geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Alice

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Alice »

Emma schreef:Maar als je de GBA wilt wijzigen staat een medische transitie daar nu juist los van. Sommigen willen of kunnen dat zelfs niet. Waarom zou je dat dan gaan beoordelen? Dilemma lijkt me dan opgelost, toch? Het enige wat ze dan moeten doen is een iets uitgebreidere screening.

Maar ik ben benieuwd wat TNN daar over te zeggen heeft.
Zo had ik het ook begrepen, die sceening voor een deskundigenverklaring is juist voor personen die geen medisch traject willen. Wat is het probleem? Als ze later om wat voor een reden ook wel een medische aanpassing wensen dan kan als nog een bredere sceening plaats vinden.

Misschien weet Sabrina40 hier wat meer over, zij is altijd goed geïnformeerd.

Overigens, de geboorteakte wordt niet gewijzigd er komt alleen een aanvulling van je nieuwe geslacht en voornaam.
Je oorspronkelijke geslacht/voornaam kan weer boven komen drijven als je een kopie van je geboorteakte nodig hebt voor bijvoorbeeld aanvraag huwelijk in Nederland. In uittreksel geboorteakte voor huwelijk in het buitenland staat niet je oorspronkelijke geslacht/voornaam vermeld.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Danielle

Bericht door Danielle »

Emma schreef:Ze meieten nieuw mauwen. Ze waren bij de voorbereiding van de wet ruim twee jaar geleden vilgems mij ook al betrokken, het is niet dat ze pas vorige maand gehoord hebben dat ze verklaringen moesten gaan afgeven.
Dat die verklaringen er moeten komen is al langer bekend. Maar wat er nu in moet komen daar heeft de politiek tot eind december over gedebatteerd. Pas de week voor kerst was duidelijk hoe die verklaring eruit moest zien. Voor dat daar een format voor opgesteld is ben je wel even verder. Met alle disciplines, ambtenaren, juristen en adviesorganen die daar wat over te zeggen (willen) hebben.

In elk geval was de verwachting dat de verklaringen voor hen die deze by default mogen hebben (groen licht, real life, geopereerd) er half-eind juni gaan zijn.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Ik heb antwoord van TNN en het klopt inderdaad dat de deskundigenverklaringen los moeten staan van de diagnostiek. Het lijkt er denk ik vooral op dat het VUmc zich er voorlopig makkelijk van af wil maken door bestaande cliënten eerst aan een verklaring te helpen. TNN zou het nogmaals aan de orde brengen in het regelmatige overleg met VUmc en VenJ. Ze bevestigde dat er ook andere deskundigen van buíten de gendeteams verklaringen gaan mogen afgeven. Maar het gaat nog een paar weken duren voor er dingen officieel bekend gemaakt kunnen worden.

Laten we voor de zekerheid maar half juni aanhouden voor we weten hoe het zal gaan.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Danielle

Bericht door Danielle »

Emma schreef:Het lijkt er denk ik vooral op dat het VUmc zich er voorlopig makkelijk van af wil maken door bestaande cliënten eerst aan een verklaring te helpen.
Ik vind dat niet 'makkelijk van af maken' ik vind dat heel logisch. Als je eerst een flinke bulk van de verklaringen hebt afgehandeld, dan kan je daarna verder met de gevallen die wat meer werk vergen. Voor de groen lichters, zo zal ik ze maar even noemen, kan bij wijze van spreken een stagiaire de relevante namen copy-pasten vanuit de cliëntenlijst naar een standaardbrief. Het is niet alsof iedereen die een verklaring wilt maar geen medisch traject in de eerste week van juli terecht kan. Geen reden om dan de groen lichters maar te laten wachten.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Dat niet iedereen meteen maar terecht kan, natuurlijk. Maar er zit echt een fundamenteler probleem achter kreeg ik te horen, dit was niet de eerste keer dat dit naar boven komt drijven. Misschien is het het misverstand zoals jij dat ook beschreef, dat ze verklaring en diagnose toch aan elkaar koppelen. En dat was uitdrukkelijk NIET de bedoeling.

