geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Freetouch

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Freetouch »

Voor mijzelf heb ik geen probleem met de sterilisatie eis... ik laat het toch pas veranderen na de SRS... Maar ik denk dat voor heel veel mensen het wel van belang is. Als je het gevoel kent als man te zijn betiteld terwijl je je vrouw voelt....
overigens zijn het vrouwen die zo fel tegen zijn....???
“good enough”
MichelleH

Bericht door MichelleH »

Het stenogram van gisteren is inmiddels beschikbaar op: http://www.eerstekamer.nl/stenogram/ste ... fo53ad.pdf" target="_blank

Overigens staat er inmiddels geen tijdstip meer in de agenda van de Eerste Kamer voor de stemming vanavond. De stemming zal plaatsvinden na het tweede deel van het debat over het woonakkoord (en dat kan weleens nachtwerk worden).
Laatst gewijzigd door MichelleH op 17 dec 2013, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

thegirlinme schreef:Voor mijzelf heb ik geen probleem met de sterilisatie eis... ik laat het toch pas veranderen na de SRS... Maar ik denk dat voor heel veel mensen het wel van belang is. Als je het gevoel kent als man te zijn betiteld terwijl je je vrouw voelt....
overigens zijn het vrouwen die zo fel tegen zijn....???
Naast het feit dat het vervelend is dat je steeds dat gedoe hebt met ID-kaarten, OV-chipkaarten en bij de apotheek vind ik ook dat de overheid niet bepaald wat ik met mijn lichaam laat doen en wanneer ik dat doe.

Wat ik dus niet snap; Als er voor het wetsvoorstel wordt gestemd is die motie toch totaal overbodig? Bovendien kan de Eerste Kamer alleen voor of tegen een wet stemmen...
Afbeelding
Freetouch

Bericht door Freetouch »

Sabrina schreef:
Naast het feit dat het vervelend is dat je steeds dat gedoe hebt met ID-kaarten, OV-chipkaarten en bij de apotheek vind ik ook dat de overheid niet bepaald wat ik met mijn lichaam laat doen en wanneer ik dat doe.

Wat ik dus niet snap; Als er voor het wetsvoorstel wordt gestemd is die motie toch totaal overbodig? Bovendien kan de Eerste Kamer alleen voor of tegen een wet stemmen...

Ik denk vooral aan de mensen die het wel willen maar om een of andere reden niet kunnen... juist voor die groep vind ik het belangrijk, en het moet maar 1 keer mogen, dus niet omkeerbaar meer zijn...
Een travestiet is nu eenmaal geen vrouw... heeft niet de vrouwelijke gevoelens die wij hebben....
Dus ik snap heel goed dat er criteria moeten zijn....

sorry...
Laatst gewijzigd door Freetouch op 17 dec 2013, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
“good enough”
MichelleH

Bericht door MichelleH »

Sabrina schreef:Wat ik dus niet snap; Als er voor het wetsvoorstel wordt gestemd is die motie toch totaal overbodig? Bovendien kan de Eerste Kamer alleen voor of tegen een wet stemmen...
De motie is alleen van belang als het wetsvoorstel wordt afgewezen. In dat geval zou een nieuw wetsvoorstel moeten worden ingediend en de motie zou dan dienen om de staatssecretaris ertoe te bewegen dat snel te doen.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

thegirlinme schreef:
Sabrina schreef:

Ik den vooral aan de mensen die het wel willen maar om een of andere reden niet kunnen... juist voor die groep vind ik het belangrijk, en het moet maar 1 keer mogen, dus niet omkeerbaar meer zijn...
Een travestiet is nu eenmaal geen vrouw... heet niet de vrouwelijke gevoelens die wij hebben....
Dus ik snap heel goed dat er criteria moeten zijn....

sorry...
Je hoeft je niet te verontschuldigen, we hebben allemaal recht op een mening :D
MichelleH schreef:
Sabrina schreef:Wat ik dus niet snap; Als er voor het wetsvoorstel wordt gestemd is die motie toch totaal overbodig? Bovendien kan de Eerste Kamer alleen voor of tegen een wet stemmen...
De motie is alleen van belang als het wetsvoorstel wordt afgewezen. In dat geval zou een nieuw wetsvoorstel moeten worden ingediend en de motie zou dan dienen om de staatssecretaris ertoe te bewegen dat snel te doen.
Ok, dat is duidelijk :)
Afbeelding
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Tijdens dat etentje in Dudok met de voltallige transgender delegatie op de publieke tribune legde de voorzitster van de TNN uit, dat er ook wel degelijk een mogelijkheid is voor een : "Novelle". Die mogelijkheid kan worden gehanteerd, als de EK een wetsvoorstel best zou willen accorderen als er een of twee redelijk kleine wijzigingen in zouden worden opgenomen. Met zo'n novelle gaat het wetsvoorstel dan terug naar de TK, waar die bewuste een of twee punten dan snel separaat kunnen worden bekeken. Daar kan dan in een korte zitting worden besproken of dit een serieus bezwaar voor de TK inhoudt. Is dat niet zo dan gaat de TK met zulke punten akkoord en is het wetsvoorstel in de EK verder alleen nog maar een hamerstuk.

Mogelijk valt het verkorten van die evaluatie periode of ouder medezeggenschap beneden de 18 jaar zonder verdere leeftijdgrens onder zo'n novelle optie. Maar ik vermoed dat het terugbrengen van de rechter in deze procedure daarvoor te ver gaat en een volledig nieuw wetsvoorstel noodzakelijk zal maken.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Ik kijk nu via politiek 24, hoop dat ze naast het stemmen voor het woonakkoord ook nog dat voor de transgenderwet laten zien.
Afbeelding
kmmy

Bericht door kmmy »

Anders kijk je via de stream van eerstekamer.nl
Enig idee wanneer de stemming kan komen?
Danielle

Bericht door Danielle »

Ik ga niet meer wachten op de stemming. De uitloop van dat woningmarktdebat is me te gortig. De heleboel is al met 5 kwartier geschorst geweest. Dus als ze zich verder aan de planning houden: middernacht.
Mijn transitieblog: Fading Gender