intake gesprek

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Hal

Re: intake gesprek

Bericht door Hal »

Ten eerste het romantische beeld wat er wordt geschetst in sommige TV programma dat een transitie de oplossing voor het probleem van ongelukkig zijn en het ook binnen acceptabele termijn allemaal geregeld is.
Dit vind ik behoorlijk kort door de bocht, en ook een beetje... impliciet laatdunkend tegenover mensen die nu uit de kast komen. Alsof die het alleen maar doen omdat de tv zegt dat het allemaal wel zo makkelijk zal zijn.

Ik denk dat het veel eerlijker is om te zeggen dat mensen er nu vaker achterkomen dat er een naam is voor een lang gevoeld maar slecht begrepen gevoel van ongemak en onhehagen dat ze hadden, en dat er dus (ladingen tijd en moeite en geld niettegenstaande) misschien wel wat aan te doen is. Zelfs 'hij is een zij' maakt duidelijk dat het een jarenlang proces is met veel hobbels en tegenslag, en dat is volgens mij de meest positieve show die er is.
7-19: wachtlijst Stepwork
6-20: wachtlijst TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: start testo
12-20: wachtlijst T-cendent
10-21: mastectomie
1-22: intake T-cendent
6-22: "groen licht"
2-24: hysto
Anon20230219
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Anon20230219 »

Hal schreef: 24 jan 2021, 11:53
Ten eerste het romantische beeld wat er wordt geschetst in sommige TV programma dat een transitie de oplossing voor het probleem van ongelukkig zijn en het ook binnen acceptabele termijn allemaal geregeld is.
Dit vind ik behoorlijk kort door de bocht, en ook een beetje... impliciet laatdunkend tegenover mensen die nu uit de kast komen. Alsof die het alleen maar doen omdat de tv zegt dat het allemaal wel zo makkelijk zal zijn.

Ik denk dat het veel eerlijker is om te zeggen dat mensen er nu vaker achterkomen dat er een naam is voor een lang gevoeld maar slecht begrepen gevoel van ongemak en onhehagen dat ze hadden, en dat er dus (ladingen tijd en moeite en geld niettegenstaande) misschien wel wat aan te doen is. Zelfs 'hij is een zij' maakt duidelijk dat het een jarenlang proces is met veel hobbels en tegenslag, en dat is volgens mij de meest positieve show die er is.
Jij kan het misschien kort door de bocht vinden maar ik kan toch wel stellen als ik naar mijzelf kijk dat ik mij verbaas hoe snel de mensen welke door het genoemde programma worden gevolgd er door heen vliegen.
Als je niet beter weet dan denk je dat het de waarheid is en dat is ook wat ik hoor van mensen welke vragen hebben over een transitie en verbaasd reageren als ze horen hoe lang de werkelijke wachttijden zijn.
Nu ben ik wel een pechvogel in mijn transitie en dat het sneller kan zie ik aan mijn echtgenote wel.

Ik heb mijn uitspraak zeker niet laagdunkend bedoelt maar ik spreek weleens mensen die dan stellen "Als ik eenmaal vrouw kan worden dan ben ik gelukkig"
In mijn beleving was je al vrouw van binnen voor je dergelijke stap echt gaat zetten, er wordt veel te simpel over gedacht en dat is meer wat ik wilde zeggen.
Dat je het zo leest kan ik mij wel indenken maar als je mij beter zou kennen dan zou je weten dat ik niet de hele groep over 1 kam scheer.
Ik had beter het woord sommige kunnen toevoegen in de quote.
Brownie

Bericht door Brownie »

Lisa1973 schreef: 24 jan 2021, 11:11 Het feit dat mensen zich overal en nergens aanmelden en kijken wie er eerst zal komen met het aanbieden van zorg, wat begrijpelijk is maar dat maakt het wel dat het overal vast begint te lopen nu.
Dat het vastloopt komt niet door al die aanmeldingen op verschillende wachtlijsten. Het komt doordat er meer mensen moeten worden behandeld dan dat er capaciteit is. Zo simpel is het. Komt dat door een tekort aan artsen? Nee. Het komt door een tekort aan geld. Dat is een politieke keuze: we weten dat de treesnormen niet gehaald worden, maar toch laten we de zorgverzekeraars nog steeds de hand op de knip houden. En dat is trouwens niet alleen in de transgenderzorg zo...
Marica
Voornaamwoorden: Hun / Henne

Bericht door Marica »

Dat is in de gehele zorg zo. Jammer genoeg dat dat kan in zo'n rijk land als het onze.
ᛃᛖᚷ ᛖᚱ ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ ᛃᛖᚷ ᛃᛟᛒᛒᛖᚱ ᛈᚨ ᛖᚾ ᚷᚨᚱᛞ ᛁ ᚺᛟᚲᚲᛊᚢᚾᛞ ᛊᛟᛗ ᚷᚱᚨᚢᛖᛗᚨᛊᚲᛁᚾ ᛏᚱᚨᚲᛏᛟᚱ ᛟᚷ ᛚᚨᛊᛏᛖᛒᛁᛚᛊᛃᚨᚠᚢᚱ ᛟᚷ ᛃᛖᚷ ᛒᛟᚱ ᛊᚨᛗᛗᛖᚾ ᛗᛖᛞ ᛗᛁᚾ ᚲᛃᛇᚱᛖᛊᛏᛖ ᚲᛟᚾᛖ ᚲᚨᚨᛏᛃᛖ ᛁ ᚲᚱᚢᛞᛊᚺᛖᚱᚨᛞ ᚲᛟᛗᛗᚢᚾᛖ
Vethrvolnir
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door Vethrvolnir »

Brownie schreef: 28 jan 2021, 23:58
Lisa1973 schreef: 24 jan 2021, 11:11 Het feit dat mensen zich overal en nergens aanmelden en kijken wie er eerst zal komen met het aanbieden van zorg, wat begrijpelijk is maar dat maakt het wel dat het overal vast begint te lopen nu.
Dat het vastloopt komt niet door al die aanmeldingen op verschillende wachtlijsten. Het komt doordat er meer mensen moeten worden behandeld dan dat er capaciteit is. Zo simpel is het. Komt dat door een tekort aan artsen? Nee. Het komt door een tekort aan geld. Dat is een politieke keuze: we weten dat de treesnormen niet gehaald worden, maar toch laten we de zorgverzekeraars nog steeds de hand op de knip houden. En dat is trouwens niet alleen in de transgenderzorg zo...
de keuze om zorgverzekering te privatiseren is problematisch. zou moeten worden teruggedraaid.
:shock:
Anon20230219
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Anon20230219 »

Tja het private zorgstelsel heeft op alle vlakken gefaald.