Youz

Psychologen en procedures
berry_Ando
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2023, 14:29
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Youz

Bericht door berry_Ando »

Ik ben bezig met verwijzingen naar verschillende genderklinieken. (ik ben nu inmiddels ingeschreven bij Amsterdam UMC en probeer binnen te komen bij De Vaart)

Heeft iemand ervaring met Youz in Zaandam?
Ik heb hun site bestudeerd en de VPRO-documentaire over de genderkliniek bekeken, maar ik ben benieuwd of iemand hier er persoonlijke ervaring mee heeft...
jj_079
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2024, 18:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hun

Re: Youz

Bericht door jj_079 »

Hoi!

Ik zit sinds midden 2021 bij Youz in Zaandam.
Mijn persoonlijke ervaring is daar erg fijn, iets wat ik helaas niet kan zeggen over de reguliere Youz in mijn stad.
Intake was erg prettig, communicatie loopt ook soepel en ik voel me gehoord. Goede voorbereiding en educatie voor puberteitsremmers, hormoonbehandeling en ook operaties (hoewel je daarvoor doorverwezen moet worden.)
Tijdens het psychologische traject wordt ook aandacht besteed aan je algehele mentale welzijn, dus je hoeft niet continu alleen bezig te zijn met je transitietraject.
Er wordt gewerkt (zover ik weet) met ervaringsdeskundigen, en dat vond ik erg prettig.
Het enige wat af en toe beter kan is de communicatie over de stappen in mijn transitie. Soms was de tijdlijn/aanloop onhelder of moest ik zelf met het onderwerp aan komen zetten, waardoor het wat langer duurde. Ik was helaas ook niet Ingelicht over dat ze de deskundigeverklaring voor naamswijziging pas geven vanaf 16 jaar.
Mijn therapeut (Hidde Vochteloo) dacht altijd met mij & mijn wensen mee, en ik vond het team een prettige sfeer hebben.
☆------☆
07-09-'21: Intake Youz Zaandam
06-12-'21: Wachtlijst VU (n.v.t.)
07-07-'23: Naam- en geslachtswijziging
31-05-'23: Start testosteron