SRS komt eraan maar ik draai door van niet roken

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
SandraK

Re: SRS komt eraan maar ik draai door van niet roken

Bericht door SandraK »

Ik heb echt superveel gerookt. In mijn eentje zitten, me terugtrekken, nadenken, piekeren en.... roken dus. Het had zomaar gekund dat ik heftiger verslavingen had opgelopen om mijn genderdysforie te onderdrukken. Godzijdank is dat niet gebeurd. Het stoppen heb ik zo lang mogelijk uitgesteld. Totdat ik bij de VU was en ik de harde nietroken-eis weer hoorde. Dat zou me never nooit gebeuren en ik moest voor mezelf echt een keuze maken: of srs of roken. Gelukkig werd het het eerste. Inmiddels ben ik een jaar na mijn srs en rook ik niet meer. Ik heb zoveel tijd over (en geld) maar nog steeds voel ik me een roker. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik weer mag roken als ik oud en gerimpeld ben en het toch allemaal niet zoveel meer uit maakt en mij helpt die gedachte. Ik rook niet meer maar voel me nog steeds een roker. Ben nu anderhalf jaar gestopt en het is een echte rot verslaving. Lichamelijk is de verslaving helemaal over maar geestelijk kan het nog steeds de kop opsteken.
Je kunt mijn avonturen volgen op: http://katja01.wordpress.com/" target="_blank
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen, dit wil ik toch even delen;

Ik was gisteren bij mijn huisdokter en in de wachtzaal trof ik een folder aan: Alcoholisme / drankzucht is een ziekte, praat erover ! Ik stelde mijn Dr. de vraag: Als drankzucht, magerzucht, vraatzucht, drugszucht, camezucht, gokzucht, enz,....... Een ziekte is ? Wat is dan rookzucht ? Waarom kan men met alle andere "zuchten" eventueel terecht voor aangepaste hulp/een behandeling in de psychiatrie/dergelijke en waarom niet voor het roken ? Daar kende hij eveneens geen duidelijk antwoordt op ! Alleen gaf hij me te kennen, drank en drugs, enz,.... brengen schade toe aan zichzelf en een ander . Ik antwoorde roken dan niet ? Terwijl magerzucht, vraatzucht, en dergelijke alleen maar schade toebrengen aan zichzelf ? Vreemd kon hij me geen verdere duidelijkheid geven, maar wel gelijk.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Aliss

Bericht door Aliss »

Nick schreef:Hoi iedereen, dit wil ik toch even delen;

Ik was gisteren bij mijn huisdokter en in de wachtzaal trof ik een folder aan: Alcoholisme / drankzucht is een ziekte, praat erover ! Ik stelde mijn Dr. de vraag: Als drankzucht, magerzucht, vraatzucht, drugszucht, camezucht, gokzucht, enz,....... Een ziekte is ? Wat is dan rookzucht ? Waarom kan men met alle andere "zuchten" eventueel terecht voor aangepaste hulp/een behandeling in de psychiatrie/dergelijke en waarom niet voor het roken ? Daar kende hij eveneens geen duidelijk antwoordt op ! Alleen gaf hij me te kennen, drank en drugs, enz,.... brengen schade toe aan zichzelf en een ander . Ik antwoorde roken dan niet ? Terwijl magerzucht, vraatzucht, en dergelijke alleen maar schade toebrengen aan zichzelf ? Vreemd kon hij me geen verdere duidelijkheid geven, maar wel gelijk.

Grtz Nick ;)
het is toch mogelijk om via huisarts hulp te krijgen bij stoppen met roken?
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Hoi Aliss

Toen ik in 2014 mijn huisarts vroeg om hulpmedicatie bij het stoppen met roken was de vergoeding daarvoor volgens mijn huisarts alweer uit het basispakket gehaald. Ik weet niet of dit inmiddels weer is teruggedraaid, ik zelf heb daar iig niets over gehoord...
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Dergelijke medicatie is niet in alle gevallen behulpzaam. Ik herinner me dat Elisabeth Zyban voorgeschreven kreeg. Het afkicken viel haar desondanks heel zwaar. Toen ze stopte met Zyban bleek dat nauwelijks te hebben geholpen en moest ze opnieuw afkicken.
Zelf ben ik cold turkey gegaan en ik denk dat de problemen van Elisabeth en mij niet veel van elkaar verschilden. Alleen nam het bij haar meer tijd in beslag.
Maar goed, kan bij iedereen anders zijn dus en wie weet is Zyban inmiddels wel achterhaald.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501

Eva schreef...
Het afkicken viel haar desondanks heel zwaar. Toen ze stopte met Zyban bleek dat nauwelijks te hebben geholpen en moest ze opnieuw afkicken.
Herkenbaar Eva, in een ander draadje heb ik onlangs nog mijn ervaringen met het middel champix gedeeld, ik was er al heel snel mee gestopt omdat ik het gevoel kreeg van de ene in een andere verslaving te vallen, een behoorlijk heftige ook als ik het vergelijk met de verslavingen waar ik ooit mee behept ben geweest...
Aliss

Bericht door Aliss »

Daniéla schreef:Hoi Aliss

Toen ik in 2014 mijn huisarts vroeg om hulpmedicatie bij het stoppen met roken was de vergoeding daarvoor volgens mijn huisarts alweer uit het basispakket gehaald. Ik weet niet of dit inmiddels weer is teruggedraaid, ik zelf heb daar iig niets over gehoord...
Voor zover ik het weet wordt hulp via huisarts gewoon vergoed uit de basis pakket, ik heb een flyer gezien toen ik naar mijn huisarts ging en eerder dit jaar wou stoppen en het wou maar niet lukken:) Maar niets is 100% zeker zeg ik altijd, kan natuurlijk zo zijn dat die "reclames" oud zijn?
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Anon20180501

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat het tegenwoordig weer vergoed wordt Aliss. ;) Die flyers waarover je het hebt lagen toentertijd ook in de wachtkamer van mijn huisarts, daarin stonden allerlei mogelijkheden die ze te bieden hadden in beschreven, ook gesprekken met een 'stop-deskundige' behoorden tot de mogelijkheid. Maar als er al ook iets in stond over vergoedingen (wat me niet meer bijstaat) dan kwam ik daar in ieder geval niet voor in aanmerking. Ik zou het wel altijd proberen bij de huisarts, niets zo veranderlijk als de nukken van een regent zonder richtingsgevoel, of waar het dan ook op lijkt...

Ben je er inmiddels wel in geslaagd om te stoppen, en zo ja, hoe is het je dan wel gelukt..?
Anon20180311

Hoi Daniéla,

Idd, en in "België" kent geen enkele afspraak of middel om te stoppen met roken geen eigen bijdrage. Laat staan dat de huisarts, zomaar kosteloos tijd zal vrij maken voor een babbel, omdat u de drang naar de sigaret kent ! Met andere woorden, je staat er zo goed of alleen voor: jij moet karakter kennen het doen/willen/kunnen. Ja, je kunt bellen naar tabak stop enz,........ Allemaal onzin. Je moet het alleen en zelf doen/kunnen/volhouden ! punt.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311

Hoi iedereen,

En wat bijzonder bizar is : in België mag men niet in het openbaar drinken ( kwestie van aanleiding geven tot,.... mogelijke verslaving ), openbaar roken is eerder verplicht : op straat of stoep ! Vreemd toch van preventie gesproken ! Of kwestie van aanleiding geven tot,........ zie hier "ik rook, eerder verplicht openbaar" Sorry, :fpalm: niet mijn wet, ik ben alleen een roker die de wet volgt.

Grtz Nick ;)