Waar kan ik goedkoop een haartransplantatie nemen?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Andrea2
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 jul 2022, 00:27
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Waar kan ik goedkoop een haartransplantatie nemen?

Bericht door Andrea2 »

Ik ben niet compleet kaal maar mijn haar is vrij dun aan de voorkant van mijn haarlijn en ik heb ook een teruggetrokken haarlijn, Hierdoor zie ik er veel minder vrouwelijk uit en ook kan ik bijvoorbeeld geen pony als kapsel nemen wat ik super jammer vind want ik wou al heel lang dit kapsel.

Ik zit op dit moment niet echt in de beste financiële situatie, ik heb wel wat geld opgespaard maar ik heb geen vorm van inkomen op dit moment dus ik zoek naar een betaalbare kliniek waar ik een haartransplantatie voor een acceptabele prijs kan nemen, heeft iemand hier advies of kent iemand hier een kliniek die je zou aanraden? het zou heel veel voor me betekenen :)
Is het overigens mogelijk om dit te laten vergoeden door de zorgverzekering als je een genderdysforie diagnose hebt?
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Waar kan ik goedkoop een haartransplantatie nemen?

Bericht door Jeste »

Iemand die ik ken is bij FB Clinic, aan de Wijnhaven in Rotterdam, geweest. Na de behandeling had ik haar daar opgehaald. Het kwam goed over. Meer kan ik er echter niet over schrijven.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Waar kan ik goedkoop een haartransplantatie nemen?

Bericht door Frederieke »

Een haartransplantatie wordt nooit vergoed door de zorgverzekering, ook niet met diagnose genderdysforie. Dat betekent echter wel dat het in principe aftrekbaar is van de belasting, ook al is er een behoorlijk drempel bedrag.

In België is de haartransplantatie voor transgender personen vrijgesteld van BTW, dus dat scheelt toch ongeveer 20%. Maar goedkoop is het nergens.
Gebruikersavatar
DominiqueB
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 feb 2024, 08:49
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Waar kan ik goedkoop een haartransplantatie nemen?

Bericht door DominiqueB »

Frederieke schreef: 21 mar 2024, 23:14 Een haartransplantatie wordt nooit vergoed door de zorgverzekering, ook niet met diagnose genderdysforie. Dat betekent echter wel dat het in principe aftrekbaar is van de belasting, ook al is er een behoorlijk drempel bedrag.
De drempel is een percentage van je bruto inkomen, maar je mag ook kilometers en zo die je maakt naar medische punten opvoeren.
Standaard wordt 0,35 per kilometer gerekend en goedgekeurd.
Dus de kans dat je dan er boven komt is er zeker wel, en als je de diagnose hebt van Genderdysforie heb je vanaf de aangifte 2024 ook recht op 200,- voor kleding als aftrekkosten. en meer als je dat met bonnetjes kunt aantonen (overigens niet meteen de pc hoofdstraat leeg kopen want daar trappen ze niet in).

Heb je meer vragen omtrent belastingen dan mag je ze gerust stellen.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

4 Maart 2024 start traject Zwolle.
18 Maart 2024 Start Logopedie
05 April 2024 Start Laser ontharen/elektrisch epileren
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Waar kan ik goedkoop een haartransplantatie nemen?

Bericht door Tina32 »

Misschien is het ook interessant om te kijken naar klinieken in Spanje, hier zijn ze over het algemeen heel trans-vriendelijk, en zijn de kosten ook nog vrij laag omdat het in Spanje ook nooit vergoed wordt door de verzekering.

Als je in een hoge belasting bracket zit, en je al veel andere zorgkosten hebt, kan je ook nog kijken of je de kosten van de transplantie kan aftrekken bij de specifieke zorgkosten aftrek post bij de volgende belastingaangifte (moet je wel een verwijzing hebben van je gender team en zo). Dat kan nog eens 30% schelen op de kosten.