Verhuizen naar rotterdam (veiligheid)

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
intrans

Re: Verhuizen naar rotterdam (veiligheid)

Bericht door intrans »

Aafke schreef:
Lucas schreef:
Chieftac schreef:Ik zit in Rotterdam op school, en ik kan je denk ik wel aanraden om niet in de buurt Delfshaven/Schiedam te gaan wonen. Volgens het nieuws (of in ieder geval de geruchten) komt hier namelijk wel erg veel geweld en zo voor. Ongeveer 75/80 procent van de mensen die daar wonen zijn volgens mij ook allochtoon. Maar het kan natuurlijk ook helemaal anders lopen en dat je er gewoon geaccepteerd wordt zoals je bent, maar dan kan je denk ik beter in een andere buurt van Rotterdam wonen. En het is niet dat ik racistisch wil doen, maar dit is gewoon hoe die buurt op mij overkomt.

...Ik woonde in Delfshaven, inderdaad niet aan te raden. Met allochtonen heb ik geen probleem, maar in Delfshaven was het toch zo dat ik me zeer onveilig voelde, er wordt daar niet geintegreerd/samengeleefd, je bent gewoon de minderheid en het was nogal duidelijk dat wie ik ben niet acceptabel is binnen een moslim-cultuur. Ik woonde tussen twee moskeeën in, met als resultaat dat ik op vrijdag (dan is er een gebed) de deur niet uit kon zonder dat er op me gespuugd werd, of ik uitgescholden werd. Ik betaalde meer in de winkels, en durfde al absoluut niet 's avonds naar buiten.
Oh wat een eng idee als je zo moet leven en dat je met angst de deur uit moet en dat gesuug wat een smerig idee zeg maar waarom moest je meer betalen dan in de winkel?
Nou zij geven dan spontaan een andere prijs op omdat zij zien dat je geen moslim/buitenlander ben en hun eigen volk geven ze weer korting.
Pure discriminatie dus.
Anon20190712

Bericht door Anon20190712 »

Precies ja...discriminatie. Jij betaald meer, hun familie en vrienden of ander moslims uit de buurt betalen weer minder.
In die tijd in Delfshaven ben ik echt veranderd van zelfverzekerd naar angsthaast. Ik moet eerlijk zeggen, het is moelijk om daar te leven en niet zelf te gaan generaliseren en discrimineren...Ik ben blij dat ik daar weg ben en nu ergens woon waar ik gewoon mezelf kan zijn, en iedereen (ongeacht verschil qua cultuur/religie) elkaar in zn waarde laat. Oke, hier wordt ook nog wel eens wat geroepen, maar ik hoef niet bang te zijn om naar buiten te gaan!
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Als geboren en getogen (allochtoonse) Rotterdamse reageer ik ook maar op dit topic.
Rotterdam vind ik een geweldige stad en zit me echt in het hart. Ondanks dat het een metropool is voelt het wel als thuiskomen als je vanuit de trein het Delftse Poort gebouw ziet verschijnen. Ik zou graag veel van de wereld willen zien, maar ik zie mezelf hier ook als vrouw wel oud worden. Met die mentaliteit vind ik het in deze hoek van het land juist wel goed zitten. Als je wilt is hier veel mogelijk.

Omdat ik niet anders weet dan in de grote stad wonen kan ik niet zo makkelijk oordelen over hoe het in de provincie is, maar bij een bezoek aan Limburg ben ik even vaak beledigd als gedurende een jaar in de Randstad. Wellicht dat het komt omdat we het hier allemaal al een keer gezien hebben. Iedere persoon is anders, maar het is nu eenmaal zo dat er door bepaalde groepen of culturen meestal op een bepaalde manier word gereageert. Is er trouwens een reden waarom je uit Leiden wilt vertrekken? Want dat ervaar ik tijdens de studie juist als een hele rustige en open-minded plaats.

Wat betreft Rotterdam ligt het inderdaad heel erg aan de wijk of zelfs straat waarin je je begeeft. Dit is denk ik in elke grote stad zo; In Amsterdam maakt het ook wel wat uit of je in Oud-Zuid, IJburg, Noord of de Bijlmer woont. Zelf heb ik tien jaar in Delfshaven gewoond en daar was het vooral eind jaren '90 al gevaarlijk genoeg als je als willekeurige persoon buiten liep. (lees; driveby in je straat). Andere, in mijn ogen, mindere buurten zijn bijna alles ten zuiden van de Maas en een stukje van het Oude Noorden en Ommoord. Het is niet zo dat ik ergens niet durf te komen, maar bij het Zuidplein loop je ’s avonds sowieso liever niet als meisje alleen.

