Alleen als jij niet meer interessant gaat lopen doen met opmerkingen over jezelf die het onderwerp totaal tegen gaan.Irene schreef: neem anders wellicht een relaxed momentje voor je?
TED TALK: Uiterlijk van vrouwen
-
Nate_0
Re: TED TALK: Uiterlijk van vrouwen
meerdere zakken met zaagsel
-
Anon20180730
uhh.. 'k probeer niemand te overtuigen en anders gewoon niet. Even goede vrienden(innen) 
-
Nate_0
Het punt hier was dat ik geen vrienden/vriendinnen nodig heb/wil/etc.Irene schreef:uhh.. 'k probeer niemand te overtuigen en anders gewoon niet. Even goede vrienden(innen)
meerdere zakken met zaagsel
-
Jer158
De genderneutrale variant is vrienden. Vriendinnen zijn een groep dames.Irene schreef:uhh.. 'k probeer niemand te overtuigen en anders gewoon niet. Even goede vrienden(innen)
Waar begon deze zijtak van de discussie ook al weer mee?
Die eerste zin negerend, voor mij zijn ergens bij horen en uiterlijk twee afzonderlijk dingen die niets met elkaar te maken hebben. Ja, ik vind het fijn om ergens bij te horen (een ruig concert waar iedereen de lyrics meebrult, het ultieme gevoel van saamhorigheid, heerlijk!), maar daar heeft mijn uiterlijk niets mee te maken. Wanneer ik ergens bijhoor is dat nooit dankzij mijn uiterlijk, en wanneer ik ergens niet bijhoor is dat niet vanwege mijn uiterlijk.fenke schreef:Het probleem daarbij is dat je nooit goed in je vel zit als je niet het gevoel hebt ergens bij te horen. Je uiterlijk, hoe dat ervaren wordt en hoe je dat weer zelf ervaart speelt ook weer een rol bij hoe je je plaats tussen anderen ervaart.
Nu besef ik dat mijn uiterlijk dusdanig "under the radar" is dat mannen me niet als lustobject zien en niet beoordelen op mijn mannelijkheid, en vrouwen me niet als concurrentie zijn, dus ik ben een soort Zwitserland. De enige invloed die mijn uiterlijk heeft is de eerste indruk (en bij random voorbijgangers dan ook de enige). Wat dat betreft leuk als je een T-shirt met opdruk aanhebt en mensen spreken je erover aan (een bandshirt, popcultuur, etc.). Oja, en dat random mensen je om een aansteker vragen omdat ze aannemen dat je rookt. Verder zou ik niet weten hoe uiterlijk invloed heeft op iemands sociale netwerk (aangenomen dat iemand enigszins hygiënisch is enzo) verder dan die eerste indruk.
Hung her from the branches of a mango tree
-
Jer158
Aanvulling @fenke: Bedoel je allicht dat iemand duidelijk LGBT (of subcultuur) is en zo bepaalde (negatieve) reacties uitlokt? Ook dat lijkt me (na de middelbare school i.i.g.) niet verder te gaan dan de eerste indruk, tenzij de sociale omgeving van deze persoon bang is om in elkaar geslagen te worden ofzo...
-
Anon20180501
Als je gewend bent om jezelf op een bepaalde manier te kleden en te laten knippen maar het zit er even niet in dan zou het best eens kunnen gebeuren dat ik me daar zeer onprettig bij voel, sterker nog, dat is me een keer overkomen, 3 jaar achtereen. Ik kwam nergens meer, ik zag er niet uit, vond ik zelf dan, maar daar viel en valt door niemand iets aan te veranderen...
Niet dat ik de hele dag zat te janken of achter de geraniums bleef zitten, dat niet, ik ging heus nog wel de deur uit, boodschappen doen en andere verplichtingen, maar niet met plezier en niet meer dan dat...
Niet dat ik de hele dag zat te janken of achter de geraniums bleef zitten, dat niet, ik ging heus nog wel de deur uit, boodschappen doen en andere verplichtingen, maar niet met plezier en niet meer dan dat...
-
Anon20230219
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ja dat heb ik ook een tijd gehad, zeker toen ik eenmaal zonder sjaal de deur uit moest omdat het 30 graden was buiten.Daniéla schreef:Als je gewend bent om jezelf op een bepaalde manier te kleden en te laten knippen maar het zit er even niet in dan zou het best eens kunnen gebeuren dat ik me daar zeer onprettig bij voel, sterker nog, dat is me een keer overkomen, 3 jaar achtereen. Ik kwam nergens meer, ik zag er niet uit, vond ik zelf dan, maar daar viel en valt door niemand iets aan te veranderen...
