Coming-out in de buitenwereld

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Jessy

Re: Coming-out in de buitenwereld

Bericht door Jessy »

Aafke schreef:Jeetje zeg er is meer dan wat er in mijn slipje zit hoor,dat bepaalt niet welk gender ik toe behoor.Ik ben van mening dat mensen respect moeten hebben voor wie je als mens bent en niet waar je mee geboren bent.
Bedenk je dat veel mensen de term "gender" niet eens kennen. Ze kennen enkel geslacht, wat in het slipje zit, en het is "normaal" dat je je gedrag daarop aanpast.
Vaak een hele opgave om mensen precies aan het verstand te brengen hoe dat nu zit!
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Cisca1953

Bericht door Cisca1953 »

Vanaf het moment dat ik de telefoon had gepakt om me bij het VUmc aan te melden had ik het gevoel dat ik de legitimatie had om gewoon mezelf te zijn. Ik ben vanaf dat moment 24x7 "om" gegaan (ik leefde daarvoor al een jaar als vrouw buiten mijn werk).

Ik heb me vanaf dat moment niet anders gevoeld dan toen ik als man buiten liep. Wel veel gelukkiger, maar niet minder zelfverzekerd. Die zelfverzekerdheid maakte dat ik werkelijk overal in mijn nieuwe rol naartoe ging; de Koopgoot, in het Openbaar Vervoer, in winkels enz. Wat het meest opviel was, dat niemand naar me keek of me aanstaarde. Wel heb ik enkele malen een negatieve ervaring gehad in een winkel waar je dat juist niet zou verwachten. Die zijn nu dus een klant kwijt!

Prima verstandhouding met mijn huisarts (wel verbaasd dat ik het nooit met hem besproken had), de tandarts (we hadden al langer wel een vermoeden...) en de beautysalon voor de genitale- en gezichtsepilatie (bij ons helemaal geen probleem; we hebben meer mensen zoals jij in behandeling hoor) met als bonus een schat van een huidtherapeute!

Ik ben nu door de 2 jaar hormonen en een verbeterde make-up en kledingstijl behoorlijk passabel, dus het is geen issue meer.
finesse

Bericht door finesse »

helemaal eens met de reacties hier..en met name dat van die winkeliertjes...na bijna 2 jaar in een dorp van 4000 inwoners is het mij duidelijk dat je met trots , opgeheven hoofd en beetje draaiende billen over straat moet gaan. (en inderdaad niet avonds door een donker winkelcentrum). af en toe zegt er nog wel eens een kaasboertje per ongeluk 'meneer' maar dan worden er binnen 3 seconden excuses gemaakt. maar van supermarkt tot gemeentehuis tot de mac, de plattelandswinkel en vrijdag mijn eerste north sea jazz festival gaat dat gewoon goed

overigens kijk ik wel mensen recht in de ogen aan en geef ze een brede glimlach terug , maar ik zal de bitchy ignore look eens gaan uitproberen, zaterdag met een vriendin shoppen..dus wie weet

coming out in de buitenwereld betekent ook gedraag en kleed je naar je leeftijd vind ik. en de buitenwereld elke dag lachend aankijken

binnenkort meer hierover op http://www.trotsgender.nl" target="_blank :)
Laatst gewijzigd door finesse op 08 jul 2012, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Eeuhm... waarom zou een deeltijdvrouw - of travestiet, als je wilt - niet lachend en positief in het leven kunnen staan?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
finesse

Bericht door finesse »

dat klopt...zo bedoel ik het ook niet..ik heb al eigen censuur toegepast...
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Als jij in de hoedanigheid van de andere sekse door buitenstaanders geaccepteerd wilt worden, is het van primair belang dat jij eerst jezelf echt voor de volle 100% in die nieuwe hoedanigheid keihard accepteert. Zonder onvoorwaardelijke zelfacceptatie kun je toch van buitenstaanders niet verwachten dat zij jou zo maar klakkeloos gaan accepteren.

Om overtuigend in de hoedanigheid van de andere sekse naar buiten te kunnen treden is een hele flinke dosis zelfverzekerdheid nodig. Die krijg je pas als je zelf het gevoel hebt, dat jouw verschijning op zijn allerminst twijfelachtig en niet puur mannelijk overkomt.

Ook moet je duidelijk aandacht besteden aan je houding en je bewegingspatroon. Op televisie heb ik beelden vanuit een Nederlandse helikopter boven Afghanistan gezien van een groep in Boerka geklede mensen. Die mensen met een mannelijk bewegingspatroon werden neergeschoten, maar de mensen met een vrouwelijk bewegingspatroon liet men ongemoeid. Hier was het bewegingspatroon dus blijkbaal van levensbelang, maar voor elke T-persoon is dit ook echt heel essentieel van belang. En daarbij mag ook absoluut zeker weer niet overdreven worden.

In 1982 hoorde ik een Duitse imitator stemgeluiden van toen zeer bekende vrouwelijke zangvedettes overtuigend imiteren. Als hij dat kan, dan zou ik toch op zijn minst een redelijke twijfelaar moeten kunnen producren. Ik ben toen net zo lang achter een microfoon met cassetterecorder gaan zitten tot ik telefonische informatienummers kon benaderen met uitsluitend mijn naam, waarna het gesprek werd beeindigd met : "Dag mevrouw". Daarbij speelt niet alleen het juiste gebruik van kopresonaties in paats van borstresonanties een voorname rol, maar ook terdege een andere intonatie en woordgebruik. Wees echt uitermate terughoudend met heel gevaarlijke stemband operaties.

Als je in de praktijk wilt uittesten, of je in de gewone maatschappij voldoende "stealth" als vrouw overkomt, dan moet jij niet alleen, maar samen met een partner of bevriende relatie je in het openbare domein gaan bewegen. Zo'n begeleider heeft veel meer zicht op hoe de buitenwereld op jou reageert dan jijzelf
finesse

Bericht door finesse »

zelfverzekerdheid : mee eens
rust en genieten van je zelf: ook
normaal doen : helemaal
niet te trots kijken: klopt
een rustig loopje: helpt zeer zeker
met iemand de buitenwereld veroveren: helpt idd voor een frisse blik.

maar laten we niet de illusie hebben dat we niet worden bemerkt...aangestaard in onze rug..etc. ach het zijn slechts maximaal 32 miljoen ogen - 2