@ Laura92: Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, dus ik begrijp goed hoe je je voelt! Bij mij willen ze ook per se eerst de informatie van mijn psychiater hebben voordat ze mij voor een intake gaan uitnodigen. Aan het eind van deze week sta ik dan nu een maand op de wachtlijst, en laatst had ik gebeld en kreeg te horen dat het nog wel even kon duren.
Aan de ene kant vind ik het ook oneerlijk dat mensen die niet bij het derden bekend zijn, sneller hun intake hebben dan mensen die dat wel zijn. Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel vanuit het standpunt van het VU: ze willen gewoon meer zekerheid en meer kunnen inschatten waarbij eventueel problemen liggen. (iemand met een achtergrond van schizofrenie of asperger moet je anders benaderen om er zeker van te zijn dat hun wens voor transitie komt uit een oprechte genderdysforie, en niet uit een huidige psychose of asperger-obsessie)
Maar het VU had mij verteld dat de wachtlijst tot de diagnostische gesprekken ingaan vanaf het moment dat je je (telefonisch) hebt aangemeld, dus dat voor jou en voor mij eerst informatie wordt opgevraagd en dan het intake later is dan iemand die geen GGZ (of ergens anders) achtergrond heeft, heeft uiteindelijk geen vertraging voor de rest van je traject.
@ Jeste: Ik heb het inderdaad even overwogen, maar ik weet niet of de groep echt bij mij zal passen. Ik voel mij niet echt een zoeker, omdat ik heel precies weet wat ik qua lichamelijke transitie wil en alleen nu nog onzeker ben qua uiterlijk hóe androgyn ik eruit wil zien (aka mannelijke kleren met alleen lang haar, wat make-up en nagellak, of echt full androgyn met af en toe een rok of jurk). Maar dat is iets wat ik gewoon moet uitproberen waar ik me tzt fijn in voel, en daar heb ik niet echt een groep voor nodig. Wat ik had begrepen was de zoekersgroep met name voor mensen die zich anders voelen, maar nog niet weten (dus zoekende zijn) naar óf ze wel in transitie willen en zo ja, welke stappen ze willen ondernemen. Klopt dat, met hoe jij de groep ervaart?
En omdat ik qua lichamelijk het grootste traject wil die overeenkomt met 'gewone' transmannen (testosteron, borsten verwijderen, baarmoeder verwijderen... ik hoef alleen geen chirurgische penis omdat die operaties me te risicovol zijn en te veel complicaties hebben) en net als 'gewone' transmannen niet met 'mevrouw' en 'zij' aangesproken wil worden, heb ik voor mij gevoel dat ik daar meer overeenkomsten vind en me op mijn plek voel dan bij de zoekersgroep.
En ik heb overigens geen idee of er momenteel wel of geen zoekersgroep wordt gestart.
Ik vind het overigens wel interessant dat jij bij veel dingen precies het omgekeerde bent dan ik.