Als we zo gaan beginnen dan weet ik er ook wel een paar.Emma schreef:Aan de andere kant: in de ziektenkostenpremie die ik betaal (laat ik het eiigen risico voor het gemak daar ook maar onder rekenen) zit ook een bedrag aan zorg voor mensen die er voor 'kiezen' om hun gezondheid te schaden door te gaan roken, flink te drinken of andere schadelijke middelen te gebruiken. Is het terecht dat ik meebetaal aan die extra zorgkosten? Niet dat ik meteen voorstander ben van verschillende premies voor mensen die volgens een redelijk willekeurige definitie van de gezond of minder gezond leven. Maar nuance moet er zijn.
En dan zie ik echt wel een scheidslijn tussen dat, en het wonen op plaatsen waar de omgeving minder gezond is. Dat heb je alleen voor het kiezen als geld geen rol speelt. Of veronderstelde gezondheid, zoals de nog onbewezen claims over gluten.
Zo zie ik met regelmaat reacties op sites over transgender.. Waarom zij, als niet trans, daar aan mee zouden moeten betalen.
Maar zo kan ik ook als niet sporter, wel gezond leven verder, mee betalen aan sportblessures van sporters. Of ja als bijna niet drinker, wel meebetalen aan sociale veiligheid enz, voor al die typen die zo nodig het weekend toetertje lam willen zijn, daardoor dingen mollen, mogelijk zich blesseren etc.
Of zo betaal ik mee aan de publieke tv zenders.. Maar ik kijk het niet en... Ik heb niet eens een abbo op tv..
Wat ik zeggen wil is dat iedereen wel een paar dingen vinden kan om over te gaan zeiken.. En ook nog om er arrogant over te gaan doen.. Maar wat heb je er aan.. Niks.. Je frustreert jezelf er allen maar mee..
Just my 2 cents