Sommige dingen kunnen inderdaad tegenwerken of kwesties bemoeilijken, maar dat zijn individuele gevallen, wetten zijn in plaats om kaders te bieden. Sommigen zijn verouderd, dat merk je vooral in de privacywetgeving. Dat kan dingen bemoeilijken, maar zonder die wetgeving, had helemaal niets gekund. (of alles, en dan kom je op jouw volgende punt...) Je mist het grotere plaatje als je enkel de beperkende werking van recht ziet.tanisha schreef:Een mening die ik vaker hoor ik deel die mening niet Nederland heeft zo veel regels en wetten dat je in de praktijk op allerhande vlakken wordt beperkt en tegen gehouden wordt het werkt meer tegen als het mee werkt!
Om een klein voorbeeldje in ons straatje te geven de kwestie hormonen als het vu het niet goed heeft en niks meer wil zit je duidelijk tegen allerlei regels op te hikken en niemand die meer wat wil (de voorbeelden hebben we hier zat op het forum!)
Zouden hormonen vrij zijn is dit een prima oplossing voor velen maar omdat er ook mensen met de intelligentie van een stoeptegel aan zouden kunnen komen en zichzelf er wel eens wat mee aan kunnen doen gaan we dat maar inperken door heel veel regels.
En zo maken we hier in Nederland regels en dat doen we zo goed........
Sommige medicatie is inderdaad alleen te krijgen wanneer hier gedegen diagnostiek aan vooraf gaat, zoals je zelf al aangeeft is dat nodig omdat anders (kwetsbare) groepen gaan zelf-diagnosticeren en medicatie kunnen nemen die henzelf en mogelijk de omgeving in gevaar brengt. Medicatie vrijgeven voor wie maar wilt geeft ook problemen met betrekking tot het waarborgen van kwaliteit en prijs van medicatie.
Natuurlijk, in het geval wat je boven schetst kan het enorm oneerlijk voelen en dat vooruitzicht is ontzettend beangstigend voor ons allemaal.
Gelukkig is daarom wettelijk bepaald dat je een second opinion mag aanvragen, er klachtenunits aanwezig moeten zijn, men bezwaar kan maken, en in beroep mag gaan. Er zijn meerdere routes om te krijgen waar je recht op hebt. Maar hormonen, of andere medicatie, vrijgeven omdat dat 'een prima oplossing voor velen' is...(waaruit blijkt dat? heb je onderzoek gedaan?) ...daarmee laat je een zeer grote groep mensen in de steek. En die mensen hebben geen intelligentie van een stoeptegel, nee, dat zijn mensen als jij en ik die niet gestudeerd hebben voor endocrinoloog.