Keuze stress/ellende

Gevoelens die je met de wereld deelt
Maartje-nb
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door Maartje-nb »

Ja, dat kan ik me goed voorstellen.
Heb veel gewerkt met stellen uit wisselende culturen. Wat anderen uit de Chinese cultuur mij hebben vertelt, is dat je gewoon niet over bepaalde zaken praat. Dat doe je gewoon niet. Klopt dat? Schaamte en de goede naam van de familie speelt vaak ook een rol hierin.
Wat kan helpen is als eerste te praten over waar je blij mee bent, je dankbaar voor bent, wat je waardeert in de ander. Niet uit pleasen maar uit een oprechte intentie.
En dat je elkaar nodig hebt, je het. Het alleen kunt doen, omdat jullie hier samen in staan. Mede door het feit dat jullie in elk geval ouder zijn. Dus hoe kunnen jullie beide mede verantwoordelijk zijn voor de veiligheid en de openheid binnen jullie relatie? Dat kan bijvoorbeeld zijn door op bepaalde tijden over gender-kwesties te kunnen praten, of door te vragen wat de verlangens (niet eisen) van je vrouw zijn? En wat de angsten zijn van haar? Je eigen verlangens en aangespen kun je ook hierin delen.
Wat moeilijk maakt, is dat vaak schaamte hier als een deksel bovenop ligt.
In dit geval (als je de situatie veilig genoeg vindt) kan het helpen om je gevoelens te delen door ze in te leiden, vb door te zeggen: “wat ik je nu ga vertellen vond ik best moe ijk te verwoorden, maar ik vind het belangrijk dat ik met je deel, wat ik nodig heb is dat je even naar me luistert” je leid het in, je vrouw weet waar je emotioneel zit en ne vertelt je verlangens en angsten. Dit soort zinnen kan je helpen om over je schaamte heen te gaan, stap voor stap. Sterkte. ❤️
Gebruikersavatar
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door ElisabethT »

Heel veel dank Maartje, inderdaad schaamte speelt een belangrijke rol.
Mijn vrouw legt de grens bij hormonen. Het staat haar niet aan en geeft haar nu al veel stress, als ze mijn lange haren ziet, mijn kleding, of ik nog makeup op heb. Ik heb geprobeerd te zeggen dat ik als persoon dezelfde blijf, maar ze zegt dat niet zo is, Toen we trouwden speelde mijn genderdysforie niet, klopt was toen verdrongen denk ik, en nu wel, dus ik ben ook veranderd. Bij speelt mijn genderidentiteit een heel belangrijke rol in mijn leven. Het beheerst mijn leven en daardoor ook veel van mijn keuzes. Daar wordt ze mee geconfronteerd. Ze vindt datgene mooi aan mijn lichaam waar ik moeite mee heb….
En ze heeft nu de mening van een TERF, maar zegt dat ze niet weet of dat echt zo is of dat dat door de emoties komt…
Vandaag weer uitgebreid gesproken met elkaar, en er is niet veel goeds uitgekomen.
Het is nu zowel binnen als buitenshuis ijskoud….
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het kan soms heel moeilijk zijn. sterkte!
Irene
Gebruikersavatar
Jose
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 aug 2023, 19:25
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door Jose »

Lieve Elisabeth,
Ikzelf ben nu 10 jaar gescheiden na een huwelijk van 35 jaar. Kan nu met wat afstand terugkijken. Ieder geval herken ik heel veel van de waarschuwingen en adviezen die Maartje gegeven heeft en zijn nodig om door te gaan. Alleen door zelf eerlijk te zijn, en door schaamte lukt dit vaak niet kan je je huwelijk in stand houden. Ik klapte ook dicht omdat ik nooit gewend was om voor mijn gevoelens op te komen, laat staan ze te kunnen verwoorden. In mijn toenmalig huwelijk kon mijn vrouw niet verder komen dan gedogen. Dit remde me volledig en kon er niet mee omgaan. Achteraf kan ik ook zeggen, een relatie aangaan, iemand liefhebben kan alleen wanneer je ook jezelf liefhebt. Ik zat ook met een levensgroot schuldgevoel, en een gevoel dat kiezen voor mijn eigen geluk egoïstisch was. Al met al ingrediënten om te scheiden en afstand te nemen en tijd te nemen om mezelf te ontdekken en te bevrijden van alle boeien. Hele leerzame periode en nodig om te breken met mijn oude ik. Ik had wel het geluk dat mijn zoon al ouder was en op zichzelf woonde. De band met hem is gebleven en nu beter dan toen. Ben nu weer hertrouwd met een vrouw die wel heeft kunnen kiezen en dit voelt fijn en geeft rust, waardoor ik wel de vervolgstappen heb kunnen nemen om eenheid tussen lichaam en geest te krijgen.
Heel veel sterkte en doe niks overhaast, José
Wanneer je niet weet waar je naartoe gaat, dan is elke weg goed. (vrij naar Lewis Carroll)
Gebruikersavatar
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door ElisabethT »

