SRS komt eraan maar ik draai door van niet roken

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: SRS komt eraan maar ik draai door van niet roken

Bericht door Eva »

Nicotineverslaving. Er zijn mensen, waaronder medici, die menen dat nicotine de gevaarlijkste harddrug is die je kunt gebruiken. Zou best eens kunnen.

Ik wil graag de aandacht vestigen op een middel dat eigenlijk niet eens omstreden is. Jammer is dat alcoholverslaving in publicaties vrijwel altijd de focus krijgt, terwijl het beëindigen daarvan maar één eigenschap van het middel is. Ik heb het over Baclofen. Ik heb er persoonlijk ervaring mee. Enkele jaren geleden liep mijn alcoholgebruik uit de hand. In zodanige mate dat voor mijn leven werd gevreesd. Vanuit GGZ-hoek werd dringend opname geadviseerd in een gesloten omgeving. Minimaal twee weken. Dat kon niet, ik moest voor Elisabeth zorgen. Ik kwam er al snel achter dat de gebruikelijke aanpak van een verslaving hooguit 4 procent positief resultaat had. Niet minder dan 96 tot 97 procent van behandelde verslaafden heeft een terugval. Een fatale terugval.
Ik kwam op het spoor van Baclofen, maar aanvankelijk wilde mijn huisarts er niet aan. Niet wetenschappelijk bewezen, was het argument. Op z'n minst onvoldoende bewezen en in elk geval (nog) niet in Nederland. Op meerdere fora die ik wereldwijd bezocht werd me duidelijk dat met Baclofen de terugval - afhankelijk van de interpretatie van beschikbare gegevens - maximaal 20 procent was.
Ik heb uiteindelijk mijn huisarts toch kunnen bewegen het middel voor te schrijven. Ik weet niet meer welke term er precies op het recept en etiket stond, maar het hield in dat de huisarts zich aan elke verantwoordelijkheid onttrok.
De dosering was een punt. In het artikel waarnaar ik hieronder zal verwijzen wordt gesteld dat de dosering nauwkeurig door een medicus moet worden vastgesteld. Nou, vergeet dat maar. Ze weten dat echt niet en je moet dat zelf uitzoeken. Het middel is echter dermate onschuldig dat hierbij het risico te verwaarlozen lijkt. De ontdekker van de werking van Baclofen, de Franse arts Ameisen, gebruikte een zeer hoge dosis. Enkele honderden milligrammen per dag. Zelf besloot ik indertijd voorzichtig te starten met 15mg per dag. Dat bleek voldoende. Na enkele dagen nam de zucht af tot nul. Geen ontwenningsverschijnselen. Mijn huisarts was verbaasd. Ik weet dat hij het sedertdien ook andere mensen heeft voorgeschreven, maar hij laat niets los over de resultaten.

Over het artikel een paar dingen. Er word daarin verondersteld dat er een onderliggende psychische/psychiatrische stoornis aan de verslaving ten grondslag ligt. Ik ben geen medicus, maar zou het kunnen zijn dat het (nog) niet jezelf kunnen zijn een rol speelt? Zoiets als ' genderdysforie'? Eigenlijk vind ik dat niet boeiend. Enkele weken geleden werd Emma tot bestuurslid van een voor ons belangrijke organisatie verkozen. Daar heb ik twee glazen wijn op gedronken. Ik drink zo een of twee keer in de maand sowieso wel eens een glaasje Hugo. Best lekker, maar alcoholisch nogal slap. Ik drink het voor m'n plezier en stop er dan weer probleemloos mee. De zucht is weg en komt niet meer terug.

In het artikel wordt impliciet wel een beetje argwanend gekeken naar 'big evel pharma'. Ik geloof daar niet zo in. Gewone economische motieven spelen in veel aspecten van ons leven een rol. Om daar iets boosaardigs achter te veronderstellen gaat me te ver. Er zou sprake kunnen zijn van emergentie bij ontwikkelaars, onderzoekers en producenten, maar zelfs daaraan twijfel ik.

Lees meer op Wikipedia.

Met roken ben ik indertijd zonder hulp gestopt. Viel niet mee en mijn concentratie bij het werk was enkele weken minder. Maar mensen mensen, wat heerlijk om niet meer afhankelijk te zijn van die zooi.
Nog een advies. Denk "ik rook niet". Dat Pottertje helpt op een kritisch moment. Praat ook eens met je huisarts over Baclofen. Langzamerhand wordt er ook in die kringen wel meer over bekend.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Aliss

Bericht door Aliss »

Eva schreef:Nicotineverslaving. Er zijn mensen, waaronder medici, die menen dat nicotine de gevaarlijkste harddrug is die je kunt gebruiken. Zou best eens kunnen.

