Nieuwe chat! Zie dit topic.

Doopnaam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Doopnaam

Bericht door Anne1957 »

Hoi, de kosten zij gesplitst in: Advocaat ongeveer 750 euro en griffiekosten (rechtbank) c.a. 400 euro.
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Doopnaam

Bericht door Figó »

Ik ben nooit gedoopt maar ik heb wel 2 'extra' namen. Dan valt dat toch gewoon onder officiële voornamen?
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Doopnaam

Bericht door TheGirl »

Fiegó schreef:Ik ben nooit gedoopt maar ik heb wel 2 'extra' namen. Dan valt dat toch gewoon onder officiële voornamen?
Ja, heb ik ook.
Als het goed is doopnamen ook, gezien ze aan je ID/BSN gekoppeld zijn, zijn dit wettig gezien voornamen in de (kerkelijke)volksmond doopnamen. Echter wat in de kerk gebeurt niet rechtsgeldig is bestaan ze dus niet.
Het dopen van een minderjarige wordt gedoogd door de regering, volgens de grondwet heeft ieder natuurlijk persoon zelf de keuze een wel of niet religeus te zijn, bij minderjarigen mogen de opvoeders dit niet bepalen. Die doopnamen zijn er dus officeel niet.
Religeuse instellingen vallen wettelijk onder vereniging kan een natuurlijk persoon geen naam toekennen.
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Doopnaam

Bericht door TheGirl »

TheGirl schreef:
Fiegó schreef:Ik ben nooit gedoopt maar ik heb wel 2 'extra' namen. Dan valt dat toch gewoon onder officiële voornamen?
Ja, heb ik ook.
Als het goed is doopnamen ook, gezien ze aan je ID/BSN gekoppeld zijn, zijn dit wettig gezien voornamen in de (kerkelijke)volksmond doopnamen. Echter wat in de kerk gebeurt niet rechtsgeldig is bestaan ze dus niet.
Het dopen van een minderjarige wordt gedoogd door de regering, volgens de grondwet heeft ieder natuurlijk persoon zelf de keuze een wel of niet religeus te zijn, bij minderjarigen mogen de opvoeders dit niet bepalen. Die doopnamen zijn er dus officeel niet.
Religeuse instellingen vallen wettelijk onder vereniging kan een natuurlijk persoon geen naam toekennen.
Laatste regel was beetje vaag.
Volgens de Nederlandse wet is web religeuze installing web vereninging. Verenigingen kunnen natuurlijk personen geen namen toekennen. Dit doen de (adoptie)ouders en/of ambtenaar burgelijke stand. Die zogenaamde doopnamen aan je ID/BSN gekoppeld zijn dus voornamen kerk heeft er niks mee te maken. Let op in Nederland andere landen zijn regels omtrent religie en namen waarschijnlijk Anders.