Lieve José, dank voor je adviezen.
Ik vind het echt een lastige periode. Ik weet niet eens of we nu eigenlijk nog samen zijn of niet. We zorgen nu wel samen voor de kinderen. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik HRT wil, op zijn minst enkele maanden proberen. Om te zien of dat mij gelukkiger maakt. Maar dat is een no go voor mijn vrouw. Wel goed is dat zij eindelijk heeft besloten om ook hulp te zoeken.
Volgende week weer een gesprek met genderhealthcare.
Het erge is misschien wel dat ik de hele tijd zit te bedenken hoe ik mijn coming out zou doen. Op kerst borrel? Of anders. Wat ik aan zal doen etc. Wanneer ik oorgaatjes laat zetten.etc. Niet echt hoe ik mijn huwelijk zou gaan redden…
En ik denk onvoldoende aan de kinderen. Wat voor impact dit allemaal op hun haat hebben.
Gebruikersavatar
Jose
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 aug 2023, 19:25
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door Jose »

Lieve Elisabeth,
Ikzelf zou nooit alles tegelijkertijd kunnen doen, ik kan dan niet bij mijn gevoel blijven en de juiste beslissingen nemen. De natuurlijke volgorde voor mij is eerst samen met je vrouw, dan de kinderen inlichten, dan de omgeving (met name de mensen die dichtbij staan) en dan vervolgstappen nemen. Nu kijken kan dit allemaal en hoe voel ik me. Is een van de stappen niet mogelijk, zoals bij jou tot relatie met je vrouw, dan zou ik dit eerst oplossen, het liefst natuurlijk bij elkaar blijven, maar gaat dit niet dan een time-out overwegen, dat je een aantal weken elders gaat wonen. Ruimte en rust creëren. Voor mij zou HRT nu niet wenselijk zijn. Want je weet nooit wat dit emotioneel met je doet.
Liefs, José
Wanneer je niet weet waar je naartoe gaat, dan is elke weg goed. (vrij naar Lewis Carroll)
Matijs
Berichten: 843
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door Matijs »

Wat een lastige situatie, Elizabeth. Ik kan me voorstellen dat deze je veel kopzorgen geeft.
Zal ze zo heftig reageren, omdat ze misschien zelf in rouw is? Ze gaat immers de persoon (in haar ogen) verliezen met wie ze getrouwd is. Misschien dat ze daarom chantage inzet, om vast te houden wat ze kent. Niet dat ik dat gedrag goed praat, hè.
Voor ons kan het niet snel genoeg gaan, voor de buitenwereld gaat alles te snel. Goed dat je haar meeneemt naar de gesprekken. Met steeds kleine stapjes went ze er hopelijk aan. HRT kiest in ieder geval de tijdsduur.

Hopelijk komt het goed. Hopelijk kan ze ooit genieten;van jouw geluk. Veel kracht toegewenst!
###
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door Frederieke »

Beste Elisabeth,

Ook ik kan je alleen maar sterkte wensen in deze moeilijke tijd. Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de opmerkingen van Matijs en José, op één punt na. Je schrijft dat je hormonen wilt proberen. Dat zijn twee woorden die niet samen gaan.

Testosteron blokkers zou je nog kunnen 'proberen', al zijn ook daarove de meningen verschillend. Cross-sekse hormonen kun je niet proberen. De veranderingen veroorzaakt door cross-sekse hormonen zijn permanent.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je een keuze voor jouw toekomst maakt. En dan is er op een gegeven moment geen weg meer terug. Van daaruit bekeken is de angst van je echtgenote reëel en terecht. En jezelf een rad voor ogen draaien door te doen alsof je het kunt "proberen" helpt daar niet bij.

Nogmaals sterkte in jullie proces en met jullie toekomst.

Frederieke.
Gebruikersavatar
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door ElisabethT »

Toch denk ik dat dat wel kan, ik snap ook wel dat HRT onherstelbare veranderingen met zich mee brengt. Dat is wat ik heel graag wil, maar ik weet ook dat sommige transvrouwen om wat voor reden dan ook er uiteindelijk toch mee stoppen.
En misschien is proberen niet het goede woord. En misschien wel een goedpraatertje voor het thuis front…

Alleen testosteronblokkers zonder HRT is niet verstandig, omdat je dan meer kans op complicaties hebt. Mn botontkalkings problemen.
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Keuze stress/ellende

Bericht door Evy1946 »

Advies, laat je bloed waarden controleren.
Ik kreeg trombose en toen een dubbele longembolie. Vraag advies of bloedverdunners aan te bevelen zijn.