Van rokken tot transparante bloezen: op de catwalk kan je niet meer om de androgyne mannenlook heen

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Van rokken tot transparante bloezen: op de catwalk kan je niet meer om de androgyne mannenlook heen

Bericht door Dawn »

Van rokken tot transparante bloezen: op de catwalk kan je niet meer om de androgyne mannenlook heen
Nieuw is het niet, maar alomtegenwoordig zeker wel: de androgyne mannenlook. Dat is opnieuw bewezen tijdens de Milanese modeweek. "Veel mannen hebben het gehad met altijd in de pas lopen", zegt modejournalist David Devriendt.

VRT nieuws

“Kant, transparante bloezen, strikken en zijden sjaals die bijna tot aan de grond komen”, dat zag modejournalist David Devriendt allemaal passeren op de catwalk van de modeweek voor mannen in Milaan.

“Veel merken spelen in op een androgyne look”, zegt hij in "Nieuwe feiten" op Radio 1. Dat is zowel niet expliciet mannelijk, als niet expliciet vrouwelijk. “Het is al een paar jaar enorm populair, en ook dit seizoen alomtegenwoordig.”

“De codes tussen mannelijk en vrouwelijk zijn serieus aan het vervagen. Bij de hotste designer van het moment, JW Anderson, heb je zelfs panty’s voor mannen."

BELUISTER - Modejournalist David Devriendt over de androgyne mannenlook in "Nieuwe feiten":

Mannen dragen de broek niet meer op de Milaan Fashion Week
De omgekeerde trend is zich al langer aan het voltrekken. Klassiek “mannelijke” elementen, zoals stropdassen en breedgeschouderde blazers, zijn alledaagse kost in vrouwencollecties. “Het is ook minder controversieel. Een androgyne mannenlook, dat is voor veel mensen nog out of the box.”
Maartje-nb
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Van rokken tot transparante bloezen: op de catwalk kan je niet meer om de androgyne mannenlook heen

Bericht door Maartje-nb »

Ik blijf het fascinerend vinden hoe mode werkt.
Hoe een select groepje fashionista’s bepaald wat het mode beeld is en hoe mensen dus ook zich “behoren” te kleden.
Voor mij heeft kleding geen gender. Ik draag al jaren wat ik wil. Maar wordt/werd soms nog wel eens bevraagd in mijn kledingkeuzes. Ik neem dat voor lief, omdat ik begrijp dat mensen nu eenmaal in hokjes denken. En als je “de trend” wilt volgen, kun je lang wachten tot dat je je “mag”kleden hoe je je wilt. En daar ga ik niet meer in mee.
Ik weet nog toen jaren geleden de skinny jeans in kwam, kocht ik er een bij een dames afdeling. Ik weet nog goed dat het meisje vroeg: maar dat is een meiden broek??? Ik keek haar aan en zei: maar jij draagt toch ook een “my boyfriend jeans”? Zoals dat toen zo heette (baggy broek) . Dan kan ik toch ook dit dragen?
Je hebt van niemand goed keuring nodig of je hebt van niemand de bevestiging nodig om te dragen wat je wilt. Behalve van jezelf.