Psytrans of de Vaart?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 160
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Psytrans of de Vaart?

Bericht door Mareijn »

Hoi allemaal!

Ik hoor over zowel Psytrans als de Vaart goede verhalen, alleen wat algemeen. Wat ik me afvraag: is er verschil tussen de twee? En zo ja, wat? Kan je bijvoorbeeld bij allebei terecht als je nog niet zeker weet of je een medische transitie wil en/of wanneer je wil starten?
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Psytrans of de Vaart?

Bericht door Marije »

Contracten met verzekeringsmaatschappijen... dat is denk ik het grootste verschil.

De Vaart is iets formeler... maar je hoort ook best regelmatig dat mensen bij PsyTrans meer dan 10 gesprekken hebben en/of worden afgewezen.

Gewoon allebei inschrijven en kijken wat er gebeurt. Kans is groot dat je bij PsyTrans je intake hebt gehad als je bij De Vaart aan de beurt bent. Ik had 't andersom... in bijna dezelfde week 2 intakes... en ik koos voor PsyTrans vanwege de informele sfeer.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 160
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Psytrans of de Vaart?

Bericht door Mareijn »

Dat klinkt als een goed idee! Kan dat wel met doorverwijzingen? Allebei vragen ze daar gelijk om. Kan je er twee tegelijk aanvragen bij de huisarts?
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Psytrans of de Vaart?

Bericht door Ronja »

Mareijn schreef:Hoi allemaal!

Ik hoor over zowel Psytrans als de Vaart goede verhalen, alleen wat algemeen. Wat ik me afvraag: is er verschil tussen de twee? En zo ja, wat? Kan je bijvoorbeeld bij allebei terecht als je nog niet zeker weet of je een medische transitie wil en/of wanneer je wil starten?
Psytrans heeft een aanmeldstop voor nu zover ik kan zien. De vaart geen idee. Ik zit bij genderhealthcare. Actuele wachttijd is daar momenteel 39 weken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Femke
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2023, 18:35
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe (zuid)

Re: Psytrans of de Vaart?

Bericht door Femke »

Beste Mareijn,
Op basis wat ik op dit forum heb gelezen heb ik me bij De Vaart ingeschreven met een verwijzing van de huisarts. Al snel bleek dat de wachttijd voor de intake 30 weken was en voor behandeling nog eens 20 weken. Een jaar dus. Psytrans zegt dat het om 16 (intake) plus 4 (start diagnose) weken gaat. De huisarts heeft een tweede verwijzing gemaakt, zodat ik de gelegenheid ga krijgen om te kiezen. Psytrans heeft standaard een aanmeldstop, maar de eerste maandag van de maand wordt gekeken of er nieuwe aanmeldingen mogelijk zijn. Staat beschreven op de homepage van de site (psytrans.nl). Op 4 december 2023 heb ik om 09.00 u. ingelogt op hun inschrijfsite en om de paar seconden de pagina ververst (= digitaal voor de deur gaan liggen); met goed resultaat. Ik ben dus ook daar ingeschreven.
Overigens heb je bij Psytrans gedurende 4 weken de tijd NA de aanmelding, de verwijzing doorsturen. Bij De Vaart word je pas ingeschreven NADAT je de verwijsbrief heb verstrekt.
Succes met deze aanmelding, die ik zelf voel als eerste echte stap, Groeten, Femke.
Intake PsyTrans 29 maart 2024
Femke
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2023, 18:35
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe (zuid)

Re: Psytrans of de Vaart?

Bericht door Femke »

Beste Mareijn,
V.w.b. je vraag over medische transitie ga ik er van uit dat je zelf het tempo bepaalt en zeker ook wat wel of niet wilt. Wat mij betreft is primair van belang dat de diagnose wordt gesteld. Helaas is pas daarna is de medische kant aan de orde en geldt dus ook voor bijv. hormonen. Groeten, Femke
Intake PsyTrans 29 maart 2024
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 160
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Psytrans of de Vaart?

Bericht door Mareijn »

Helemaal duidelijk, dank jullie wel. Ik heb eigenlijk geen haast want ik ben nog niet eens uit de kast, dus een jaar klinkt niet heel onrealistisch :lol: Al kan het misschien snel gaan als ik wel uit de kast ben.. Misschien is binnenkomen wel een mooie eerste doel, ik ga begin februari kijken of de digitale deuren van psytrans openen.
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --
Femke
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2023, 18:35
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe (zuid)

Re: Psytrans of de Vaart?

Bericht door Femke »

Denk er wel aan dat Psytrans geen contracten heeft met verzekeraars; De Vaart wel, althans met mijn verzekeraar. De verzekeraar vergoed van de nota's van Psytrans een percentage van wat ze zelf redelijk vinden. Succes met aanmelden.
Intake PsyTrans 29 maart 2024
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Psytrans of de Vaart?

Bericht door Laura2021 »

Ik heb uiteindelijk voor dV gekozen omdat ze contracten hebben met de zorgverzekeraars en omdat ze met het VU samenwerken.
Verder was voor mij de lokatie belangrijk en kon ik naar Zwolle.

Mijn eerste contact met hun was voor de naamswijziging in 2022 en dat was 1 gesprek en netjes geregeld.
Mei 2022 was de verwijzing (dit was mijn 3e) van de huisarts, en januari 2023 de intake, en in augustus 2023 begonnen de diagnosegesprekken.
Januari 2024 kreeg ik de verwijzing vanuit dV voor de second opinion bij de psychiater en die is deze maand.

Ze zijn inderdaad wat formeler maar verder gewoon o.k.
Jij bepaald het tempo als je niet te snel wil gaan, en hun bepalen het tempo als je te snel gaat of wilt gaan.

Ik zou wel het advies willen meegeven om van te voren je partner op de hoogte stellen dat je je gevoelens wilt onderzoeken en je partner kunt meenemen in het proces.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 160
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Psytrans of de Vaart?

Bericht door Mareijn »

Femke schreef: 16 jan 2024, 15:21 Denk er wel aan dat Psytrans geen contracten heeft met verzekeraars; De Vaart wel, althans met mijn verzekeraar. De verzekeraar vergoed van de nota's van Psytrans een percentage van wat ze zelf redelijk vinden. Succes met aanmelden.
De Vaart heeft met mijn verzekeraar ook een contract inderdaad, dus dan zou de enige reden om Psytrans te kiezen de kortere wachttijd zijn denk ik?
Laura2021 schreef: 16 jan 2024, 16:35 Ik heb uiteindelijk voor dV gekozen omdat ze contracten hebben met de zorgverzekeraars en omdat ze met het VU samenwerken.
Verder was voor mij de lokatie belangrijk en kon ik naar Zwolle.

Mijn eerste contact met hun was voor de naamswijziging in 2022 en dat was 1 gesprek en netjes geregeld.
Mei 2022 was de verwijzing (dit was mijn 3e) van de huisarts, en januari 2023 de intake, en in augustus 2023 begonnen de diagnosegesprekken.
Januari 2024 kreeg ik de verwijzing vanuit dV voor de second opinion bij de psychiater en die is deze maand.

Ze zijn inderdaad wat formeler maar verder gewoon o.k.
Jij bepaald het tempo als je niet te snel wil gaan, en hun bepalen het tempo als je te snel gaat of wilt gaan.

Ik zou wel het advies willen meegeven om van te voren je partner op de hoogte stellen dat je je gevoelens wilt onderzoeken en je partner kunt meenemen in het proces.
Dank je wel voor je informatie! Dat geeft een mooi inzicht in het traject :) En inderdaad, ik ga hier niet mee beginnen voordat mijn partner het weet.
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --