Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Eloise
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 dec 2023, 18:44
Gender: Genderqueer

Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Eloise »

Wat dromen jullie als het gaat om je gender? Voor de goede orde, ik benieuwd naar je dromen in je slaap.

Zelf ben ik zoekende en ik realiseerde mij iets:
Ik heb vrijwel nooit gedroomd over gender. Het is in mijn onderbewuste geen onderwerp dan (?)

Als ik er nu zo over nadenk, schat ik in dat in mijn dromen bijna nooit wordt aangesproken of geroepen.
Ik weet ook niet of mensen dan 'mijnheer' zeggen. Ik herinner mij dat niet.

Maar de laatste maanden heb ik wel iets van 3 keer gedroomd dat ik betrapt werd op het dragen van vrouwenkleding.
Dat was ook een beetje van 'dat weet je toch?' en ik vond het in de ene droom spannender en ongemakkelijker dan in de andere.

Hoe is dit voor jullie?
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Frederieke »

Interessante vraag!

Eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet. Wat ik wel weet is dat ik me weinig van mijn dromen kan herinneren. Soms herbeleef ik wat er recent gebeurd is, en dan speelt gender niet specifiek een rol daarin.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het speelt zeker niet altijd een rol, zoals het ook in het echte leven niet constant een rol speelt. Wel merk ik de laatste tijd dat ik mijn dromen vaker misgenderd wordt dan in het echte leven, onderbewust ben ik daar dus blijkbaar toch mee bezig.
Irene
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Laura2021 »

Een leuke en interessante vraag.
Ik droom helaas nog veel in de mannelijke vorm en heel af en toe als vrouw. Ik zie mezelf gedurende de dag natuurlijk alleen in de spiegel en probeer zo veel mogelijk ook etalgeruiten op die manier te gebruiken en dit voelt zo fijn en bevestigend.

Ik droom ontzettend veel, soms zelfs 3 of 4 per nacht maar meestal 1 tot 2x en kan ze meestal herinneren, vooral de emotie is belangrijk in je droom, die kan je bijna als parallelle laag over je wakkere leven leggen en weet je al snel de betekenis.
Geroepen worden of je nieuwe naam horen is zelden gebeurt, vaak niets maar soms mijn oude naam en dat is niet fijn.

Ik heb gesprekken bij de pratijkondersteuner omdat het me slaap zo veel verstoord omdat soms de dromen nachtmerries zijn waarbij ik zwetend wakker wordt, zelfs traumatisch kan zijn, achtervolgingen, neergestoken met een mes of neergeschoten worden. Zeer vermoeiend kan ik je zeggen.

Heel soms dat me lichaam vast zit en niet kan bewegen, maar zelf al wel wakker ben, en ik kan je vertellen dat is ook niet fijn, de zgn. Sleep paralysis of slaapverlamming. Ik probeer dan te schreeuwen maar dat lukt niet omdat je je spieren niet kan bewegen dus ook je stemband niet. Niet fijn.
Maar als ik als vrouw in de droom voorkom wat niet vaak voorkomt voelt dit zo fijn, zo bevestigend.
Andersom creert het een gevoel van dysforie wat zelfs door kan werken gedurende de dag.

Ik hoop dat dromen in de vrouwelijke vorm steeds vaker voor gaan komen, en dat verwacht ik wel.
Groetjes Laura :hbeat:
Maartje-nb
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Maartje-nb »

In de tijd dat ik nog vee stress ervaarde rondom mijn gender droomde ik ontzettend veel en had ik ook veel nachtmerries. Maar nu ik mezelf volledig geaccepteerd heb, m’n leven leef zoals ik t wil leven samen met de mensen om mij heen waar ik van houd, zijn die nare dromen praktisch naar 0 gegaan. De relatie tussen stress en slecht slapen is altijd heel duidelijk bij mij. Als ik weer eens slecht slaap/naar droom, dan weet ik dat ik iets heb aan te gaan of op te lossen. Zo praktisch probeer ik er dan maar mee om te gaan. Ik ben non binair, en of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar zie mezelf nooit als man of als vrouw in mijn droom . Gewoon als ik.
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Fran »

Nee. Af en toe heb ik enkel seksueel getinte dromen, maar niet ten aanzien van mijn gender.
Over het algemeen zijn mijn dromen/nachtmerries onsamenhangende nonsens.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Isabelle73
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mei 2022, 22:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Isabelle73 »

Ik ben blijkbaar een uitzondering. Zo goed als iedere nacht droom ik (of fantaseer ik) dat ik bij de meisjes/vrouwen hoor en een rokje 'moet' drsgen. Het verlangen om een meisje te zijn heb ik al van mijn jeugd. Dit iedere nacht dromen van een rokje te dragen was (denk ik) een coping mechanisme om met mijn gender dysforie om te gaan. Jarenlang was dit voldoende, nu niet meer. Nu sta ik op ontploffen ...
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Josh »

Ik droom de laatste jaren eigenlijk zelden voor zover ik weet, en de dromen die ik heb gaan nergens over.

Maar vroeger, voornamelijk in mijn tienerjaren, heb ik heel vaak dromen gehad waarbij ik inderdaad mijzelf als mijn gender zag en dat was dan een extra hel wanneer ik wakker werd. Soms ook natte dromen gehad waarin ik mijzelf als mijn gender zag.
Ik had af en toe dan een paar seconden dat ik dolgelukkig oprecht dacht dat ik eindelijk wakker was geworden in mijn wensgeslacht voordat de realisatie weer kwam dat het niet zo was en dan bleven die dromen ook in mijn hoofd spoken. Ik wilde liever niet meer wakker zijn als ik in mijn dromen tenminste wel kon leven zoals ik wilde.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Eloise
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 dec 2023, 18:44
Gender: Genderqueer

Re: Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Eloise »

Dank iedereen voor jullie openhartige reacties! Ik vind het heel interssant om te lezen hoe dit voor iedereen werkt.
Gebruikersavatar
Sweta
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mar 2023, 07:54
Gender: Vrouw

Re: Droom je (in je slaap) weleens over je gender?

Bericht door Sweta »

Ik heb er wel over gedroomd. Voordat ik me bezig hield (of überhaupt wist over) transgenders droomde ik dat ik een meid was en achter leuke jongens zat. Ik keek ook in de spiegel en zag een leuke dame :D zo blij als ik was.

Vele jaren later een trotse dame droomde ik wel eens dat ik ge misgenderd werd. Nota bene door mijn eigen moeder! Ja, ik was er mee bezig. Maar zulke dromen komen niet zo heel vaak voor. Ik heb eerlijk gezegd automatisch mijzelf aangenomen zoals ik ben. Het is ook een langzame proces. Ik heb mijn veranderingen zelf niet eens door. Het grappige is dat mensen die ikzelf wel erken mij vaak niet erkennen. Behalve zij die me vaker hebben gezien. Persoonlijk gezien ben ik altijd dezelfde persoon. Ook in mijn dromen.