Non-op transvrouw of non-binair

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Non-op transvrouw of non-binair

Bericht door Saskia-Vince »

Als je amab bent en je wilt vervrouwelijking dmv hormonen en geen operaties ( zoals ik het wil )
Mag je je dan een non-op transvrouw noemen of toch non-binair?
Zit daar een scheidslijn tussen of is de term non-op transvrouw een oude term?
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Non-op transvrouw of non-binair

Bericht door Marije »

Er zijn heel veel trans-vrouwen die alleen HRT gedaan hebben, dus als jij jezelf zo wilt noemen...

Wat wil je in je paspoort?
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Maartje-nb
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Non-op transvrouw of non-binair

Bericht door Maartje-nb »

Je bent niet afhankelijk van anderen hoe jij je wilt noemen. En dat dat om de zoveel tijd verandert, het niet zeker weet of twijfelt, is helemaal aan jou. Jij noemt je hoe je je noemen wilt.
Soms heb je alleen wel te maken met juridische of medische grenzen.
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Non-op transvrouw of non-binair

Bericht door Tina32 »

Ik begrijp heel erg je gevoel :) Ik ben het heel erg eens met Maartje dat je jezelf mag noemen zoals je dat zelf wilt. Transgender of non-binair zijn geen klinische termen meer, het is dus helemaal aan jouw hoe je jezelf wil noemen (de moderne termen zijn "gender incongruentie" in de ICD-11 en "gender dysporie" in de DSM-5)

Hoe ik er zelf in sta is heel erg aan de hoe je jezelf voelt kant, en niet hoe je er uitziet, welke hormonen je hebt of welke geslachtsdelen je hebt. Als je van jezelf weet dat je een vrouw bent; dan mag je je hier ook mee identificeren.

Daarnaast kan je zelf natuurlijk ook nog denken wat handig is; je mag jezelf aan andere mensen introduceren waar jij en andere zich fijn bij voelen. Maar bijvoorbeeld de voornaamwoorden en naam die je gebruikt hoeven niet perse iets te zeggen over hoe je je vanbinnen voelt.

Hiernaast wil ik ook nog een keer zeggen dat, net zoals Marije zei, er heel veel transgender mensen zijn die geen operaties willen of hoeven. Uit sommige statistieken die ik kon vinden zit het percentage van transgender vrouwen die geen geslacht bevestigende operatie wil rond de 75%.
Bardem
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 dec 2017, 11:19
Gender: Transgender
Locatie: Aalst

Re: Non-op transvrouw of non-binair

Bericht door Bardem »

Persoonlijk heb ik heel tegenstrijdige gevoelens t.a.v. die termen. Op zich snap ik het, het is een menselijke nood om een woord te kunnen kleven op hoe je je voelt en identificeert, maar het wordt me te nauw. We zijn allemaal mensen met unieke kenmerken.

Voel je een hinder tussen je uiterlijk en je gevoel m.b.t je gender, heb je - zoals Tina terecht zegt, genderdysforie of ervaar je een gender incongruentie. Valt het samen, dan niet.
Sem96
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2024, 09:47
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/hem - die/diens

Re: Non-op transvrouw of non-binair

Bericht door Sem96 »

Ik denk dat jij daar helemaal zelf over mag beslissen. Je kan trans zijn zonder medisch in transitie te willen en je kan non-binair zijn en wel medishc in transitie willen.

Wat voelt voor jou goed?