geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Jeste »

Uit een artikel over een stewardess:
Afbeelding
(uit De Volkskrant)

Van welk land is dat paspoort dan, vraag ik me af.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Arike

Bericht door Arike »

Da's best een gaaf paspoort ja :)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gabriël

Bericht door Gabriël »

Voor zover ik weet, kan je in Engeland en Australië een third gender / X optie doen als geslacht (hoe dat letterlijk op je paspoort staat weet ik niet). En de Hjira in India hebben ook een officiele geslacht op hun paspoort. Dat waren geloof ik de enige.
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

In Groot Brittanië overweegt het Britse Home Office om de graslachtsinformatie "M" / "V" uit het paspoort te gaan verwijderen. Zie ook http://www.transman.nl/nieuws_bericht.php?p=991" target="_blank .
In Australië en in sommige landen in Azië hanteert men inderdaad een derde geslachtsoptie, zie ook : http://www.transman.nl/nieuws_bericht.php?p=989" target="_blank.
finesse

Bericht door finesse »

de gemenebest landen gaan dit inderdaad proberen door te voeren third / gender. daar hebben die mensen dan wat aan als ze hier op bezoek komen omdat ze niet visumplichtig zijn. Dat paspoort wat genoemd werd zal uit uruguay of argentinie komen want daar is het ook mogelijk. in argentinie mag je je geslacht zelf kiezen op basis van de wet.

voor diegenen onder ons die reislustig zijn en niet nog niet 'felbegeerde titel' hebben moet je dus naar een visum vrij land gaan voor Nederlanders.
ik kwam laatst op Schiphol een nog niet geopereerde dame tegen uit namibie en die kreeg keurig netjes een visum met M in haar paspoort bijgeschreven

kortom: het blijft complex. in het gba is het niet anders maar in deze tijden van bezuigingen is het eeb megaoperatie om het GBA, het RAS en ander systemen aan te passen
hX2eDVx3

Bericht door hX2eDVx3 »

Third gender? No thanks, says Australian intersex organization - http://www.gaystarnews.com/article/thir ... tion120712" target="_blank
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Ik heb in mijn reactie op de consultatieronde aangaande de wijziging van het wetsvoorstel BW 1:28 over de geslachtswijziging : "http://www.internetconsultatie.nl/trans ... a396fbe168", ook eerst duidelijk gepleit voor de Britse oplossing, om die geslachtsinformatiemaar net als 25 jaar geleden helemaal uit ons paspoort en mogelijk tevens gelijk uit de GBA weg te laten. Alleen in de geboorte acte, die in het gemeentehuis van de geboorteplaats van betrokkene wordt bewaard, blijft dan nog zichtbaar, hoe iemand destijds door de ouders is aangemeld. Maar die infomatie is alleen voor de overheid en voor betrokkene toegankelijk en kan dus uitermate weinig schade meer opleveren. In Nederland zijn man en vrouw voor de wet 100% gelijkwaardig, dus waarom moet dan die informatie nog zo nadrukkelijk in de GBA en op het paspoort vermeld worden ? Dit geeft toch absoluut ten onrechte het verkeerde beeld, dat er toch nog steeds juridisch onderscheid tussen de twee geslachten zou bestaan en dat kan toch veel beter maar in de kiem worden gesmoord. Maar dat is op dit moment hier in Nedereland mogelijk nog net even een stap te ver. Maar dat dan toch voor een eenvoudige en juridisch helemaal niets meer voorstellende aanpassing van slechts één letter letter in de GBA, aan wat iemand tussen de oren voelt, toch nog meerdere zogeheten "deskundigen" plus een advocaat en ook nog een heuse rechter plus een grote zak met geld op moeten komen draven is toch wel uiterst zwaar overdreven. Zo'n geslachtswijziging is natuurlijk te combineren met een voornaamswijziging, maar in de huidige situatie moet dan nog gewacht worden tot na de SRS. Naar mijn mening is een mogelijk noodzakelijke voornaamswijziging, gecombineerd met een geslachts-wijziging, het beste bij het begin van een RLE door te voeren. Maar na die wetswijziging is het maar de vraag of bij aanvang van zo'n RLE mogelijke zogeheten "weiger deskundigen" weer geen stevig roet in het eten zullen kunnen gaan gooien.
hX2eDVx3

Bericht door hX2eDVx3 »

Ik ben ook voor het maar weghalen van dat lettertje, ik vind het maar zinloos en het zorgt alleen maar voor problemen.
NaomiClareNL

Bericht door NaomiClareNL »

Nou, staatssecretaris Teeven heeft woord gehouden en volgende week gaat er een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer. Hopelijk lukt het dan om nog voor het einde van het jaar dit af te ronden. Ingang 1 januari 2013 zal wel onrealistisch zijn maar wellicht kan het per 1 juli.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Wat geweldig Naomi, dat je dit nieuws hier al zo snel brengt. Er hoeft dus geen medische ingreep en geen rechter meer aan de pas te hoeven komen om die vervloekte letter in je pasoort en in de GBA te veranderen. Het enige wat nog niet duidelijk is, betreft die rol van mogelijke deskundigen, die nota bene moeten gaan vaststellen of jouw gevoelens wel duurzaam genoeg zijn. en de invoeging van een "bezinningsperiode", zelfs vooor mensen die al 20 jaar in de volledige hoedanigheid van het andere geslacht leven.