Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Arike

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Arike »

Nee, heb je... ja kan je krijgen ... wie weet maakt Chet ook wel direct een plaats voor jou
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Remy

Bericht door Remy »

Er is een gezegde . Pas op wat je wens is.
Als je een vrouw wilt zijn zal je een vrouw worden, al is het in een mannelijk lichaam.op den duur zal je lichaam zich ook aanpassen

Ik voel het bij mijzelf , de wens is bij mij nu zo sterk , dat het iedereen in mijn omgeving opvalt dat ik er heel anders uitzie veel vrouwelijker. en ik gebruik nog geen hormonen. en zij weten ook niets van mijn wens ,en zien het toch.
De reacties zijn gelukkig wel positief , zo van ,,, wat zie jij er goed uit,,,, je lijkt wel 20jaar jonger,,, wat is er met jou aan de hand, wil je er overpraten , ik had je haast niet erkent ,, je straalt helemaal. .
Remy

Bericht door Remy »

Ik moet nu nog wel wat toevoegen
Dat de reacties van de mensen om mij heen die een verandering in mij zien , ook kunnen zien dat er iets in mij is dat mij veel gelukkiger maakt.
Dat het niet direct iets vrouwelijk hoeft te zijn wat zij zien..
Ik weet het ook niet wat het is , maar ik vind het wel fijn om het te vertellen.
groetjes en liefs
Remy
Aliss

Bericht door Aliss »

DaanV schreef:Ik vroeg me af wat jullie denken dat iemand een man of een vrouw maakt. En dan niet dat pakketje hormonen en wel of geen borsten of penis enzo.
Hoi Daan,

Niets en niemand bepaalt wat of hoe een man of vrouw wordt verwacht te doen, of hoe die zich moet gedragen. Stel je voor - bij geboorte een jongen krijgt de kleur wit aangewezen, en een meisje wit. Maar tussen zwart en wit kan je tig variaties hebben van mix van de kleuren. Met andere woorden - wij zijn allemaal uniek, en er is niets specifieks dat jou vrouwelijk(er) of mannelijk(er) maakt. Wat ik je wel kan vertellen is dat wat van binnen zit - jouw ziel, jouw hart, jouw denkwijze etc. - dat is wat bepaalt hoe je jezelf ziet in deze wereld.

Wat verschillende culturen overal ter wereld beschouwen als vrouwelijk of mannelijk verschilt enorm per regio.

Bijvoorbeeld, mijn favoriete kleur is roze. Er is geen andere kleur die ik net zo mooi vind als roze, en het past goed bij mijn karakter. Maar ik ken een aantal jongens die roze oké vinden, en ik heb ook vriendinnen die een hekel aan roze hebben. Maar maakt het ze minder mannelijk of vrouwelijk? Dat kan ik je niet zeggen - want alles wat je doet (en ziet) is weerspiegeling van je persoonlijkheid. Je bent uniek, en luister nooit naar dat sort opmerkingen die lijken op 'dat is zo homo' etc.

Samengevat: Ik vind dat 'typisch vrouwelijk' of 'typisch mannelijk' tegenwoordig niet meer bestaat. Doe gewoon wat jij zelf zin in hebt, en trek niets van aan wat andere mensen erover te zeggen hebben.

Aliss :hbeat:
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Aliss

Bericht door Aliss »

Remy schreef:Ik moet nu nog wel wat toevoegen
Dat de reacties van de mensen om mij heen die een verandering in mij zien , ook kunnen zien dat er iets in mij is dat mij veel gelukkiger maakt.
Dat het niet direct iets vrouwelijk hoeft te zijn wat zij zien..
Ik weet het ook niet wat het is , maar ik vind het wel fijn om het te vertellen.
groetjes en liefs
Remy
Hoi Remy

Ik denk dat ik weet waar jij het over hebt. Jij wordt meer jezelf, en dat maakt jou blij. Maar als je vrolijk bent, dan kan je het ook van buitenaf zien. Ik was constant misselijk en deppressief, maar nu ik ben begonnen met transitie ik voel me geweldig. En ik heb nooit gedacht dat ik ooit zo gelukkig kon zijn.....

