Botontkalking osteoporose ervaringen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Botontkalking osteoporose ervaringen

Bericht door Laura2021 »

Omdat ik binnenkort kan starten met estradiol wil ik graag vragen of er transgendervrouwen zijn die al problemen hebben gehad met botontkalking/osteoporose en welke adviezen ze hebben ontvangen van artsen. Er wordt van alles geadviseerd, ook online zoals extra Vitamine D, B12, K2, Calcium, Magnesium, Fosfor etc. Maar wat is de ervaring van transgendervrouwen die hier werkelijk persoonlijk mee te maken gehad?

Dankjewel.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Botontkalking osteoporose ervaringen

Bericht door Emma »

Vooral: let op je vitamine D. Maar wist je dat estradiol juist gebruikt wordt als middel tégen botontkalking?

Ik heb vorig jaar nog eens een deza scan laten doen op verzoek van de endo en na 9 jaar HRT was alles prima, zeker voor mijn leeftijd.

Het Amsterdamse genderteam heeft er onderzoek naar gedaan en trekt de volgende conclusie:
De botdichtheid blijft bij de hormonale behandeling van volwassenen op peil en deze behandeling leidt op jongere leeftijd niet tot meer fracturen
https://www.vumc.nl/research/overzicht/ ... deling.htm
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Botontkalking osteoporose ervaringen

Bericht door Lokien »

Ik heb twee keer een scan gehad bij de VU. In 2017 (bij start hormonen) had ik osteoporose in mijn rug, en osteopenie (voorfase osteoporose) in mijn heup. Ik heb daarvoor medicijnen voorgeschreven gekregen (iets met calcium en vitamine D). In 2022 ben ik nogmaals onder de scan gegaan, toen had ik alleen nog osteopenie in mijn rug.
De medicijnen worden niet meer door de VU voorgeschreven, tegenwoordig slik ik elke dag 2 tabletten met calcium en vitamine D.
Lopen helpt om je botten sterker te maken, helaas vind ik vooral fietsen leuk. Maar goed, de tabletten werken goed, hoewel wel erg traag, en ik moet ze de rest van mijn leven blijven slikken.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Botontkalking osteoporose ervaringen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Geen last gehad. geadviseerd wordt om extra vitamine D te slikken en voldoende zuivel te gebruiken.
Irene
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Botontkalking osteoporose ervaringen

Bericht door Danielle »

Er is bij mij destijds bij aanvang osteopenie vastgesteld. Arts was verbaasd dat ik nooit wat gebroken had. "Echt? Weet je het zeker?"
"Ja dokter, afgaande op de verhalen over hoeveel pijn dat doet denk ik dat ik me dat wel zou herinneren."

Bloedtest wees destijds ook al uit dat ik laag in de vitamine D zat. Dat een jaar of 3 bij gaan slikken. Bij een volgende meting een paar jaar later was alles goed qua botdichtheid.

Ik zou me er geen zorgen om maken. Als je een beetje actieve levensstijl hebt en voldoende zonlicht ziet dan kan je ervan uitgaan dat er niks aan de hand zal zijn en is extra vitamines niet noodzakelijk.
Mijn transitieblog: Fading Gender
theemeid94
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2022, 22:36
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Botontkalking osteoporose ervaringen

Bericht door theemeid94 »

Ik had vanaf mijn 18e osteoporose tot ik ongeveer 27 of 28 was toen ik bij ZMC in behandeling ervoor was. Mijn internist destijds zegt nu dat het meer op osteoponie gegaan is. Ik weet nu niet hoe het zit met me botontkalking maar ik weet alleen dat mijn leverwaarde wel aan de hoge kant is
Gebruikersavatar
Alexandra11
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2024, 14:46
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Botontkalking osteoporose ervaringen

Bericht door Alexandra11 »

Ik heb ook ooit zo'n scan gehad. Oesteopenie.

Multivitamine, heel soms.
Organische vitamine B complex

Ik overschrijdt niet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid en eet redelijk veel calciumrijk voedsel.