Ik wil graag de aandacht vestigen op een middel dat eigenlijk niet eens omstreden is. Jammer is dat alcoholverslaving in publicaties vrijwel altijd de focus krijgt, terwijl het beëindigen daarvan maar één eigenschap van het middel is. Ik heb het over Baclofen. Ik heb er persoonlijk ervaring mee. Enkele jaren geleden liep mijn alcoholgebruik uit de hand. In zodanige mate dat voor mijn leven werd gevreesd. Vanuit GGZ-hoek werd dringend opname geadviseerd in een gesloten omgeving. Minimaal twee weken. Dat kon niet, ik moest voor Elisabeth zorgen. Ik kwam er al snel achter dat de gebruikelijke aanpak van een verslaving hooguit 4 procent positief resultaat had. Niet minder dan 96 tot 97 procent van behandelde verslaafden heeft een terugval. Een fatale terugval.
Ik kwam op het spoor van Baclofen, maar aanvankelijk wilde mijn huisarts er niet aan. Niet wetenschappelijk bewezen, was het argument. Op z'n minst onvoldoende bewezen en in elk geval (nog) niet in Nederland. Op meerdere fora die ik wereldwijd bezocht werd me duidelijk dat met Baclofen de terugval - afhankelijk van de interpretatie van beschikbare gegevens - maximaal 20 procent was.
Ik heb uiteindelijk mijn huisarts toch kunnen bewegen het middel voor te schrijven. Ik weet niet meer welke term er precies op het recept en etiket stond, maar het hield in dat de huisarts zich aan elke verantwoordelijkheid onttrok.
De dosering was een punt. In het artikel waarnaar ik hieronder zal verwijzen wordt gesteld dat de dosering nauwkeurig door een medicus moet worden vastgesteld. Nou, vergeet dat maar. Ze weten dat echt niet en je moet dat zelf uitzoeken. Het middel is echter dermate onschuldig dat hierbij het risico te verwaarlozen lijkt. De ontdekker van de werking van Baclofen, de Franse arts Ameisen, gebruikte een zeer hoge dosis. Enkele honderden milligrammen per dag. Zelf besloot ik indertijd voorzichtig te starten met 15mg per dag. Dat bleek voldoende. Na enkele dagen nam de zucht af tot nul. Geen ontwenningsverschijnselen. Mijn huisarts was verbaasd. Ik weet dat hij het sedertdien ook andere mensen heeft voorgeschreven, maar hij laat niets los over de resultaten.

Over het artikel een paar dingen. Er word daarin verondersteld dat er een onderliggende psychische/psychiatrische stoornis aan de verslaving ten grondslag ligt. Ik ben geen medicus, maar zou het kunnen zijn dat het (nog) niet jezelf kunnen zijn een rol speelt? Zoiets als ' genderdysforie'? Eigenlijk vind ik dat niet boeiend. Enkele weken geleden werd Emma tot bestuurslid van een voor ons belangrijke organisatie verkozen. Daar heb ik twee glazen wijn op gedronken. Ik drink zo een of twee keer in de maand sowieso wel eens een glaasje Hugo. Best lekker, maar alcoholisch nogal slap. Ik drink het voor m'n plezier en stop er dan weer probleemloos mee. De zucht is weg en komt niet meer terug.

In het artikel wordt impliciet wel een beetje argwanend gekeken naar 'big evel pharma'. Ik geloof daar niet zo in. Gewone economische motieven spelen in veel aspecten van ons leven een rol. Om daar iets boosaardigs achter te veronderstellen gaat me te ver. Er zou sprake kunnen zijn van emergentie bij ontwikkelaars, onderzoekers en producenten, maar zelfs daaraan twijfel ik.

Lees meer op Wikipedia.

Met roken ben ik indertijd zonder hulp gestopt. Viel niet mee en mijn concentratie bij het werk was enkele weken minder. Maar mensen mensen, wat heerlijk om niet meer afhankelijk te zijn van die zooi.
Nog een advies. Denk "ik rook niet". Dat Pottertje helpt op een kritisch moment. Praat ook eens met je huisarts over Baclofen. Langzamerhand wordt er ook in die kringen wel meer over bekend.
Hoi Eva, dank voor je informatieve bericht! :)
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Vertrokken182

Bericht door Vertrokken182 »

Wil niet het fijne en goede advies ondermijnen door te zeggen er is altijd nog "elektronisch roken "?:) (ahja.. ik heb het al gezegd hehe :P)
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Ik geloof dat dat ook niet zo gezond Is ......... Maar goed het is jouw leven ......

