die ik ben tegengekomen werden vaak overspoeld met negatief commentaar wat de poster ook niet bepaald motiveert om nog iets bij te dragen.
Zo had ik er ook nog niet naar gekeken, maar daar zit wel wat in.
Cait

Bericht door Cait »

Ik had verwacht dat ik als vrouw zonder gedoe door het leven kan en eindelijk mijzelf zijn ipv dat mensen raar kijken als ik mijzelf echt was . En dat is gelukt :) . Het enige wat nog tijd kost is om al het aangeleerde rollen gebeuren af te leren van ' man zijn ' en durven mijn echte gevoelens te uiten en spectrum te geven . Al om al veel nieuws , maar wel heel prettig . Het komt allemaal goed .
Ik heb verder geen vrienden of familie of whatever verloren , enkel dat veel vrienden nog opener en intiemer zijn geworden . Ik mag niet klagen , en ik begin een nieuwe studie om mijn leven echt een richting te gaan geven en dat het hele transgender achter mij gelaten word en echt leef als mijzelf , een jonge levendige vrouw .

X
Bailey

Bericht door Bailey »

Elise schreef:Zo had ik er ook nog niet naar gekeken, maar daar zit wel wat in.
Wat je kunt doen is op Reddit transpassing of timelines sorteren op 'controversial', dan krijg je meestal de war eerlijkere beelden te zien.