Ik ben een (nieuwe) vrouw, en soms is dat kut.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Xtina

Re: Ik ben een (nieuwe) vrouw, en soms is dat kut.

Bericht door Xtina »

Ik heb met veel plezier dit topic en alle reacties gelezen!
Om ff kort erop te reageren;

@Suikerklontje, ik vind jouw mening en beredenering heel moeilijk te begrijpen.
'Dat als je er nog niet geheel uitziet als vrouw of nog een mannelijk stem hebt je de gewenste (vrouwen)kleedkamer
moet mijden.'

Maanden voordat ik begon met hormonen ging ik al als vrouw door het leven en ging ik al naar het dames toilet.
Ik hoorde niemand klagen, maar zelfs als dat zou gebeuren zou ik niet daardoor mijn keuze veranderen...
En iedereen heeft het recht om daar zelf een keuze in te maken, om te gaan naar het toilet dat past bij het geslacht dat je je voelt en/of het geslacht dat je presenteert!

'Passable' zijn is geen vereiste hierin!! Ik ben 'passable' genoeg dat ik niet raar wordt aangekeken als ik naar het vrouwentoilet ga
maar dat wil niet zeggen dat ik mijn mede-transsexuelen niet steun in de strijd om dat ook te kunnen doen met een gerust hart.

Wat jij mist volgens mij is Empathie,nu dat jij je SRS hebt gehad en 'passable' bent ga je ff fijn andere vertellen wat te doen en hoe zich te gedragen...

@Rikki, Ik vind het bewonderswaardig dat jij het hebt uitgehouden op werk.
Het is een kwestie van respect, dat als jij je als vrouw presenteert en ze weten van je genderdysforie, dat ze je ook horen aan te spreken
als zij/mevrouw! Ik snap dat het wennen is in het begin maar het klinkt alsof je collega's niet eens bereid zijn het te willen veranderen.
Ik, in die situatie, zou allang uit mn slof schieten!
i'm not a girl, not yet a woman - Britney Spears
Suikerklontje

Bericht door Suikerklontje »

Ik ging al een jaar voor mijn hormonen gewoon naar het vrouwen toilet hoor, terwijl er vaak zat aan mij getwijfeld werd.
3B67-A22C

Bericht door 3B67-A22C »

@suikerklontje

Ik probeer het te begrijpen hoor. Vind je achteraf bekeken dat je dat niet had moeten doen?
3B67-A22C

Bericht door 3B67-A22C »

Ik snap het wel, betrap mezelf ook wel eens op een bepaald soort inconsequent opportunisme. Zo vond ik de diagnostische fase bij de VU een grote verschrikking en schreeuwde van de daken dat ik "informed consent" veel beter vond (just give me my hormones already) en nu ik zelf het groene licht heb vind ik dat ze de lat niet hoog genoeg kunnen leggen. Slaat nergens op. Evenmin als het ergens op slaat om al een jaar voor je op hormonen zat zelf naar damestoiletten te gaan, maar na je SRS andere transen dat recht te ontzeggen.
Lara25

Bericht door Lara25 »

Ik vind dat suikerklontje goede punten heeft. Ze verteld haar mening hierin. Ze zal zelf ook het een en ander meegemaakt hebben net als ieder hier. Je kan het hiermee eens of oneens zijn. Iedereen denkt anders en vind het jammer te lezen dat er veel mensen meteen in de verdediging schieten. Is ook niet leuk voor haar. Het is nergens voor nodig want iedereen maakt zijn of haar keuzes in het leven toch? :)
Anon20190516

Bericht door Anon20190516 »

Ik merk dat de laatste tijd discussies hier op het forum nogal vaak uit de bocht vliegen.ook al ben je het soms niet altijd eens met elkaar,probeer dan toch eens wat begrip op te brengen voor elkaars standpunten!Emma en Eva hebben nu even genoeg aan hun hoofd om de boel bij te sturen,bovendien zou dat niet nodig moeten zijn als we wat toleranter zijn voor elkaars mening ipv er gelijk vol in te gaan.ook ik heb hier dingen gelezen,waarvoor ik me aangevallen zou kunnen voelen.toch reageer ik er niet op,ik slik gewoon even 2 keer en realiseer me gewoon dat het ook maar een persoonlijke mening is van 1 persoon.tenslotte hebben we allemaal 1 ding gemeen hier,dat we allemaal transvrouw of man zijn.door dit gegeven krijgen wij door de samenleving al genoeg onverdraagzaamheid over ons heen,laten we dat niet onder elkaar ook nog eens tentoonspreiden.soms heb ik het er ook erg moeilijk mee,hoe sommige mensen denken,maar bedenk je,iedereen is anders en heeft een andere mening!
@xtina:bij de meeste collega's zit er geen moedwil achter hoor,omdat een aantal van hun mij al zo lang kennen zit dat hij/hem er zo ingebakken dat het lastig af te leren is(regelmatig corrigeren is hierin het beste)echter zijn er wel enkele collega's die dit bewust doen,omdat hun het er niet mee eens zijn en niet willen accepteren dat ik eigenlijk een vrouw ben en dus als een klein kind drammen om zo hun zin te krijgen(mamma ik wil een ijsje)het is een soort rare kronkel in hun hoofd,dat als ze maar genoeg doordrammen het wel zal stoppen en alles naar de oude situatie zal terugkeren.buiten dit ben ik al die jaren dat ik er werkzaam ben als een soort van sloofje behandeld door de leiding.ik heb me kapot gewerkt,ik word op de meest rare werktijden ingepland en mij hoor je niet zeuren,maar nooit een compliment,bij kerstborrels is iedereen wel eens genoemd voor een bepaalde prestatie die ze hebben geleverd,behalve ik,ik word gewoon verzwegen!de afgelopen periode sinds het begin van mijn transitie heb ik veel boosheid,frustratie en verdriet gekend(zelfs zelfmoordgevoelens)toch worden die momenten wel zeldzamer en voel me steeds vaker rustig en kalm,geen idee of dit door de hormonen komt,of door het feit dat ik eigenlijk geestelijk al afscheid heb genomen van mijn huidige werk.ik ben van plan om iets totaal anders te gaan doen.tipje van de sluier:ik wil iets gaan doen met schrijven,liefst voor een damesblad.gedichten(ik heb een zelfgeschreven gedicht hier op het forum staan,die wel veel is bekeken,maar helaas geen reactie op heb gehad van iemand!!),columns of iets dergelijks.ook al heb ik geen journalistieke achtergrond,ik heb een goede beheersing van de nederlandse en engelse taal en kan goed schrijven. qua leeftijd,ach ben pas 47 jaar,ben ook nog gewoon het traject ingegaan naar mijn ware ik,dus waarom zou ik deze uitdaging niet aangaan?ik ben niet iemand voor in een fabriek,dat wist ik al lang,maar koos destijds voor een opleiding brood/banket op de technische school,omdat mijn beide broers ook op de technische school hadden gezeten(wel andere beroepskeuze)het leek destijds vanzelfsprekend.nu weet ik dat het een verkeerde keus was,maar het is nooit te laat.gr.Rikki :D
L
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

