Phallo operatie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
SpinXO
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2024, 10:44
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem/zijn

Phallo operatie

Bericht door SpinXO »

Hi allemaal,

Afgelopen week ben ik geopereerd met de SCIP methode in het VUmc. Ik moet naar eerlijkheid bekennen dat ik de operatie flink heb onderschat; ik ben echt een hele week zoet geweest om enigszins te mobiliseren, maar het goede nieuws is dat ik eindelijk naar huis mag!

Ik ben de eerste 3 dagen zwak geweest met continue misselijkheid, duizelig en weinig eetlust. Qua pijn valt het mee, want je hebt de eerste 2 dagen een “pijn” pomp die regelmatig pijnstiller afgeeft en krijgt daarnaast ook nog tabletten. Het enige wat je echt voelt is het ‘trekken’ van de wond, omdat ze de huid heel strak tegen elkaar aan hechten. Qua hechting ziet er nu al heel mooi uit, het is een hele dunne rechte lijn dus dat valt me ook reuze mee.

Wat ik echt kan aanraden is om vóór de operatie al vaker op je rug te gaan slapen, omdat dat in de eerste paar weken de enige manier is hoe je kunt liggen. Zoals al vaker gezegd is op een bepaalt moment je rugpijn erger dan alle andere klachten :think: Het fijne is wel dat alle verpleegkundigen hier heel goed met je mee denken en je van alles kunt vragen!

Op dag 3 is de chirurg bij mij langs geweest en had hij necrose geconstateerd op de top, dit is iets wat wel vaker gebeurd, omdat de doorbloeding daar het moeilijkst doorheen komt. De chirurg zei dat het beste is om dat nu al weg te halen, omdat de kans klein is dat het uit zichzelf geneest en anders eerder kan infecteren en mogelijk verspreiden. Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden; de eerste 3 dagen zijn het cruciaalst op infecties en rode plekken. Gelukkig krijg je regelmatig controles qua temperatuur en doorbloeding.

Tegenwoordig houden ze de drain bij de donorhuid (flank) er in totdat je weer naar de poli komt, omdat deze bij de laatste tientallen gevallen toch regelmatig nog heftig is gaan bloeden na een aantal dagen. Je krijgt ook een ontslagbrief mee, maar verder geen pijnstillers, omdat je alleen paracetamol (4x1000mg per dag) en eventueel ibuprofen mag innemen.


Mocht iemand nog iets willen weten of willen vragen, stel ze dan gerust! Alleen maar fijn als we ervaringen kunnen uitwisselen.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Phallo operatie

Bericht door Mr.X »

Interessant om dit te lezen, met het contrast met hoe het in het begin stadium van de SCIP ging (2017). Zo heb ik nooit een pomp gehad in mijn wond (en ook geen bloeding, maar na jouw bericht lezende is dat dus gewoon geluk). Ook geen necrose gehad, maar dat hangt ook echt af van hoeveel huid ze wegnemen. Maar wat ik mij wel afvraag nu: 1. Hoe lang moest jij nu bedlegerig zijn direct na de operatie? Context: Voor mij was dit 3 dagen, en was echt het meest moeilijke van de gehele operatie. 2. Hoe lang doen ze nu de controles van temp. en doorbloeding? Context: bij mij was het de eerste 24 uur echt elk uur 3. Hoe lang heb je de drain gehad tot je weer bij de poli kwam?

In ieder geval heelse! Het is een heel proces zo, en het is fijn om te lezen dat er ontwikkelingen zijn, hopelijk ten goede van alles.
SpinXO
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2024, 10:44
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem/zijn

Re: Phallo operatie

Bericht door SpinXO »

Mr.X schreef: 08 feb 2024, 20:12 Interessant om dit te lezen, met het contrast met hoe het in het begin stadium van de SCIP ging (2017). Zo heb ik nooit een pomp gehad in mijn wond (en ook geen bloeding, maar na jouw bericht lezende is dat dus gewoon geluk). Ook geen necrose gehad, maar dat hangt ook echt af van hoeveel huid ze wegnemen. Maar wat ik mij wel afvraag nu: 1. Hoe lang moest jij nu bedlegerig zijn direct na de operatie? Context: Voor mij was dit 3 dagen, en was echt het meest moeilijke van de gehele operatie. 2. Hoe lang doen ze nu de controles van temp. en doorbloeding? Context: bij mij was het de eerste 24 uur echt elk uur 3. Hoe lang heb je de drain gehad tot je weer bij de poli kwam?

In ieder geval heelse! Het is een heel proces zo, en het is fijn om te lezen dat er ontwikkelingen zijn, hopelijk ten goede van alles.
Hi Mr. X, bedankt voor je reactie. Mede dankzij jouw post (van een aantal jaar geleden) wilde ik mijn ervaring delen ;)

Ik had inderdaad necrose van circa 0,5cm, omdat ze meer huid hadden gebruikt dan ze normaal doen. De chirurg zag dit al direct na de operatie, maar had toch besloten om een aantal dagen te wachten om te kijken hoe dat zich zou ontwikkelen.

1. Ze raden inderdaad min. 3 dagen en dan eerst 1 dag op het bed(rand) zitten en daarna iedere dag een stukje verder lopen. Wel ben ik pas sinds mijn ontslag van 6 dagen na de operatie enigszins mobiel.

2. De eerste 24 uur controleren ze elk uur, daarna om de 2 uur, daarna om de 4 uur (halve dienst van verpleegkundigen) en daarna 1 keer per dienst.

3. Ik heb de drain in mijn flank tot gisteren gehad! Wat een verademing was dat, eindelijk geen slangen meer in mijn lijf. Dus die is pas 1,5 week na de operatie eruit gehaald. Ruim een week kwam er al geen bloed meer in de drain, maar toch hebben ze besloten om dit te normaliseren, omdat het in het verleden bij een aantal mannen is fout gegaan.

Hoe vaak moest jij naar de poli voor controle? Ik moest dus gisteren en aankomende week weer opnieuw om hechtingen eruit te halen.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Phallo operatie

Bericht door Josh »

Hey @SpinXO, hoe gaat het nu met je? Hoe is het met je herstel?
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)