vraagje over de wc

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Alice

Re: vraagje over de wc

Bericht door Alice »

Sigy schreef:Wanneer cisvrouwen zich ongemakkelijk voelen, 'lijden' in aanwezigheid van een transvrouw is dat inderdaad uitsluitend hun probleem. Want waar trek je de grens? Misschien voelt iemand zich ongemakkelijk in aanwezigheid van iemand met een andere huidskleur, of met ros haar, of met grotere borsten (oei oei, risico op minderwaardigheidscomplex), of met een hoger iq, of met een andere politieke of religieuze overtuiging. Jammer dan, live with it.
Wanneer cisvrouwen zich ongemakkelijk voelen, 'lijden' in aanwezigheid van een transvrouw is dat inderdaad uitsluitend hun probleem.
Jammer dan, live with it.
Al een transgender weg gepest wordt is het haar probleem.

Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla.
Niet alleen zeelui moeten kunnen vechten met tegenspoed, ook transgenders moeten leren er mee om te gaan om te weten hoe het leven is.

Vele transgenders hebben een te hoog verwachtingspatroon van het dagelijkse leven in hun nieuwe geslacht die geheel anders kan uitpakken dan dat zij verwachten.
En dat zou, in mijn optiek, in het bijzonder gelden voor non-ops die van geslacht gewisseld zijn.

@Renée,
"Eigenlijk heb ik , om dit soort dingen te voorkomen , …"

Tijdens mijn transitie heb ik ongeveer de zelfde gedachte gehad.
Hoe vreemd het ook klinkt, ik leef niet alleen op deze wereld en daar ik ook geen hekel aan mijzelf had/heb heb ik mij enigszins terughoud opgesteld bij kleedkamers zwembaden etc.. Ik weet het, weg lopen voor mogelijke problemen maar ik kon mij meer en beter concentreren op andere problemen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Alice schreef:Wanneer cisvrouwen zich ongemakkelijk voelen, 'lijden' in aanwezigheid van een transvrouw is dat inderdaad uitsluitend hun probleem.
Snap ik niet helemaal. Dus bijvoorbeeld die homo's die uit hun huis in een buurt gepest worden moeten er ook maar gewoon mee leren leven?
Hebben we dan geen wettelijke kaders wat moet kunnen? Of zijn die er wel, maar als de werkelijke kaders veel nauwer zijn moeten we het daar maar mee doen en is de wet er alleen voor het uiterlijk vertoon?
82c65d4a

Bericht door 82c65d4a »

Daniéla schreef:Iets zegt me dat we met rechtszaken de zaken niet écht recht kunnen trekken maar gelukkig staat de wet achter ons en worden onze rechten hoger geacht...

Is nog veel veldwerk nodig denk ik, tolerantie en acceptatie valt niet af te dwingen of op te leggen, zo werkt de natuur niet en op die manier wordt het er wel beter maar misschien niet leuker op... maar dat is bijzaak.
Maar je dwingt middels rechtspraak wel af dat er naar oplossingen wordt gezocht die voor allen acceptabel zijn. Met het accepteren van discriminatie bereik je nooit verandering en maak je het gemakkelijk voor de discriminerende groep om te kunnen blijven doorgaan zoals het nu gaat.
Alice schreef: Wanneer cisvrouwen zich ongemakkelijk voelen, 'lijden' in aanwezigheid van een transvrouw is dat inderdaad uitsluitend hun probleem.
Nope. In het eerste geval hebben de cis-vrouwen hun 'lijden' aan hun eigen denken, hun eigen mens- en wereldbeeld te danken, in het tweede geval is de TG die wordt weggepest wel degelijk het slachtoffer van het handelen van anderen - en niet van haar eigen gedachten.
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Amy,

Alles wat ik hier onder (Sigy) lees staat totaal los van een GD probleem kennende persoon ( bezig traject)/ transgender zijnde persoon in een gemeenschappelijke vrouwelijke kleedkamer op een sportschool. En "een transvrouw/vrouw" is wat mij persoonlijk betreft, geen transgender maar een transseksueel/transvrouw/vrouw.

Dat alles staat totaal los van huid/haar kleur en dergelijke.
En ik denk ook niet dat cis -vrouwen een minderwaardigheidscomplex kennen tegenover een transgender/transseksueel iemand. Ik voetbal reeds sinds mijn twaalfde, eerst bij de vrouwelijke ploeg, later bij de mannelijke ploeg. Iedereen was daar duidelijk van op de hoogte en daar maalde ook niemand om, ik douchte wel niet gemeenschappelijk ( vond dat persoonlijk er zelf over) Nu voetbal ik nog enkel wat vriendschappelijk ( onder vrienden zaalvoetbal ) en douch nu wel gemeenschappelijk na mijn meta operatie ( geen probleem, maar we zijn ook al jaren voetbal vrienden/vrienden).

Grtz Nick.

Sigy schreef:Wanneer cisvrouwen zich ongemakkelijk voelen, 'lijden' in aanwezigheid van een transvrouw is dat inderdaad uitsluitend hun probleem. Want waar trek je de grens? Misschien voelt iemand zich ongemakkelijk in aanwezigheid van iemand met een andere huidskleur, of met ros haar, of met grotere borsten (oei oei, risico op minderwaardigheidscomplex), of met een hoger iq, of met een andere politieke of religieuze overtuiging. Jammer dan, live with it.
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ik denk dat de uiteindelijke kern wat dit betreft is dat veel mensen denken dat het "pakketje" mee geboren wordt, zegt wie/hoe/etc. je bent in plaats van je hoofd. Wat dat betreft is de maatschappij natuurlijk wel enigzins aan het veranderen, maar het is natuurlijk niet voor niets dat voor bv intersex geboren personen een geslacht "gekozen" wordt... Mensen vinden het vreemd en waarschijnlijk onwerkelijk en eng, om een vrouw met een bobbel in haar slipje te zien...

