Een hele goeie stap!Hedwich schreef:Ik begrijp hieruit dat je je niet meer laat opjutten door wat rolbevestigend zou kunnen zijn. Een belangrijke stap, of je nu man, vrouw, MTF, FTM bent of jezelf thuisvoelt in welk gender dan ook.
Rolbevestigende hobby's
-
Arike
Re: Rolbevestigende hobby's
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
janine1973
flim kijken loungen uitgaan shoppen tutten en sporten (Alles met elkaar zorgt er voor dat ik er mooi uit zie en lekker in mijn velletje zit hihihihihi
) maar alles kost wel geld zucht

-
finesse
loungen en winkelen met vriendinnen of met mezelf
ik studeer moderne kunst (en daar zit af en toe een verdwaalde man tussen) en bezoek 2 keer per maand een museum
vtwonen.nl fonq.nl en allerlei meer van dat soort leuke huishoudwinkels bijhouden is een hobby wat vrouwen meer doen dan mannen
ik stofzuig en poets mijn huis 2 keer per week (was het maar waar dat een vent dat voor je zou doen)
plattelandswinkels in alle rust aflopen
en wielrennen (zelfs met de lokale dorpsclub mag ik mee in sport bh)
ik coach als hobby mensen met het verkopen van hun huis en het oplossen van financiële problemen...(meer uit vrouwelijk barmhartigheidsgevoel)
rolbevestigend? ik denk dat het meer hobby's zijn die bij mijn veranderende interesses en kijk op het levenpassen...vroeger was het voetbal, dronk ik bier en kluste ik aan mijn huis....iedereen mag zelf beoordelen of dat 'mannelijk' is.
ik studeer moderne kunst (en daar zit af en toe een verdwaalde man tussen) en bezoek 2 keer per maand een museum
vtwonen.nl fonq.nl en allerlei meer van dat soort leuke huishoudwinkels bijhouden is een hobby wat vrouwen meer doen dan mannen
ik stofzuig en poets mijn huis 2 keer per week (was het maar waar dat een vent dat voor je zou doen)
plattelandswinkels in alle rust aflopen
en wielrennen (zelfs met de lokale dorpsclub mag ik mee in sport bh)
ik coach als hobby mensen met het verkopen van hun huis en het oplossen van financiële problemen...(meer uit vrouwelijk barmhartigheidsgevoel)
rolbevestigend? ik denk dat het meer hobby's zijn die bij mijn veranderende interesses en kijk op het levenpassen...vroeger was het voetbal, dronk ik bier en kluste ik aan mijn huis....iedereen mag zelf beoordelen of dat 'mannelijk' is.
-
Aster
Deze snap ik even niet? Als man moet je blijkbaar van voetbal, bier en klussen aan je huis houden maar na een switch naar vrouw laat je dat allemaal opeens links liggen en komen de museumbezoekjes, de 'vrouwelijke barmhartigheid' en de lust voor winkelen tevoorschijn?finesse schreef:)
Of worden de mannelijke bezigheden gewoon ingeruild en de vrouwelijke aangemeten omdat eea niet meer past bij de nwe genderrol?
Want zo te lezen combineer je de voormalige liefhebberijen/hobbies niet met de nieuwe...
Ik ken (hetero)mannen die dolgraag museumbezoeken afleggen, meer over winkelen weten dan ik of hun vrouwelijke partners en wat waar precies te halen én welgemeend barmhartig zijn zonder dat die mannen perse vrouwelijk zijn.
Sinds de jaren 70/80 kunnen (hetero)mannen er ongestoord 'vrouwelijke' bezigheden' op na houden dan wel 'gefeminiseerd' gedrag aan de dag leggen.
Met dank aan het feminisme, vrouwen én homo-emancipatie wordt het zelfs op prijs gesteld
Daarentegen zie ik bij heterovrouwen nou niet bepaald barmhartig gedrag waar het anderen, andere vrouwen enzenz betreft.
Integendeel zelfs.