We houden het forum wel bij hoor, alleen is er een beetje een tijdsverschil. We willen op tijd naar bed, dus dat betekent dat als er na 6 uur Nederlandse tijd iets uit de bocht vliegt, we even niet in kunnen grijpen. Nog even, dan zitten we weer in dezelfde tijdzone.

Mocht dat nou niet werken, dan gaan we tijdelijke slotjes uitdelen op controversiële onderwerpen op het moment dat wij het licht uit doen. Maar ik weet bijna zeker dat dat niet nodig is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Suikerklontje

Ik sta er hetzelfde in als voor mijn transitie. Doe wat goed voelt, altijd. Maar gaat het niet dan gaat het niet en eindeloos schreeuwen en knokken dat het anders moet gaat niet werken. Wij maken ophef naar transseksuelen niet minder door te beginnen over rechtszaken. De ophef wordt minder als men juist beseft dat transjes niet overal een punt van maken, en tijd. Het heeft tijd nodig.

Vind het erg raar te lezen dat iemand mij zelfs als gevaarlijk ziet. Sorry, maar niet sorry. Ik sta aan de kant van transseksuelen maar probeer realistisch te zijn en mee te leven met diegene die er op tegen zijn. Niet omdat ik het met hun eens ben maar omdat zij de meerderheid zijn. Daar ga je het niet van winnen als je niet met hen meedenkt.

Je kan niet alleen maar boos worden als je je zin niet krijgt en roepen dat zij intolerant zijn als jij zelf niet eens begrijpt waar zij vandaan komen. Het heeft niks te maken met gelijk hebben want ieder heeft dat in zijn eigen verhaal. Zij willen het niet anders. Wij wel. Dus is het aan ons om mee te leven en hun te overtuigen tot zij dit ook willen doen.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Rechtszaken, dat was in het andere topic meen ik na aanleiding van het toegang weigeren tot een sportschool. Daarbij was genoemd dat er een uitspraak van een rechter was in een soortgelijk geval. Zover ik weet is er niet aangespoord tot het beginnen van een rechtszaak.
Suikerklontje, je stelt dat: 'Dus is het aan ons om mee te leven en hun te overtuigen tot zij dit ook willen doen'.
Maar waar stopt dat. Ben het helemaal mee eens als 50% van de bevolking nog overtuigd moet worden. Maar wat als 99% overtuigd is en slechts 1% niet? Moet je daar dan nog steeds rekening mee houden? En zo nee, waar is die grens? Lastig, begrijp ik, maar ergens zullen we een grens moeten leggen.
Suikerklontje

De afgelopen jaren zijn we die grens al enorm over gegaan omdat het steeds makkelijker gaat om je mening te uiten, jezelf te zijn, te doen waar je zelf achter staat. Er zijn steeds meer transseksuelen die open zijn over wie zij zijn, waardoor anderen hen als voorbeeld kan gebruiken, meer mensen transseksuelen leert kennen en het dus langzaam aan als steeds normaler wordt gezien.

Ik snap ook wel dat dit kan omdat anderen voor ons hebben geknokt en door het vuur zijn gegaan. Schoppen tegen de regels en laten zien dat het ook anders kan. Maar als we allemaal net zo hard gaan vechten dan lopen we voor mijn gevoel ons doel voorbij dat we niet worden gezien als normale mensen die gewoon op hun manier bijdragen maar als een samenhangend kliekje zat alleen zeurt.

Nergens snap ik uit dat iedereen nu denkt dat ik vind dat je niet moet doen wat goed voelt. Ello, ik heb al jarenlang maling aan andere en hun regels los van genderdysphorie. Het is zelfs mijn werk, zonder daar te ver op door te gaan. Als ik als hobby wil fotograferen op verboden terrein dan doe ik dat gewoon. Word ik gesnapt, dan probeer ik het later wel weer een keertje en ga ik eerst vriendelijk weg, of probeer ik de vriendelijke man er van te overtuigen dat ik niks ga slopen, maar onschuldig foto's wil maken.

Of ik begin stenen te gooien, zeggen dat de man onbegrip heeft en krijg een dikke vette bon. Los van wie er gelijk heeft gaf ik die man een rot dag en ik heb een boete. Yay.