Mooi dat je gewoon met je vrienden mee kunt douchen nu, Nick!
meerdere zakken met zaagsel
Alice

Bericht door Alice »

Dieuwertje schreef:Snap ik niet helemaal. Dus bijvoorbeeld die homo's die uit hun huis in een buurt gepest worden moeten er ook maar gewoon mee leren leven?
Hebben we dan geen wettelijke kaders wat moet kunnen? Of zijn die er wel, maar als de werkelijke kaders veel nauwer zijn moeten we het daar maar mee doen en is de wet er alleen voor het uiterlijk vertoon?
Wat ik begreep uit de posting van Sigy dat de bio-vrouwen zich over hun gevoelens t.o. de non-op transgendervrouw heen moesten zetten.
Hierbij gaat Sigy geheel voorbij de gevoelens van de bio-vrouwen ZIJ moeten zich aanpassen. Vraag is waarom de non-op transgenders zich niet zouden moeten aanpassen t.o. de bio-vrouwen.
Voor de gevoelens voor beide kun je zeggen ‘Jammer dan, live with it’.

Wettelijke kaders, het bekende ‘gelijk hebben = gelijk krijgen’ zijn twee verschillende begrippen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Fenke schreef...

Maar je dwingt middels rechtspraak wel af dat er naar oplossingen wordt gezocht die voor allen acceptabel zijn. Met het accepteren van discriminatie bereik je nooit verandering en maak je het gemakkelijk voor de discriminerende groep om te kunnen blijven doorgaan zoals het nu gaat.
Zeker moet er altijd aangifte gedaan worden wegens discriminatie Fenke, en je mag inderdaad verwachten dat daar op zijn minst een precedentwerking vanuit gaat en dat er toezicht wordt gehouden op het naleven van de regels/wetten, en die eventueel bijstellen in geval van voortschrijdende inzichten...

Maar daarnaast moet het denk ik ook vanuit de mensen zelf komen, zijn geen chocoladeletters waar ze die wetten mee schrijven... :)
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Rechts heeft voorrang. Dat hebben we wettelijk zo geregeld. Dat is vervelend voor diegene die van links komt. Toch zal rechts echt niet denken 'shit, dat vind links vervelend, moet er maar mee leven en links voor laten'. In dit geval hebben we wettelijk geregeld dat een transvrouw als vrouw geaccepteerd moet worden (die wet is er gekomen omdat dat vanuit de maatschappij gewenst werd). Moet ik dan als transvrouw vervolgens denken 'he, die andere cis vrouw heeft daar een probleem mee dan moet ik haar maar haar zin geven'?
Het 'jammer dan, live with it' komt dan neer op het niet kunnen functioneren in de maatschappij zoals cis mensen dat kunnen doen, omdat er enkelingen zijn die een probleem met jou hebben. Dat mag toch niet de conclusie zijn?
Amy

Bericht door Amy »

Alice schreef:
Dieuwertje schreef:Snap ik niet helemaal. Dus bijvoorbeeld die homo's die uit hun huis in een buurt gepest worden moeten er ook maar gewoon mee leren leven?
Wat ik begreep uit de posting van Sigy dat de bio-vrouwen zich over hun gevoelens t.o. de non-op transgendervrouw heen moesten zetten.
Hierbij gaat Sigy geheel voorbij de gevoelens van de bio-vrouwen ZIJ moeten zich aanpassen. Vraag is waarom de non-op transgenders zich niet zouden moeten aanpassen t.o. de bio-vrouwen.
Voor de gevoelens voor beide kun je zeggen ‘Jammer dan, live with it’.

Wettelijke kaders, het bekende ‘gelijk hebben = gelijk krijgen’ zijn twee verschillende begrippen.
En welke gevoelens hebben die bio vrouwen daar bij dan? Ze hebben geen poot om op te staan op gewoon ouderwetse intolerantie na.
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

Dieuwertje schreef:Rechts heeft voorrang. Dat hebben we wettelijk zo geregeld. Dat is vervelend voor diegene die van links komt. Toch zal rechts echt niet denken 'shit, dat vind links vervelend, moet er maar mee leven en links voor laten'. In dit geval hebben we wettelijk geregeld dat een transvrouw als vrouw geaccepteerd moet worden (die wet is er gekomen omdat dat vanuit de maatschappij gewenst werd). Moet ik dan als transvrouw vervolgens denken 'he, die andere cis vrouw heeft daar een probleem mee dan moet ik haar maar haar zin geven'?
Het 'jammer dan, live with it' komt dan neer op het niet kunnen functioneren in de maatschappij zoals cis mensen dat kunnen doen, omdat er enkelingen zijn die een probleem met jou hebben. Dat mag toch niet de conclusie zijn?
Rechts heeft voorrang, ja dat is zo wettelijk geregeld. Maar daarentegen is het ook zo dat je voorrang krijgt en niet neemt.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France