Groetjes!!! :hug:
Aliss :hbeat:
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Alexandra

Bericht door Alexandra »

DaanV schreef:De punten biologisch, cultureel en evolutionair gezien heb ik. Daarmee ook meteen het historisch perspectief op de scheiding man en vrouw. Echt jouw mening.
Biologisch bezien heb je daar de juiste geslachtschromosomen, genitaliën en voortplantingsmechanisme voor nodig. Dit is de geslachts-status. Natuurlijk is een vrouw zonder voortplantingsmechanisme nog steeds een vrouw, maar zal zich wel behoorlijk geschaad voelen in de vrouwelijkheid. Laat staan dat je als vrouw geen vagina hebt gekregen, maar een penis. Deze lichamelijk kenmerken geven wel degelijk bevestiging aan de geslachts-status op dat moment. Die geslachts-status kun je aanpassen, naar hoe je je voelt. Als je hersenen blijven volhouden vrouw te zijn, dan ben je biologisch gezien deels tweeslachtig, aangezien je voor je geboorte verschillende geslachtshormonen hebt gekregen die elk een verschillende uitwerking op het lichaam hebben gehad. Deels vrouw, deels man. Uiteindelijk is dan het gevoel wat de doorslag geeft. Als je voelt dat het lichaam toch niet bij je klopt, bijvoorbeeld. Het binaire bepaald daarom wel het geslacht. Ik kan me niet voorstellen dat als je vrouw bent of je zo identificeert, maar gewoon een mannenlichaam wil behouden. Natuurlijk zal er wel weer iemand zijn die het anders ziet. Maar kijk dan ook niet raar op als ze je man blijven noemen. Want op zo'n moment is het binaire ineens heel belangrijk geworden. Als je dit niet bent, en je kiest voor ambiguïteit, noem je dan transgender, agender, androgyne, neutrois of iets anders. Genoegen smaken tegenwoordig.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
elke

Bericht door elke »

Hoi Sasha.

Wat bedoel jij met een mannenlichaam willen behouden?
In feite hebben velen van ons toch een (deels) aangepast mannenlichaam omdat we later in transitie moesten gaan?
Het zou zo mooi zijn als er voor ons een vrouwenlichaam was... maar het is toch echt een transgenderlichaam waar je mee leeft.

En ook dat is in de ogen van anderen duidelijk: geen vrouw, maar transgender.
Tenzij je zo overtuigend en mooi bent enz enz... voor de meeste niet weggelegd.

Wat moet je in jouw ogen precies doen om te zorgen dat mensen je "geen man meer noemen" ?
Of niet meer als man zien?

Op wat voor manier dan ook. Zulke onvoorwaardelijke BINAIRE acceptatie is er volgens mij bijna niet.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Mooi zijn lijkt me geen voorwaarde. Overtuigend zijn is volgens mij voornamelijk gebaseerd op overtuigd zijn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
elke

Bericht door elke »

Eva schreef:Mooi zijn lijkt me geen voorwaarde. Overtuigend zijn is volgens mij voornamelijk gebaseerd op overtuigd zijn.

Niet helemaal. Ik heb heel wat overtuigde transseksuelen gezien waarvan de omgeving helemaal niet overtuigd was.
Veronica

Bericht door Veronica »

elke schreef:
Eva schreef:Mooi zijn lijkt me geen voorwaarde. Overtuigend zijn is volgens mij voornamelijk gebaseerd op overtuigd zijn.

Niet helemaal. Ik heb heel wat overtuigde transseksuelen gezien waarvan de omgeving helemaal niet overtuigd was.
En ik andersom, transseksuelen die gewoon als een bio vrouw eruitzien en steeds denken dat mensen hun voor een man aanzien, en ver hoef je niet te zoeken want je vind ze gewoon bij het VU.

Wat maan een transseksueel een man of vrouw, jezelf zo voelen en zo proberen over te komen, wat de maatschappij vind is wat de maatschappij vindt, als je gewoon zichtbaar nog steeds een man of vrouw bent en het zal bijvoorbeeld niet veranderen, dan helaas je kan er niks aan doen.

Dit soort discussies hebben altijd een begin zonder einde, is net een cirkel en het zal nooit stoppen omdat ieder individu een eigen mening heeft daarover, in mijn ogen ben je een man of vrouw als:

- Jij je zo voelt
- Je zo probeert over te komen
- Je een beetje zo uitziet, ik doel niet op 100% of net als bio, gewoon een beetje vrouwelijk maar die mening verschilt ook per persoon dus uitleggen heeft geen nut.

En als je buiten de boot valt omdat jij je een vrouw voelt maar bv. dat ding beneden niet kwijt wilt, prima want dat telt niet voor mij mee, natuurlijk zal ik mezelf afvragen waarom diegene dat wil houden maar dat is niet mijn keuzen maar die van diegene.

En ik kan zo tot de kerst van 2050 doorgaan, want zoals gezegd is de thema net een cirkel zonder einde.
Afbeelding