Wat eet je vandaag...

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Veronica

Re: Wat eet je vandaag...

Bericht door Veronica »

Eva schreef:
Melany schreef:volgens mij leven ze nog.....
Tikje vals, Melany, maar wel humor! Op je bbq mag ik waarschijnlijk geen oesters meebrengen? Die slik je namelijk levend in, hihi
Oesters zijn wel lekker, maar dan rauw met alleen citroen of een soort van pesto/salsa achtig iets (compleet de naam vergeten...)
Afbeelding
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Mezelf verwennen met verse aardbei met zelfgemaakte en gesmolten chocolade met kokosschaafsel. Mmmm :)

Afbeelding
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Niks pesto over m'n oesters. Een paar druppels citroen kan, maar liever gewoon naturel. In eigen zeewater. Vroeger nam ik daar dan een borrel bij, maar daar ben ik maar mee gestopt.
Eigenlijk snak ik wel weer naar zo'n lief wild oestertje :D
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Veronica

Bericht door Veronica »

Nou, die kilobak lasagne is op, als mijn moeder een maakt eet ik 3 a 4 keer minder en ben ik alsnog vol, maar goed dit is gewoon kant en klare troep die je binnen 4 minuten opeet.
Afbeelding
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Echte rollade

Bericht door Eva »

We eten dit niet vandaag, maar mij werd gevraagd een recept te plaatsen. Aan dat verzoek voldoe ik met plezier.
Het is feitelijk een oud Indisch recept, en als je het met enige zorg bereidt smaakt het als de rollade van je overgrootmoeder. Zo levert de slager ze echt niet meer. De basis werd eertijds gevormd door karbouwenvleesch, maar daar is in ons land lastig aan te komen. We nemen daarom maar rundvlees. Je kunt een flinke lap nemen en daarvan zo'n ouderwetse grote rollade maken; kleine dunne lapjes werkt makkelijker. Je maakt dan een aantal kleine rollades.

Aan vlees neem je zo'n 750 gram, komt niet zo precies.
Het oorspronkelijke recept vraagt drie theelepels zout. Wij vinden dat teveel, maar het vergroot de houdbaarheid.
3 theelepels gruis van nootmuskaat. Ook hier gaan we wat meer bescheiden mee om.
1 theelepel peper. Die hoeveelheid is redelijk.
2 eetlepels fijngehakte peterselie.
2 eetlepels fijngehakte selderie.
2 eetlepels fijngehakte rosemarijn.
1 kopje fijngehakte beschuit.
1 kop bouillon.
1 á 2 eetlepels kétjap. Hier zijn wij meestal wat voorzichtig mee. Ketjap A vinden wij wel de beste.
1 lepel djeroek-water. Neem daar maar gewoon citroensap voor.
Boter of varkensvet. Wel, dit laat ik aan je eigen oordeel over :)

De lappen worden eerst met peper en zout ingewreven, de kruiden mengt men met de peterselie, selderie, rosemarijn en de helft van het beschuitkruim en vult hiermee de lappen op. Bind deze lappen dicht (als bij blinde vinken), braad ze in boter bijna bruin, doe er dan de kétjap en de bouillon bij en pas daarna het citroensap. Laat dit samen gaar smoren en bind de jus met beschuitkruim.

Ik realiseer me dat dit draadje oorspronkelijk niet als bron voor recepten was bedoeld, maar mij werd er persoonlijk om gevraagd. We eten dit regelmatig. Bengaalse biefstuk heette het oorspronkelijk in Nederlands Indië. Duitse slagers leveren vaak mooie kleine runderlapjes van pakweg 20 bij 15 centimeter. We hebben klemmetjes om de rolletjes dan bij elkaar te houden.
Zelf je rundvlees in dergelijke lapjes snijden kan natuurlijk ook.
Neem voor de peterselie, de selderie en de rosemarijn wel verse kruiden! Dat is tamelijk elementair.

Eet smakelijk!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Lindsay

Bericht door Lindsay »

Ik merk wel uit de recepten die hier voorbij suizen dat mijn huisapotheek aan kruiden nodig aangevuld dient te worden.

P.S. Smakelijk eten trouwens
Don't dream your life, live your dream

Wees jezelf, er zijn al andere genoeg
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

vandaag was 't zilvervliesrijst met Chinese groenten en een Indonesië satésaus. Er was het 'verkeerde' vlees, och.. wat heet verkeerd. Haché vlees dat had moeten stoven en dus niet echt gedaan had. Goed voor 't gebit. De Teriyaki Sesam Saus (woksaus met sesamolie en sesamzaad) maakte veel goed. We hebben gesmuld en het overleefd :D
Freetouch

Bericht door Freetouch »

Pannekoeken!!!!
“good enough”
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Meer dan 1 dus deze keer!
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Ik eet door de griep niet zo bar veel... ben volgens mij wel 5 kilo afgevallen in een week tijd. Ik vind het wel een prettige bijwerking. :)
Ben sinds vandaag weer ietsje beter. Was heftig deze griep. Laatste keer dat ik griep had is volgens mij meer dan 15 jaar geleden.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb