Langetermijn effecten

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Langetermijn effecten

Bericht door Saskia-Vince »

Vraag waar ik niet zo 123 een antwoord op kan vinden.

Als je aan de estradiol bent voor vervrouwelijking, je je penis wilt behouden maar wel een orchiectomy wilt heeft dit nog negatieve effecten op het lichaam op zowel de korte termijn als de lange termijn?

En heeft estradiol ook invloed op de penis na de orchiectomy, als er geen testosteron meer aanwezig is in het lichaam?
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6822
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Eva »

Niet alle testosteron gaat weg na een orchi maar wat er overblijft is - denk ik - bij lange na niet voldoende om je piemel in functionerende staat te houden.
Mocht je dit experiment tot stand gaan brengen, wil je ons dan minutieus op de hoogte houden? Alsjeblieft!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Jeste »

Het is voor wat de hormoonhuishouding betreft op zich hetzelfde als bij een vaginaplastiek. De mannelijke functie van de penis zal wel weg zijn. Veel te weinig testosteron. Zwellichamen werken nog wel een beetje, maar veel minder. Van nature zijn zwellichamen overigens bij alle geslachten aanwezig. Seks op een mannelijke manier zal niet mogelijk zijn. Hoe dat bij jou zit was niet duidelijk, maar voor de meeste mensen die orchidectomie hebben (of willen) ondergaan is dat ook juist de bedoeling. Seks kan natuurlijk wel, juist beter (maar dat is hoe ik er zelf over denk). Er kunnen immers veel meer mogelijkheden zijn dan (stijve) penisgerichte seks.
Voor je overige gezondheid is er geen nadelig effect, zolang je maar estradiol blijft gebruiken. Daardoor heb je immers een gezonde vrouwelijke hormoonhuishouding.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Tina32 »

Iets waar je rekening mee kan houden is dat de meeste lange-termijn bijwerkingen van een bilaterale orchidetomy zijn onderzocht met het idee dat de persoon geen vervangende geslachtshormonen neemt, en vandaar dat er dus bijwerkingen zoals opvliegers of verlaagde libido bij staan.
Hiernaast raad ik je zeker aan jezelf goed te laten informeren door de arts als je gerefereerd voor de behandeling (maar eigenlijk vooral niet door de psycholoog, die is er niet in opgeleid).
Hiernaast is het idee dat, er misschien wel personen zijn die geen SRS willen, maar wel een orchi vrij nieuw bij de genderteams, wat er ook voor zorg dat de literatuur over lange termijn effecten gelimiteerd is. Dit is wat ik heb kunnen vinden:

De meest uitgebreide en up-to-date tabel die ik kon vinden was in het volgende artiekel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7807348//. Dit artiekel gaat eigenlijk wel vooral over personen met teelbalkanker en vandaar een orchi moeten. En de getallen van een orchi waar een of twee van de testes verwijderd worden zijn bij elkaar gevoegt. Hier is de lijst die zij hebben gemaakt:
  • Scrotal Haematoma
    - Incidence: 1–2%
    - Subsequent Issues: Rarely requires surgical intervention but may take weeks to resolve
  • (skin) Infection
    - Incidence: 1%
    - Subsequent Issues: Rarely requires intervention
  • Postoperative Pain
    - Incidence: 60% initially; 1.8% 1 year post-op
    - Subsequent Issues: Higher rates of phantom testis syndrome
  • Phantom Testis Syndrome
    - Incidence: 25%
    - Subsequent Issues: Usually begins >2 months post-op; Triggered by urination, ejaculation, or exercise in 40%; Can be chronic in 25%
  • Ilioinguinal Nerve Injury
    - Incidence: Rare
    - Subsequent Issues: Can cause chronic pain and paraesthesia of superior medial thigh and anterior scrotum
  • Inguinal Hernia
    - Incidence: <1%
    - Subsequent Issues: May require subsequent hernia repair
  • Tumour Spillage
    - Incidence: Rare
    - Subsequent Issues: Requires post-operative chemotherapy
  • Reduced Fertility
    - Incidence: 20% oligospermic; 5% azoospermic
    - Subsequent Issues: Rates of oligospermia and azoospermia higher if pre-existing subfertility
  • Hypogonadism
    - Incidence: 0.5% 1 year post-op
    - Subsequent Issues: Subfertility and metabolic consequences such as weight gain, hypercholesterolemia, and hypertension; may require adjuvant hormonal therapy
.

Hiernaast is er ook nog een ander artikel die het heeft over een orchi in de context van transgenderzorg (https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2119301209) wat het nog heeft over de "possible reduction in erectile function" zonder hier data of meer citaties over te geven. Misschien hebben ze het hier over de zwellichamen minder werken, zoals Jeste beschrijft, maar de enige manier om hier achter te komen is een emailtje naar de auteurs.
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Saskia-Vince »

Dank jullie wel Jeste en Tina voor jullie uitgebreide antwoord.
Ik kon door de bomen het bos niet meer zien, had al veel gegoogled, wat de effecten zullen zijn bij het vervangen van testosteron door oestrogeen in mijn lichaam en de werking op mijn blijvende geslachts organen om dat ik geen vaginaplastiek wil, maar wel een orchictomy om zo de testosteron aanmaak te stoppen om optimaal te vervrouwelijken in de nabije toekomst.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Sophie88
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:39
Gender: Vrouw
Locatie: Den Haag

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Sophie88 »

Wat Eva en Jeste zeggen klopt slechts deels. Zwellichamen werken wel minder, maar kunnen nog steeds voldoende werken om erecties te krijgen en om te kunnen penetreren ("seks op de mannelijke manier" zoals Jeste het noemt vind ik persoonlijk geen goede term voor penetratie). Bij mij persoonlijk is door de testosteronblokkers het testosteron vrijwel onmeetbaar laag, maar zijn zowel erecties als penetratie nog mogelijk. Volgens mijn endocrinoloog zal dit gezien het testosteron reeds onmeetbaar laag is na een orchidectomie niet anders zijn.
28-6-21: Verwijzing VUmc.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Tina32 »

Iets waar het misschien wel belangrijk is rekening mee te houden is dat je verplicht 1 jaar een cross-sex hormoon therapie moet hebben (behalve als je deze niet wil of gecontra-indiceerd bent), voordat er geslachtbevestigende operaties mogen plaatsvinden (in Nederland), en omdat injecties niet in Nederland in de apotheek liggen (en het dus erg moeilijk is om je testosteron laag te houden met een mono-therapie), betekend dit dat het waarschijnlijk wel handig is een T-blocker te nemen om je T effectief laag te houden (kan een GnRN analoog, lage dosis cyrpo of spino zijn). Deze hebben allemaal ook een bijsluiter met mogelijke effect. Echter bij deze gelt ook weer dat veel van deze effecten komen doordat in de meeste personen die een T-blocker nemen er geen geslachtshormoon aanwezig is, wat veel van de effecten van de T-blockers kan verklaren.
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Tina32 »

Hiernaast had ik ook eigenlijk het bericht van Jeste iets te snel gelezen. Ik en de andere trans-fem transgender waarmee ik het over dit onderwerp hebben gehad hebben helemaal (fysieke) geen problemen met penetratie! Natuurlijk zijn de effecten die jij ervaart persoonlijk, en kan ik daar natuurlijk niets over zeggen, maar ik (ja ja ik weet het ik ben een random persoon op het internet, doe vooral zelf ook meer onderzoek) met vrij veel zekerheid zeggen dat dit zo i zo geen permanent effect van weinig testosteron is.
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Saskia-Vince »

Dank jullie wel voor jullie uitgebreide antwoord Sophie88 en Tina!
Dit ga ik zeker meenemen in mijn transitie als ik aan de beurt ben om te mogen starten, denk zo rond september.
Zijn er in het algemeen gezien veel mensen die geen srs willen, maar alleen de hormonale transitie?
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Langetermijn effecten

Bericht door Tina32 »

Die zijn er zeker! Maar ik denk dat ze die wat minder bij de gender teams in Nederland zien omdat je voor alleen een hormonale transitie, je makkelijker (en met minder stress) in België, genderGP of een illegale apotheek geholpen kan worden. Concrete cijfers hier over vinden is wel erg moeilijk, omdat geen van deze 3 plekken een (gepubliceerde) teller bijhouden. Maar anekdotisch, zijn deze mensen er wel zeker.
Mijn laatste vriendje was bijvoorbeeld iemand die al lang aan trans-fem hormonen zat, maar zich gewoon goed voelen met hij/hem en zijn piemel.

Als je naar oude documenten kijkt kan je wel zien dat vroeger heel erg het idee was dat iedereen een SRS moet en zal hebben, dit is echter lost gelaten in de afgelopen jaren, omdat er namelijk ook veel mensen zijn die ook gewoon blij kunnen zijn met borsten en en piemel, of bijvoorbeeld T met borsten en vagina of T zonder borsten en vagina (iets waar toen geen of weinig rekening mee werd gehouden).