Ikzelf had en heb 'voor en na' dezelfde bezigheden, hobbies en liefhebberijen; bloemen, planten, mijn huisje gezellig maken en smaakvol inrichten, lezen, fictie/non fictie, Italiaanse films uit de jaren 60/70, nog steeds een huge fan van Joan Crawford, winkelen.
Bier heb ik nooit gelust en van voetballen hield ik toen en nu niet.
Rolbevestigend? Mwoah, voor iemand die (al) vrouwelijk van nature was/is misschien wel ja.
Of heel gewoon een kwestie van vaststaande smaak en voorkeuren die onveranderlijk blijven, laat staan 'in te ruilen zijn', no matter what.
P.s: wat ik wel erg opvallend vond en vind is dat ik voorheen beter overweg kon met vrouwen (die mijn anderszijn 'zielig' vonden dus) dan met mannen, die me gewoon niet moesten omdat ik te vrouwelijk was.
Was toen te verwarrend voor hun, inmiddels niet meer omdat mijn uiterlijk, uitstraling, motoriek enz nu 'bij mijn vrouwelijke verschijning/persoon passen'.
Na verloop van tijd in transitie gingen vrouwen me min of meer als 'gelijke' zien met alle gevolgen van dien.
'Valse(!!) concurrentie', konkelen, manipuleren, dwingen partij te kiezen (vwb andere vrouwen, ook op mijn werk ja), met dubbele teksten spreken enzenzenz.
En tegenwoordig kan ik beter met (hetero)mannen opschieten. Ik heb ze als TS leren kennen als zachtaardiger, vriendelijker in de omgang, oprechter en gewoon niet vals. Én eerlijker.
De (zeer)(vrouwelijke) bio vriendinnen die ik nu heb zijn van het soort vrouwen dat niet vaak met andere vrouwen overweg kan ivm bovengenoemd.
Hoe passabeler je wordt als vrouw, hoe meer je bovenstaand gaat opvallen. Ongeacht leeftijd, kleur, ras, afkomst, opleidingsniveau of sociale klasse van de desbetreffende vrouwen.
Dat vrouwen 'lief, (onderling) solidair en barmhartig ' zouden zijn is een wishful thinking sprookje ontwikkeld door....transen.
-
Silvia_weg
hahah dat klopt helemaal !
Natuurlijk zitten er wel vrouwen tussen die echt heel lief aardig en behulpzaam zijn en het beste met je voorhebben maar
je moet bij vrouwen veel beter oppassen dat ze niet iets adviseren of aanraden waarvan ze weten dat het helemaal niet werkt
of goed is. Ik heb ook het idee dat je zelfs tips over kleding e.d. nog het beste kunt overlaten aan mannen dan aan vrouwen.
Vrouwen lijken soms al heel snel iets goed te vinden terwijl het bijvoorbeeld helemaal niet staat.
Misschien omdat ze teveel zelf bezig zijn met hun uiterlijk en ook niet echt geïnteresseerd zijn in jou zo goed mogelijk
voor de dag te laten komen. Mannen vind ik wat dat betreft echt veel en veel eerlijker en ik vraag kledingadvies dan ook
vaak aan: mannen. Hoe gek dat misschien ook klinkt.
Natuurlijk zitten er wel vrouwen tussen die echt heel lief aardig en behulpzaam zijn en het beste met je voorhebben maar
je moet bij vrouwen veel beter oppassen dat ze niet iets adviseren of aanraden waarvan ze weten dat het helemaal niet werkt
of goed is. Ik heb ook het idee dat je zelfs tips over kleding e.d. nog het beste kunt overlaten aan mannen dan aan vrouwen.
Vrouwen lijken soms al heel snel iets goed te vinden terwijl het bijvoorbeeld helemaal niet staat.
Misschien omdat ze teveel zelf bezig zijn met hun uiterlijk en ook niet echt geïnteresseerd zijn in jou zo goed mogelijk
voor de dag te laten komen. Mannen vind ik wat dat betreft echt veel en veel eerlijker en ik vraag kledingadvies dan ook
vaak aan: mannen. Hoe gek dat misschien ook klinkt.
