The Danish girl

Nieuwsberichten
Jannet V

Re: The Danish girl

Bericht door Jannet V »

Ik zag dat Rebecca Root (Boy meets Girl, serie op BBC2) wel auditie gedaan heeft maar niet is uitverkoren. Ik kan me voorstellen dat het terug kruipen in een rol waaruit je ontvlucht ben wel heel erg confronterend zal zijn. Ze had dan ook weer een man moeten spelen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Bailey

Bericht door Bailey »

nu de film al een tijdje uit is, wat vonden jullie van de film? Is jullie mening terugblikkend op dit onderwerp verandert?
diederique

Bericht door diederique »

Toevallig gister een blog over geschreven ( https://diederique2.wordpress.com/)
Geroerd, in een (1) woord.
Wat mij betreft hoofdrolspelers en een regisseur die zich ongelofelijk diep en betrokken hebben ingeleefd in "trans"leven, emotie, strijd etc.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Jessah

Bericht door Jessah »

Fijn jullie reacties/mening(en) over of op de film.
Kga vanaaf naar de bios om m te kijken
Kben benieuwd!!
Mijn reactie erover volgt nog :)

Tessa
'as a growth seed
beam like a flower'
Danielle

Bericht door Danielle »

Ergens komend dagen wil ik 'm gaan zien. Vrienden en collega's waren er erg van onder de indruk.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Jessah

Bericht door Jessah »

Hoihoi..

Deze week naar de bios geweest voor 'The danish girl':
Kvond t zeer indrukwekkend op film neergezet! Meerdere ontroerende scenes die zich afspeelden.
De manier hoe zij -Lilli- geraakt werd steeds weer in haar pijn van het zich (van binnen) transgender voelen maar voor de buitenwereld gezien en bewonderd worden door 'zijn' werk als groot kunstenaar. Hoeveel strijd het leverde óók voor Lilli's vrouw om haar te erkennen als Lilli terwijl zich niet meer langer kon conformeren met haar oude positie/rol (die van haar werd verlangt). Ze had maar één doel: worden wie ze al die tijd al is (geweest)! Krachtig neergezet als je t mij vraagt met heel veel herkenningspunten. Ontroerend tot de laatste minuut.
Zeer zeker de moeite waard om te hebben gezien!!!

Liefs..Tessa
'as a growth seed
beam like a flower'
Maria_G

Bericht door Maria_G »

I have watched the film. Very impressive and it gives many ideas to think about.

I have read here opinions that the actor had to be TS. Pure nonsense.
There were no TS at that time as we understand it now. It was zero information, no freely available hormones ready to be swallowed, no internet forums.
A perfect acting full of confusions and contradictions as it should be in such environment 90 years ago.

But...
This is a film rather about a wife and her love to selfish transsexual which destroyed own life and hurt the person who loved her.
Sadly this is also very realistic and I know a number of such stories.

I think the film will make a negative impact on public opinion about transsexuals, which would be sad if happened.

I have seen "The Time Traveller's Wife" which is also about wife love to her husband. (just couple days ago) Very similar . A husband with GD and a husband with fantastic "time problem".
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Ik ben het met je eens dat de hoofdrolspeler absoluut geen trans had hoeven te zijn. Eddie Redmayne heeft zijn uiterste best gedaan om er achter te komen wat iemand met genderdysforie voelt, en hoe dat op relatief latere leeftijd werkt, en is daar uitstekend in geslaagd.

Voor de rest ben ik het toch niet met je eens. Einar is vanaf het begin behoorlijk open tegen Gerda, voorzover zijn schaamte hem daarin niet belemmert. Gerda leert Lili te accepteren als haar muze. Natuurlijk gaat ze door een rouwproces omdat ze Einar kwijt is, waarmee ze getrouwd is, samen leefde, en samen werkte. Maar plaats het in de tijd. Transseksuelen bestaan vóór de komst van Lili Elbe niet, en een huwelijk van twee vrouwen ook niet. Homoseksualiteit wel, maar een lesbische relatie is een mogelijkheid die door geen van beiden voor mogelijk wordt gehouden.
Overigens is iedere transitie een egoïstisch iets, daar is Lili geen uitzondering op. Maar het egoïsme volgt vaak op een lange periode van jezelf juist tekort doen. Ik zou er voor tekenen om het evenwicht dat ik nu bereikt heb zonder egoïstische fase te kunnen bereiken, maar mij lukte dat niet, en ik ben niet de enige vrees ik.
In werkelijkheid zijn Lili en Gerda inderdaad gescheiden vanwege de geslachtswijziging van Lili. Het was zo ongebruikelijk dat de naams- en geslachtswijziging redelijk moeiteloos in de Deense registers werd verwerkt. De koning is er daarna aan te pas gekomen om het huwelijk, dat nu een homohuwelijk avant la lettre geworden was, te ontbinden.
Wat uit de film niet naar voren komt is dat Lili pas na de vierde of vijfde operatie overleed. De SRS werd in stappen uitgevoerd, en Kurt Warnekros dacht dat het hem zou lukken om van Lili een nog completere vrouw te maken door een baarmoeder te transplanteren. Helaas werden medicijnen tegen afstoting pas 50 jaar later uitgevonden, en Lili overleed aan de complicaties van de transplantaties. Moeten we daar iemand de schuld van geven? Aan de ene kant heeft Warnekros Lili steeds gewaarschuwd, maar aan de andere kant ook hoop gegeven. Wie van de twee was egoïstisch? Misschien wel allebei, of geen van beiden.

De mensen die ik in de bioscoop naar buiten zag gaan waren onder de indruk, en gaven op geen enkele manier het idee dat hun beeld van de hedendaagse transgenders door dit toch wel een beetje geromantiseerde verhaal negatief beïnvloed was. De film sloot af met zo'n enorm overweldigend beeld van liefde en respect van Gerda voor Lili, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dat negatief uitgelegd wordt.

Maar er is een Nederlands spreekwoord over een waard en zo. Ga ik hier niet herhalen.

edit: Voor meer achtergronden, zie dit artikel uit de Telegraph
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Waarschijnlijk zal ik die film pas zien als hij op tv wordt uitgezonden, dus dank je voor jullie filmverslag, maar de waarde van dat spreekwoord snap ik niet helemaal, overwaarde..??
Veronica

Bericht door Veronica »

*Veronica gaat vloeken in de kerk*

Ik vond The Danish Girl matig, zonder al te diep op in te gaan gewoon matig.
Afbeelding