Een negatieve houding ten opzichte van transgenders of alles wat anders is, is in mijn ogen voor een groot deel ontwetentheid. Vaak gaat dit gepaard met een lage opleiding of een gesloten samenleving. Dit is precies wat je terug vind in de achterstandswijiken waar sommige groepen allochtonen slecht integreren en in hun eigen gemeenschap met mensen van dezelfde afkomst leven. Het lijkt mij ook enorm moeilijk om dat wereldje te ontvluchten, laat staan er voor uit te komen dat je transgender gevoelens hebt. Zonder te willen generaliseren weet ik uit eigen ervaring dat de kans groter is dat je in zo een wijk nare opmerkingen naar je hoofd geslingerd krijgt. Helaas is het wel zo dat de huizenprijzer daar lager zullen zijn. Ik zou in ieder geval proberen om een situatie als waar Lucas zich in verkeerde te vermijden. 2 Cisgender vrienden van mij (één met dezelfde achtergrond als ik en één met een Aziatsiche achtergrond) zijn flink lastiggevallen in hun woonsituatie, waarbij ze omringd werden door enkel mensen met een Marokkaanse achtergrond.

In ieder geval succes met het vinden van een leuke woning en ik zou het cool vinden als je uiteindelijk voor Rotterdam zou kiezen. Je bent voor honderdduizenden mensen van harte welkom. :hug:
Afbeelding
FAtham

Bericht door FAtham »

Woon nu al een aantal jaren in Rotterdam en ik vind het een rot stad op gebied van tolerantie; die is ver te zoeken. In Amsterdam en Utrecht word je minder snel aangestaard maar in Rotterdam ben je al snel een "type". Ik word nageroepen, ontweken(wat dan wel handig is) puur vanwege mijn uiterlijk wat absoluut niet extreem is. Ik val niet eens op in andere steden...

Eigenlijk kan je niet zeggen wel of niet doen want het is zo afhankelijk van je buren. Ik heb namelijk heerlijk gewoond in Charlois wat slecht bekend staat maar voelde me daar veiliger dan als ik in Hillegersberg rondliep wat dan een nette buurt is.
Delfshaven is idd way out want daar ben je dan een van de weinige blanken en al wil niemand het zeggen, want politiek incorrect, ieder volk discrimineert andere volken. Je bent daar een verguisde minderheid. De chinezen die ik daar ken worden ook al weggepest terwijl het juist vroeger "hun wijk" was.

Het beste wat je kunt doen is voordat je ook maar reageert op een huis zelf eens gaat rondlopen in de buurt een dag. Kijk vooral 's avonds eens en vraag je af of je je wel veilig voelt. Small talk met mensen op straat etc. je kan gewoon geen kaart geven met daarop "ontwijkzones", het verschilt waar ik woon al per straat. Ik haat waar ik nu zit maar een straat verderop is al het paradijs. :roll:

Overigens over de US; heb daar in Dixie geen grote problemen gehad. Goth vonden ze erger dan trans haha. Zelfde verhaal als hierboven.
rachel

Bericht door rachel »

Ik zou echt zo graag naar Rotterdam wonen daar wonen leukerde mensen en overal dichtbij en intrans heeft wel gelijk in Rotterdam en het westen van Nederland gaan ze anders om met andere mensen en ik hou van multicti Nederlanders in dorpen kunnen echt heel naar zijn en ook in kleine steden vooral in het noorden en in Rotterdam zijn meer leuke jongens sowieso in de randstad ik kan het weten heb veel vriendjes daar gehad en leuke winkels misschien hebben andere meningen over roffa maar ja ieder an voorkeur over daar wonen xxrachel
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

De enige negatieve reactie die ik tot dusver heb gehad was toevallig in Rotterdam, maar in zijn algemeenheid heb ik me daar ook niet onveilig gevoeld.
Irene
rachel

Bericht door rachel »

Het heeft ook te maken hoe je kleed (dat geld vooral in dorpen) en hoe je gedraagd maar ook hoe pasabel je er uit ziet maar sowieso in steden letten ze er niet op alleen als je enorme Hakken kort rokje harige benen en enorme schouders hebt dan val je op en dan kun je voor meneer uitgemaakt worden of voor flikker en van alles want er zijn genoeg transgenders die in hun transitie nog nooit last heeft van discriminatie sommige worden zelfs nagefloten als ze je van verweg zien alleen probeer er niet op te reageren Als ze je beter zien en je stem horen rennen ze kijhard weg heb ik vaker gehoord en kijk niet naar andere mensen dan kijken ze terug en kunnen ze over je lullen en erger nog ze kunnen je ook uitschelden al gebeurt dit nooit in een grote winkelstraat ik heb zelf geen discriminatie meegemaakt maar ik weet zeker als je je netjes kleed is er niks aan de hand
En ik kan niet wachten als ik in Rotterdam of den Haag woon of Amsterdam natuurlijk
Veronica

Bericht door Veronica »

rachel schreef:Het heeft ook te maken hoe je kleed (dat geld vooral in dorpen) en hoe je gedraagd maar ook hoe pasabel je er uit ziet maar sowieso in steden letten ze er niet op alleen als je enorme Hakken kort rokje harige benen en enorme schouders hebt dan val je op en dan kun je voor meneer uitgemaakt worden of voor flikker en van alles want er zijn genoeg transgenders die in hun transitie nog nooit last heeft van discriminatie sommige worden zelfs nagefloten als ze je van verweg zien alleen probeer er niet op te reageren Als ze je beter zien en je stem horen rennen ze kijhard weg heb ik vaker gehoord en kijk niet naar andere mensen dan kijken ze terug en kunnen ze over je lullen en erger nog ze kunnen je ook uitschelden al gebeurt dit nooit in een grote winkelstraat ik heb zelf geen discriminatie meegemaakt maar ik weet zeker als je je netjes kleed is er niks aan de hand
En ik kan niet wachten als ik in Rotterdam of den Haag woon of Amsterdam natuurlijk
Het maakt niet zoveel uit hoe passabel je bent maar hoe de mensen je zien, echter ben ik het niet mee eens in de stad letten mensen evenveel op je als in dorpen, echter in een dorp verspreidt het nieuws zich sneller dan in een stad (als dat ooit het geval is).