-
Silvia_weg
Dat is inderdaad heel typisch. Ik heb echt nog nooit vrouwen horen spreken over onderlinge solidariteit en barmhartigheid. Mijn moeder zegtAster schreef: Dat vrouwen 'lief, (onderling) solidair en barmhartig ' zouden zijn is een wishful thinking sprookje ontwikkeld door....transen.
ook dat ze dat nu pas begint te merken omdat ze ouder wordt. Vriendinnen zijn veel meer oprecht betrokken en geïnteresseerd en begaan
met elkaar. Zaken als jaloezie, afgunst en onderlinge concurrentie verdwijnen met het ouder worden op de achtergrond blijkbaar.
-
Zef
Vind ik nogal generaliserend. Mijn collega's zijn vrouwen en die zijn buiten het werk om ook bevriend. Zij gunnen elkaar echt het allerbeste, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Ik heb ook wel erge vrouwen meegemaakt hoor, maar ook hele erge mannen.
-
Jessy
Bij elke...
Bier: heb ik in mijn jeugdjaren gedronken, nu hou ik er niet meer van. Gewoon veranderd in de loop der jaren, niks te maken met mijn gender.
Shoppen: hield ik als man niet van, simpelweg omdat ik geen enkele interesse in mannenzaken had. Als vrouw zie ik er graag goed uit dus ga ik graag winkelen voor nieuwe dingen. Dus gelinkt aan gender.
Klussen: had ik als man geen problemen mee. Als vrouw ben ik iets voorzichtiger, want met klussen sloop ik meestal mijn nagels en daar ben ik in mijn vrouwelijke rol niet zo blij mee. Eenmaal aan de HRT zal fysieke kracht ook minder worden. Dus wel gelinkt aan gender.
...en ook geslacht/gender, heb je goede en slechte mensen. Zo simpel is het. Het slecht zijn van iemand koppelen aan een bepaalde factor is gewoon veralgemening, hokjesdenken, alles behalve correct. Zelfs al heb je met een bepaalde "groep" enkel slechte ervaringen. Dat kan gebeuren en maakt niet direct iedereen slecht....leeftijd, kleur, ras, afkomst, opleidingsniveau of sociale klasse...
Mijn houding en interesses zijn wel ietsjes veranderd. Niet omdat het "mannelijk" of "vrouwelijk" bestempeld is, maar om andere redenen die soms toch indirect gelinkt zijn aan gender:Aster schreef:Deze snap ik even niet? Als man moet je blijkbaar van voetbal, bier en klussen aan je huis houden maar na een switch naar vrouw laat je dat allemaal opeens links liggen en komen de museumbezoekjes, de 'vrouwelijke barmhartigheid' en de lust voor winkelen tevoorschijn?
Bier: heb ik in mijn jeugdjaren gedronken, nu hou ik er niet meer van. Gewoon veranderd in de loop der jaren, niks te maken met mijn gender.
Shoppen: hield ik als man niet van, simpelweg omdat ik geen enkele interesse in mannenzaken had. Als vrouw zie ik er graag goed uit dus ga ik graag winkelen voor nieuwe dingen. Dus gelinkt aan gender.
Klussen: had ik als man geen problemen mee. Als vrouw ben ik iets voorzichtiger, want met klussen sloop ik meestal mijn nagels en daar ben ik in mijn vrouwelijke rol niet zo blij mee. Eenmaal aan de HRT zal fysieke kracht ook minder worden. Dus wel gelinkt aan gender.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
La-Clau
Is in de zon op een bankje aan de dijk gaan zitten en wachten op het vertrek van de allereerste A380-861 lijndienst (A6-EDU, Emirates 01-08-2012) als mannelijk te omschrijven?
Of is het gewoon een geval van luchtvaartidioterie van mij?
Claudia
Of is het gewoon een geval van luchtvaartidioterie van mij?
Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
-
Madeleine

Ehm deze bedoel je?
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..