Je wordt minder gestimuleerd om dingen zelf te doen, er is altijd wel iemand die meent het voor je op te moeten lossen. Veel gehamer op samenwerken en overleg. Best irritant voor een kind wiens eerste volzin "ikke doen" was. Jongens laat men meer 'zwemmen'. Daarnaast hebben meisjes een hogere gunfactor (ook dit loopt door tot en met je dood) en krijgen ze meer complimenten.
En tsja, wat de uiterlijke focus betreft: het kam-je-haren-want-de-visite-komt-zo-gehalte lag bij ons nogal hoog. Schone schijn. Mijn moeder heeft wel een tijd lang geprobeerd om van mij voor de buitenwereld een meisje te maken, maar heeft dat na het tweede paar schoenen in de sloot toch maar los gelaten. Ik liep dus al vrij jong in unisex-kleding en zodra ik ze zelf kocht herenkleding. Over kapsels gaan we het maar niet hebben.
Bij een jongen zal de druk om jongenskleding te dragen nog altijd vele malen hoger liggen, maar qua verzorging toch wat lager (nu was ik wel echt een tark).. toch zie ik tegenwoordig veel meer jochies met bv lang haar dan vroeger. Heel fijn dat die uiterlijke vertoning langzamerhand een wat minder grote strijdbijl is.