Maar goed, ik weet dat er transen zijn die minder geluk hebben en uitgescholden worden, ik heb dat niet meegemaakt geen idee waarom, maar in sommige gevallen gebeurt dat redelijk vaak denk ik, wat stem betreft tja mijn stem is gewoon mannelijk maar ik heb nog nooit iemand zien wegrennen ( :D ) maar discriminatie komt overal voor, zelfs in een drukke straat (ik heb ooit in haarlem gezien hoe een travestiet in een winkelcentrum uitgescholden werd, niemand deed wat, mensen liepen door).

En verder, in rotterdam zou ik juist nooit willen wonen, er zullen vast wel leuke wijken zijn maar mensen denken vaak fout dat in een multi-culti wijk je als trans er beter op uitkomt, juist niet vaak heb je in dat soort wijken hangjongeren die jouw als het perfecte slachtoffer zien, zeker als ze zien dat je trans bent (en misschien erger als ze achteraf komen dat je dat bent).

Er bestaan geen veilige steden, dat is een fabeltje kwestie van geluk en dat kan in een grote stad zijn maar ook in een dorp, puur afhankelijk van hoe de mensen zijn waar je woont.
Afbeelding
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Veronica schreef:Er bestaan geen veilige steden, dat is een fabeltje kwestie van geluk en dat kan in een grote stad zijn maar ook in een dorp, puur afhankelijk van hoe de mensen zijn waar je woont.

Het ligt er inderdaad echt aan in wat voor een woonomgeving je leeft. Volgens mij is het prettig om in een omgeving te wonen met relatief veel mensen die graag interessante dingen doen in het leven. Die van kunst en cultuur houden en actief bezig zijn. Dat soort mensen vinden iets dat als "anders" gezien wordt vaak niet gek. In tegenstelling tot mensen die een leeg leven leiden met televisie, pils en chips.
Voor dat je ergens gaat wonen kan je je het best goed verdiepen in de wijk. Informatie opzoeken, maar ook zelf gaan kijken. Ga eens op een warme zomerdag in het weekeinde in de buurt kijken. Als er dan veel mensen maar een beetje rondhangen op straat, dan weet je dat het fout is. Of ook goed; als er een voetbalkampioenschap is gaan kijken. Hoe meer oranjeversiering, hoe minder fijn de buurt. Vergeet niet om 's avonds in de buurt te gaan kijken. Hoe is de sfeer dan?

Een goede graadmeter kunnen daarnaast verkiezingsuitslagen zijn. Op internet kan je zelfs per buurt zien waarop wordt gestemd en hoe hoog het opkomstpercentage is. Veel GroenLinks- en D66-stemmers (wel yuppenpartijen, maar dat is ook maar hoe ik er over denk) in combinatie met een hoog opkomstpercentage is positief.

Al mijn hele leven woon ik in de regio Amsterdam en sinds ruim een jaar echt in de stad. De buurt waar ik woon is erg prettig. Vriendelijke mensen, veel groen, zelfs goed zwemwater, (bijna) geen hangjongeren. Maar met Amsterdam heb ik eigenlijk niet eens zo veel. Het is gewoon dat ik uit deze regio kom. Wat fijn is van mijn buurt is dat er veel voorzieningen zijn. Zelfs een groot treinstation in de buurt (gelukkig niet het veel te drukke station Centraal), waarvandaan ik makkelijk naar alle uithoeken van het land, en verder, kan reizen.

Verder stelt Amsterdam niks voor. Ik vraag me wel eens af wat de aantrekkingskracht is die Amsterdam heeft. Zoveel bijzondere dingen gebeuren hier niet. Het wordt wel vaak bijzonder gemaakt. Allemaal interessantdoenerij.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
rachel

Re: Verhuizen naar rotterdam (veili gheid)

Bericht door rachel »

Amsterdam is sowieso beter waar ik woon Groningen ik kan daar normaal over straat maar het is te rustig en vooral in die rot instelling waar ik woon ik be rijk weinig daar en in Groningen heel noord Nederland is zo van doe maar normaal mogelijk en dat is daar niet zo in de stad zijn er aardig veel moderne mensen maar wonen ook veel van die boeren die met zwaar Gronings accent praten dus ik wil snel weg daar als er vragen over wonen in Groningen zijn vraag maar ik wil zo snel mogelijk weg daar sowieso die hele boeren ahum provincie