Kijk wij hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar het lijkt er sterk op dat nu het VUmc genderteam in de hoek zit waar de klappen vallen dit een paar laatste stuiptrekkingen zijn. De patientenstop heeft er al voor gezorgd dat de eigen bestuursvoorzitter het zo gekoesterde monopolie ter discussie heeft gesteld. Ik kan natuurlijk alleen maar gokken maar ik kan me voorstellen dat er binnen het VUmc een paar harde woorden zijn gevallen over de gang van zaken en dat het verschijnen van Bos in de media alleen een poging was om eenheid uit te stralen. Intern zullen er ongetwijfeld een aantal harde noten worden gekraakt. Er zijn recent wel meer kleine en grote schandalen naar buiten gekomen bij het VUmc en daar zit je als directie niet op te wachten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Miazara

Bericht door Miazara »

Was laatst op het vu. De verklaring zit niet gebonden aan de diagnose. Ze gaan ook namelijk een cursus ofzo geven aan deskundigen buiten het vu zodat die ook de verklaring kunnen afgeven. Van wat ik zag is het bij de vu ondertussen wel goed geregeld allemaal.
Code Sorceress
LisaM

Bericht door LisaM »

Miazara schreef:Was laatst op het vu. De verklaring zit niet gebonden aan de diagnose. Ze gaan ook namelijk een cursus ofzo geven aan deskundigen buiten het vu zodat die ook de verklaring kunnen afgeven. Van wat ik zag is het bij de vu ondertussen wel goed geregeld allemaal.
De vu kan inderdaad zaken heel goed niet regelen... :lol:
Als ze het wel goed hadden geregeld, hadden ze het vast al bekend gemaakt. Het feit dat iedereen een maand voor 1/7 in het donker tast zegt mij al genoeg, het wordt weer de gebruikelijke puinhoop.
finesse

Re: geslachtswijziging GBA (per 1/7)

Bericht door finesse »

Per 1-7 wordt in de Amvb geregeld dat eea via een deskundigenverklaring administratief kan worden afgehandeld via de gemeente. Deze deskundigenverklaring kan worden opgesteld door drie reeds aangewezen partijen (waaronder het VU) en diagnosestellers voor genderdysforie die hiervoor een training hebben gekregen. Dus als de diagnose partijen gaan samenwerken dan is ook bijvoorbeeld de Psycho Informa Groep en andere vergelijkbare praktijken per 1-9 gelegitimeerd om deze verklaring af te geven (ook op basis van een verklaring van genderdysforie incl second opinion)

Voor diegenen die dat wenselijk achten kan je dus, voordat je je RLE start als het gewenste geslacht geregistreerd staan

mijn bron is de directie Wetgeving en Juridische zaken van het Ministerie van Justitie
LisaM

Re: geslachtswijziging GBA (per 1/7)

Bericht door LisaM »

finesse schreef:Per 1-7 wordt in de Amvb geregeld dat eea via een deskundigenverklaring administratief kan worden afgehandeld via de gemeente. Deze deskundigenverklaring kan worden opgesteld door drie reeds aangewezen partijen (waaronder het VU) en diagnosestellers voor genderdysforie die hiervoor een training hebben gekregen. Dus als de diagnose partijen gaan samenwerken dan is ook bijvoorbeeld de Psycho Informa Groep en andere vergelijkbare praktijken per 1-9 gelegitimeerd om deze verklaring af te geven (ook op basis van een verklaring van genderdysforie incl second opinion)

Voor diegenen die dat wenselijk achten kan je dus, voordat je je RLE start als het gewenste geslacht geregistreerd staan

mijn bron is de directie Wetgeving en Juridische zaken van het Ministerie van Justitie
Het laatste wat ik gehoord heb is dat de amvb alleen het vu en groningen als deskundige partij ziet voor volwassenen (leiden voor minderjarigen). Misschien dat het ministerie last heeft van voortschreidend inzicht, want in theorie kan in de amvb iedereen worden genoemd, maar ik heb nog geen ander geluid gehoord. Pas zeker is het, als het amvb in het staatsblad staat.
Pas over 3 jaar, na 1/7, komt er misschien een evaluatie....
tijgertjetzum

voornamen wijzigen

Bericht door tijgertjetzum »

Hallo Lieve mede genders
Ik heb afgelopen week de aanvraag gedaan bij het ziekenhuis voor de deskundigheidsverklaring ivm aanpassen van het geslacht in de GBA.
Nu wil ik ook mijn voornamen officieel laten wijzigen in deze periode zodat ik maar 1 keer alle documenten als paspoort / rijbewijs ed hoef aan te vragen. Maar..... hoe gaat die naamswijziging in zijn werk en wat zijn de kosten hiervoor??? Please help