Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Tina32 »

Hoi allemaal!

Als alles goed gaat heb ik over een paar maanden een afspraak bij een endocrinoloog om officieel starten met HRT. Om mij hier al goed op voorbereid te hebben was ik me een beetje proberen te verdiepen in de verschillende T-blockers. Het viel me op dat er een voorkeur lijkt te zijn voor het gebruik van GnRH-analogen, maar dat in de cyproteron in de realiteit het meest gebruikt word.

Dit word zelfs ondersteund door het onderzoek wat de WPATH in het SOC-8 citeert voor de doseringsrichtlijnen van cyproteron, namelijk het onderzoek van Kuijpers et al (2021). Hoewel ik begrijp dat GnRH-analogen significant duurder (125€ per maand voor decapeptyl i.p.v. 5€ per maand) zijn dan cyproteron, zou de kostprijs geen van zorg moeten zijn voor de endocrinoloog, aangezien beide behandelingen vergoed zouden moeten worden (toch)?

Ik vraag mij af of een van jullie hier meer inzicht in heeft.

Groetjes,
Tina
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Irene_de_Vreede »

Cyproteronacetaat wordt niet meer voorgeschreven vanwege de cumulatieve mogelijk ernstige bijwerkingen. Ik gebruik nu Spironolacton.
Irene
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Frederieke »

Hi Tina,

Volgens mij heb je in het verkeerde subforum gepost, maar dat maakt mij niet zoveel uit (@moderators...)

De belangrijkste reden dat is overgegaan van cyproteron naar triptoreline varianten is de grotere kans op meningeoom bij cyproteron acetaat. Zie bijvoorbeeld https://transvisie.nl/aumc-wijzigt-stan ... r-vrouwen/.

Beide vormen worden gewoon vergoed vanuit de basisverzekering. Het verschil is wel dat je eigen risico er gegarandeerd doorheen gaat bij gebruik van triptoreline.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Laura2021 »

Ik ben voorstander van "zeer lage" dosering van cyproteronacetaat. Binnenkort start ik met hormonen en wil kijken of de endo mee wil gaan in mijn wens daar er bij iedere blokker een risico kleeft, ook spiro. Liefst heb ik helemaal geen blokker.
Groetjes Laura :hbeat:
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Tina32 »

Hoi allemaal,
Ten eerste zie ik inderdaad dat ik het per ongeluk in het verkeerde subforum heb gezet, mijn excuses hiervoor. Ik kan echter de knop niet vinden om het te verplaatsen.

Ik had het transvisie artikel nog niet gezien, bedankt voor het doorsturen!

Als ik het dus goed begrijp word cyproteronacetaat dus ook niet met een lagere dosis gebruikt vanwege onduidelijkheid rond meningeoom risco. En spironolacton geprefereerd over een GnRH-analoog omdat het oraal nemen van de medicatie minder eng zou zijn dan het zetten van een injectie, ook al zitten hier meer mogelijke nadelige (lange termijn) effecten aan?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Irene_de_Vreede »

De injectie heeft de voorkeur van de endo's maar vanwege het praktische nadeel en het feit dat het tijdelijk is gaan ze akkoord met tabletten.
Irene
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Frederieke »

Tina32 schreef: 06 feb 2024, 17:32 (...)

Als ik het dus goed begrijp word cyproteronacetaat dus ook niet met een lagere dosis gebruikt vanwege onduidelijkheid rond meningeoom risco. En spironolacton geprefereerd over een GnRH-analoog omdat het oraal nemen van de medicatie minder eng zou zijn dan het zetten van een injectie, ook al zitten hier meer mogelijke nadelige (lange termijn) effecten aan?
Uiteindelijk is het de endocrinoloog die bepaalt en zo hoort het ook. Spironolacton wordt bij mijn weten in Nederland slechts bij uitzondering voorgeschreven. Dat heeft namelijk een scala aan andere bijwerkingen die voor jou goed of juist niet goed zouden kunnen zijn.

Ga er maar vanuit dat je triptoreline voorgeschreven krijgt, in elk geval bij de UMC's en daaraan gelieerde klinieken.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Jeste »

Irene_de_Vreede schreef: 06 feb 2024, 18:04 De injectie heeft de voorkeur van de endo's maar vanwege het praktische nadeel en het feit dat het tijdelijk is gaan ze akkoord met tabletten.
Een injectie geven is op zich heel erg makkelijk, dus een praktisch nadeel is er eigenlijk niet. Een injectie geven kan de "patiënt" ook zelf doen. Is eenvoudig te leren.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Irene_de_Vreede »

Jeste schreef: 07 feb 2024, 05:02
Irene_de_Vreede schreef: 06 feb 2024, 18:04 De injectie heeft de voorkeur van de endo's maar vanwege het praktische nadeel en het feit dat het tijdelijk is gaan ze akkoord met tabletten.
Een injectie geven is op zich heel erg makkelijk, dus een praktisch nadeel is er eigenlijk niet. Een injectie geven kan de "patiënt" ook zelf doen. Is eenvoudig te leren.
Dat is een kwestie van interpretatie. Ik vind het bijvoorbeeld veel handiger dat ik iets dagelijks moet doen, dan 1x in de zoveel tijd. Voor zover ik begrepen heb zijn er twee soorten injecties, een die je zelf kan (laten) doen en 1 die door een arts moet worden gezet. Dat heeft te maken of de injectie in de huid of in de spier gaat als ik het goed heb onthouden. Voor mij zijn injecties gedoe, vandaar dat ik het op de tabletten hou.
Irene
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Redenen cyproterone acetate i.p.v. GnRN analoog

Bericht door Tina32 »

Bedankt voor de reacties! Het is voor mij duidelijk, ik ga proberen voor een GnRH-analoog.
De enige vraag is nog of ik mijn crypoterone wil blijven doorslikken tijdens de initiële T piek voordat de gewenning op de GnRH-receptoren in mijn adenohypofyse optreed. Maar ik denk dat ik die beslissing dan wel maak.

@Frederieke Ik begrijp dat standpunt. Echter, het is mijn lichaam, en de keuzes over mijn lichaam moeten worden gemaakt zijn een gedeelde beslissing zijn tussen mij en mijn endocrinoloog, waarin er (tot op redelijke hoogte) rekening word gehouden moet worden met mijn wensen. En ik denk dat ik mij het beste kan voorbereiden op dit gesprek door mij eerst ook in de literatuur in te lezen, en dit soort vragen te stellen :)