Ik denk dat de vergelijking met een vakbond niet helemaal opgaat. Elke werknemer wil meer salaris en betere arbeidsvoorwaarden, niet elke transgender wil (neem ik aan, hoop ik) transgenderzorg waarin een schizofreen zonder verdere beoordeling of begeleiding hormonen voorgeschreven moet krijgen. Daarnaast, dit is toch geen (salaris)onderhandeling, maar een oprechte poging om transgenderzorg zo optimaal mogelijk te maken, met zo min mogelijk wachttijden en zo goed mogelijke zorg voor iedereen, toch?Hal schreef: 29 jun 2021, 21:40 Ga je in je grondbeginselen zelf alvast je compromis zitten verzinnen, dan blijft er in de onderhandelingen sraks niets meer over van wat je nu eigenlijk wilt. Dat is de basis van actievoeren.
Ik lees in het manifest van deze club vooral de activistische retoriek achter een politieke partij als Bij1, en geen poging om de transgender gemeenschap (bah, sorry voor dit woord) te verbinden. Dat hoeft ook niet, iedereen mag een niche zijn, maar bij een wat breder georienteerde club had ik me, als transgender, graag aangesloten. Hierbij niet. Misschien ben ik de enige en dan is dat niet zo erg, maar ik denk van niet. Dat is dan toch zonde? Hoe breder je achterban, hoe meer je kan bereiken.
En er is meer dan genoeg waar je wel op kan inzetten, zonder te vervallen in extremisme. Een betere, snellere selectie aan de poort bij een instantie als het VU kan ervoor zorgen dat mensen zonder verdere problematiek snel verder kunnen, en mensen met verdere problematiek direct, zonder wachttijd, geholpen kunnen worden. Zelfs binnen de transgenderzorg zelf is daar meer en meer draagvlak voor, zie bijvoorbeeld de rapportages van de Kwartiermeester Transgenderzorg. Daar liggen verbeteringen binnen handbereik, met een redelijk geluid waar iedereen, transgenders en behandelaars, steeds meer van overtuigd lijken te raken. Het heeft alleen nog even een stevig duwtje nodig.
Het verplicht op dikke mensen cursus sturen van elke genderpsycholoog daarentegen om maar een flauw voorbeeld te noemen: tsja.. ik lees al een tijdje dit forum en ik heb daar echt nog nooit iemand over gehoord of voor horen pleiten. Dat komt op mij dan ook niet over als een krachtig punt waarmee je de onderhandelingen begint, maar een punt waarmee je jezelf als club meteen bij voorbaat al diskwalificeert als serieus te nemen partij.