Dus heb toen al geleerd een gladde rug te krijgen voor het uitlachen, de stompzinnige mensen die van angst wegsprongen, zonder te vragen wat er gebeurd was.
Enige voordeel was dat ik nooit meer voor een kassa hoefde te wachten maar vond erop uit gaan verschrikkelijk
-
Jer158
@ Daniéla: Dus meer hoe je zelf je eigen uiterlijk ervaart, in plaats van wat fenke aangeeft: hoe jouw uiterlijk door anderen ervaren wordt en hoe jij dát weer ervaart? Ik denk dat dysforie voor veel mensen ook zo ervaren kan worden.
@ Lisa: Als je ik profielfoto zie kan ik mij echt niet voorstellen dat mensen zo heftig reageren. Is het litteken inmiddels minder zichtbaar geworden?
@ Lisa: Als je ik profielfoto zie kan ik mij echt niet voorstellen dat mensen zo heftig reageren. Is het litteken inmiddels minder zichtbaar geworden?
-
Anon20230219
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ja zal zo even een foto plaatsen van mijn mislukte haar en wenkbrauw missie, dan zie je het wel..
-
Simão
Ik beweeg me gewoon in de maatschappij hoor, met de kudde mee, ik leef niet geisoleerd in een hutje op de hei. Zo wóón ik wel, maar dat is weer een ander verhaal. Mijn buurvrouw heeft regelmatig een hok vol mensen die allemaal blijven slapen en eten, heel gezellig, maar ze is gewoon net zo gelukkig als ze er niet meer zijn. Dan ben je geen zonderling figuur of anders dan anders, maar heb je vrede met jezelf.Daniéla schreef:Mensen die helemaal geen of weinig behoefte hebben aan sociale contacten en zich daarbij het prettigst voelen staan natuurlijk heel anders in het leven dan het gros van de mensen. Dat is prima, ieder zijn/haar ding natuurlijk, maar zoals Fenke eerder al zei zijn we nu eenmaal groepsdieren die een groep nodig hebben om überhaupt te kunnen existeren. We hebben het hier dus over twee uitersten/tegenpolen, kunnen we elkaar niet beter in ere houden en deze discussie laten voor wat die is, weinig zinvol...
En waar het om gaat, en dat is genoemd, we zijn inderdaad afgedwaald, is dat je niet een bepaald uiterlijk nodig hebt om je in een groep te kunnen bewegen. Als je je om je uiterlijk afsluit dan komt dat door je eigen gedachten over veroordeling, niet omdat je werkelijk door iedereen veroordeeld wordt.
Er zullen altijd mensen die kritiek hebben, maar het is niet onze taak om die tevreden te stellen...
Het blijft op onzekerheid en zelfacceptatie terugkomen...
En ja dat kan aangetast door van buiten af, hoewel ze niet echt de schuld dragen omdat een en ander komt hoe jezelf dingen interpreteert, en het kan ook weer opgebouwd van binnen af.
Als ik een goedgebouwde vent zie dan denk ik niet "zo wil ik er ook uit zien" of "ik wou dat ik er ook zo uitzag" of "ik zie er niet zo uit en daarom vinden mensen me lelijk" of "zo zal ik er nooit uitzien, waarom besta ik nog" . Dat soort gedachtes komen wél op in mensen die een probleem met hun zelfbeeld hebben. En daar kan die man die je ziet echt niks aan doen. Maar die persoon die de gedachtes heeft wel. Je kunt ook gewoon denken "nou die ziet er goed uit, daar zal ik wel een beschuitje mee willen eten" of "die ziet er gezond uit" of "hij heeft vast hard gewerkt voor dat lichaam."
In het begin moet je dat bewust doen en negatieve gedachtes verdringen, en dat kost moeite maar het kan wel groot effect hebben.
En ik erken verder gewoon dat we niet allemaal hetzelfde zijn hoor, en de een is niet beter dan de ander ofzo, er zit totaal geen waarde oordeel aan, maar iets niet gaan doen wegens je uiterlijk, komt gewoonlijk omdat je jezelf overtuigd hebt dat het een rol speelt, en niet omdat het werkelijk zo is.
En dat maakt het gewoon extra jammer.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark