Assistente giet Nebido direct in de spuit ipv optrekken

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Assistente giet Nebido direct in de spuit ipv optrekken

Bericht door Josh »

Ik heb dus nu al een tijdje Nebido injecties die ik via de huisarts assistente laat zetten, maar bij de laatste 2 keer ofzo dat ik geweest ben heeft ze bedacht dat het sneller is om gewoon het dopje van het flesje Nebido af te halen en het direct in de spuit te gieten in plaats van optrekken met een naald want vanwege de dikke consistentie kost het haar veel moeite en tijd om het op te trekken. Blijkbaar heeft ze weinig tijd en geduld ofzo want het injecteren zelf doet ze ook binnen 30 seconden.

Het gekke is dat ze al tientallen jaren volgens mij allerlei verschillende injecties doet, dus ze zou het 'beter' moeten weten. Wellicht dat ze last heeft van haar handen/gewrichten wat ze niet wilt toegeven? Ze heeft weleens gezegd dat ze er kramp van krijgt in d'r hand.

Op Google kon ik niet zo gauw er iets over vinden behalve dan dat de juiste methode is om het met een naald op te trekken, maar chatgpt zegt bijvoorbeeld dat er risico bestaat op contaminatie en het daarom beter is om het met een naald op te trekken.

Zijn er hier mensen die mij een duidelijker antwoord kunnen geven of ik nu risico hiermee loop?

Ik kan niet van huisarts veranderen en zal daar waarschijnlijk nog jarenlang heen moeten, dus als ik het met haar moet bespreken dat het anders moet dan zal ik dat wel heel tactisch moeten doen.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
jazekerdeapotheker
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2024, 18:34
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Assistente giet Nebido direct in de spuit ipv optrekken

Bericht door jazekerdeapotheker »

Hallo!

Dit is inderdaad een behoorlijk risico qua contaminatie, zeker voor een intramusculaire injectie. Daarnaast bestaat er een onnodig groot risico op spillage. Voor context: als verpleging dit in het ziekenhuis waar ik werk zo zou doen, zouden ze echt een flinke reprimande en een veiligheidsincidentmelding aan de broek krijgen.

Bij Nebido kan de flacon een paar minuten in de hand worden opgewarmd vlak voor toediening— maar alleen echt vlak voor toediening in de hand, niet alvast een paar uur voor injectie op een warme plek gaan zetten o.i.d.. De stroperige consistentie wordt hierdoor wat vloeibaarder en makkelijker te injecteren. Qua injectietijd moet er echt 2 minuten aangehouden worden: "De injecties moeten zeer langzaam worden toegediend (gedurende twee minuten)" (Bron: SmPC nebido, weet niet of ik hier links mag toevoegen maar dit is de informatie van de fabrikant).
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Assistente giet Nebido direct in de spuit ipv optrekken

Bericht door Josh »

Bedankt voor je antwoord. Ik zal dus het met haar moeten gaan bespreken dat ze het beter kan optrekken met een naald zodat ik niet onnodig risico loop. Ik heb nu ongeveer weer iets van 10 weken om te bedenken hoe ik dat tactisch kan brengen.

Wat betreft de tijd voor het injecteren heb ik het eens besproken met de Endo en die gaf aan dat het langzame injecteren eigenlijk bedoeld is zodat het niet teveel pijn doet en dat het in theorie ook niet sneller kan want dan zou het gewoon 'blokkeren' als het ware. Maar bij mij doet het vrijwel geen pijn, heb eigenlijk weinig last ervan dus ze gaf aan dat ik waarschijnlijk gewoon heel erg goed mijn spier kan ontspannen waardoor het dus zo snel kan en gaat.

Ik schreef dat stukje over het snelle injecteren er dus meer bij om aan te geven dat deze assistente dus weinig geduld lijkt te hebben. Maar het injecteren zelf zou dus geen probleem moeten zijn.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Assistente giet Nebido direct in de spuit ipv optrekken

Bericht door Dawn »

Hoi Josh, ik zou eigenlijk het gesprek met de assistente 2 weken voor de volgende injectie voeren. Daardoor zouden eventuele emoties alweer gezakt kunnen zijn en heb je denk ik een grotere kans op een injectie zoals bedoelt.