Het VU raad overigens bij de intake al aan om zo snel mogelijk te stoppen ......maar waarvoor zou je ook , het is je leven maar
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Jennifer W schreef:Het is misschien nog wel erger dan sommige harddrugs zoals bijvoorbeeld heroine....
Dat is zeker zo. Met heroine kan je makkelijk 100 worden en dan nog gezond zijn ook, zolang je maar een goede levensstijl hebt. Dat zal met tabak niet zo snel gebeuren.
Eva schreef:Over het artikel een paar dingen. Er word daarin verondersteld dat er een onderliggende psychische/psychiatrische stoornis aan de verslaving ten grondslag ligt. Ik ben geen medicus, maar zou het kunnen zijn dat het (nog) niet jezelf kunnen zijn een rol speelt? Zoiets als ' genderdysforie'?
Afgezien daarvan is het zo dat de ene persoon gevoeliger is voor verslaving dan de andere. In het verleden had ik ook wel gerookt, maar nooit dagelijks. Ook nooit die behoefte gehad. Ik blijk dus gewoonweg niet gevoelig te zijn voor verslaving. Nu rook ik helemaal niet meer. Sinds ik niet meer tegen alcohol kan, en dat dus niet meer drink, heb ik ook helemaal geen behoefte meer aan roken.
Wiet vind ik af en toe nog wel fijn, maar nu drink ik wietthee. Nou ja, dat drinken is niet helemaal juist, want de kruimeltjes wiet eet ik tijdens het drinken van de thee op. Anders werkt het namelijk niet. Wellicht iets om te proberen. Hopelijk is drugsgebruik op zich geen belemmering voor de operatie.

Maar stop met het roken. Dat is niet iets om dagelijks te doen en vanwege het grote verslavingsrisico voor jou beter om helemaal niet meer te doen. Houd vol, ook na de operatie.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Met heroine kan je 100 worden? Ja zo zie je eruit als je 35 bent ....... Veel plezier
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Jessy

Bericht door Jessy »

Met roken kun je ook 100 worden. En er zijn ook niet-rokers die aan longkanker sterven. Denk je dat vandaag de dag de buitenlucht nog gezond is?
Ik ontken absoluut niet dat het niet goed is. De teer is slecht voor de luchtwegen, en het zal inderdaad extra risico's op complicaties geven bij genezing na een grote operatie. De genezing kan ook trager gaan. Ja "kan", ik ken er ook genoeg die vrolijk hebben doorgepaft en de dag na operatie buiten aan het ziekenhuis weer stonden te roken.
Zoals alles wordt het allemaal nogal opgeblazen de laatste tijd. En het roken afschaffen zullen ze nooit doen, want dan zou het gat in de begroting niet meer te dichten zijn met wat ze dan aan accijnzen mislopen.

Maar goed, ontopic, als je iets gezonder wil leven en een hoop financiële uitgaven besparen is het stoppen natuurlijk wel een goede optie, en zeker voor de operatie zal het verstandig zijn. Sta vooral stil bij wat jou motiveert om te stoppen, en put daar de wilskracht uit om het te doen. Ga zeker niet nadenken over wat je mist. Zorg ook dat je jezelf bezig houdt, want bij verveling is het gemakkelijker terug grijpen naar die sigaret.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Zorg ook dat je jezelf bezig houdt,...
Ben ik het helemaal mee eens Jessy, net als met de rest van je verhaal.
Stress en liefdesverdriet en zo kunnen ook valkuil(tjes)en zijn, weet ik.. ;)

Van dat laatste dan, stress had ik gelukkig niet, en hoefde ook niet.
En voor de rest is het voor/bij mij gelukkig allemaal goed verlopen.
Tanja
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Tanja »

Roken :think: blijft ook bij mij een teer punt.
Was er tweeëneenhalf jaar vanaf....was inderdaad. Ik was gestopt en taalde totaal niet meer naar een sigaret totdat :cry: Het moment kwam dat alles uitkwam. Van alle stress ben ik spontaan weer gaan roken. Niets helpt me momenteel om er vanaf te komen helaas. Ik zou het natuurlijk heel graag willen want het is slecht, mijn kleding stinkt, mijn omgeving vind het niet fijn en het is ook nogeens krankzinnig duur. De stress is inmiddels wel weer weggezakt maar het stoppen :cry: :cry: :cry:
Eindelijk alle schroom van me af gegooid, vele gesprekken etc maar nu.....23 juli 2025 begonnen aan DE reis. HRT vandaag gestart en zo vreselijk gelukkig :hbeat:
Amy

Bericht door Amy »

Aliss schreef: ...
Sigaretten roken is nog altijd een status symbool gebleven, al denk ik soms hoe ziet iemand mij met een sigaret in de mond...zeker ik full time als vrouw leef....ik denk er meer over dan toen ik als jongen rond liep en stoer deed.
...
Ik wil je absoluut niet beledigen maar misschien heb je hier iets aan om je beeld er over te veranderen. Ik rook zelf niet en heb ook nooit gerookt maar ik kijk juist neer op mensen die roken. Ik zie het als een zwakte, je geeft toe aan de druk van je omgeving en de verslaving. Meer als het tegenovergestelde van status symbool dus.
Wiet roken kan ik wel begrijpen omdat dat bepaalde effecten geeft maar gewoon tabak is compleet nutteloos.

Nu heb je een voorbeeld van hoe iemand anders je ziet met een sigaret in je mond, denk er wel aan dat dit alleen mijn mening is dus dat betekend misschien ook niet zo veel maar toch iets.