Hal schreef: 24 jan 2021, 11:53
Ten eerste het romantische beeld wat er wordt geschetst in sommige TV programma dat een transitie de oplossing voor het probleem van ongelukkig zijn en het ook binnen acceptabele termijn allemaal geregeld is.
Dit vind ik behoorlijk kort door de bocht, en ook een beetje... impliciet laatdunkend tegenover mensen die nu uit de kast komen. Alsof die het alleen maar doen omdat de tv zegt dat het allemaal wel zo makkelijk zal zijn.
Ik denk dat het veel eerlijker is om te zeggen dat mensen er nu vaker achterkomen dat er een naam is voor een lang gevoeld maar slecht begrepen gevoel van ongemak en onhehagen dat ze hadden, en dat er dus (ladingen tijd en moeite en geld niettegenstaande) misschien wel wat aan te doen is. Zelfs 'hij is een zij' maakt duidelijk dat het een jarenlang proces is met veel hobbels en tegenslag, en dat is volgens mij de meest positieve show die er is.
Jij kan het misschien kort door de bocht vinden maar ik kan toch wel stellen als ik naar mijzelf kijk dat ik mij verbaas hoe snel de mensen welke door het genoemde programma worden gevolgd er door heen vliegen.
Als je niet beter weet dan denk je dat het de waarheid is en dat is ook wat ik hoor van mensen welke vragen hebben over een transitie en verbaasd reageren als ze horen hoe lang de werkelijke wachttijden zijn.
Nu ben ik wel een pechvogel in mijn transitie en dat het sneller kan zie ik aan mijn echtgenote wel.
Ik heb mijn uitspraak zeker niet laagdunkend bedoelt maar ik spreek weleens mensen die dan stellen "Als ik eenmaal vrouw kan worden dan ben ik gelukkig"
In mijn beleving was je al vrouw van binnen voor je dergelijke stap echt gaat zetten, er wordt veel te simpel over gedacht en dat is meer wat ik wilde zeggen.
Dat je het zo leest kan ik mij wel indenken maar als je mij beter zou kennen dan zou je weten dat ik niet de hele groep over 1 kam scheer.
Ik had beter het woord sommige kunnen toevoegen in de quote.