Twijfel over de volgende stap

Pas ik nou in een hokje of niet?
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door Sabrina40 »

Hallo Daniéla,

In een discussie maakt het m.i. principieel niet echt veel uit, of die op TV of mondeling of op een forum als dit gevoerd wordt. Daarbij worden de pure feiten meestal niet in twijfel getrokken, want die liggen veelal nota bene al zwart op wit vast. In zo’n discussie worden dan alleen de achtergronden van die feiten vanuit verschillende gezichtshoeken benaderd.

Doorgaans worden medisch ingrepen overwogen, omdat er met het lichaam al serieus een probleem speelt. Daarbij wordt de kans op lichamelijke verbetering afgewogen tegen de kans op complicaties. HRT en SNS verhelpen geen lichamelijke ziekte, maar een probleem in de psyche, met kans op bijwerkingen en/of complicaties in de lichamelijke gezondheid. Maar ook hier is natuurlijk de enige, die hierover een beslissing mag en kan nemen, helemaal uitsluitend de persoon in kwestie zelf.

Groetjes, Sabrina
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door Anon20180501 »

Goh, begin het een beetje met je eens te worden. Wie had dat nu gedacht, ik zelf niet moet ik eerlijk bekennen. :)

Vertel me niets, vanuit alle gezichtshoeken zaken bekijken is een tic van mij. Ik heb mijn mening over de feiten aangaande mijn eigen verhalen dan ook gewikt en gewogen en uiteindelijk gevormd na een zorgvuldig onderzoek van wat zwart op wit staat. Sommige dossierstukken gingen over de achter mijn rug gevoerde communicatie tussen het VUmc en het toenmalige G.A.K. en waren niet bedoeld voor mijn ogen maar heb ik door hun onzorgvuldigheid toch in handen gekregen.
Ik besef dat mijn verhalen allemaal zeer ongeloofwaardig overkomen, (zeker heden ten dage) zelfs ik begon te twijfelen aan mijn beoordelingsvermogen, ondanks dat het zwart op wit stond maar dat ik niet ontoerekeningsvatbaar was/ben bewees mijn huidige psychologe die bevestigde dat het VUmc in mijn tijd nogal achterbaks, drastisch en keihard kon onderhandelen en handelen als een TG niet voldeed aan hun eisen en ideaalbeeld, zoals dus in mijn geval. Ik hoefde daarvoor niet eens de bewijsstukken te overleggen maar heb ze wel aangeboden.

Ze staat eigenlijk op voet van oorlog met het VUmc ondanks dat ze hetzelfde protocol aanhoudt maar dan in een volgorde die op de persoon is afgestemd. Hoewel we er verschillende levensvisie's en beschouwingen op na houden 'dwingt' ze me de hare niet op waardoor ik veel meer vrijheid geniet bij het bepalen van mijn levensloop en invulling daarvan en laat ze me vrij te bepalen of en wanneer ik in staat ben te voldoen aan de verwachtingen van het coöperatief beleid omtrent GD dat gezamelijk door de overheid en de genderteams is bepaald en uitgevoerd wordt.

ik ben het ook met je eens dat GD indirekt een lichamelijk probleem is maar voornamelijk een psychisch probleem door de mismatch tussen de geestelijke en biologische genderidentiteit. In mijn geval (met de nadruk op mijn) is hrt en srs de enige manier om een ideale en leefbare symbiose tussen lichaam en geest te bereiken. In mijn geval is het dus noodzakelijk op de hoogte te zijn van de risico's en hoe ik de kans daarop mogelijk zou kunnen beperken tot een acceptabel niveau. Maar risico's blijven er echter altijd aan kleven, in geval van een gezond én iets minder gezond lichaam.

Liefs Daniéla
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door Sabrina40 »

Hallo Daniéla,

Fijn dat wij toch weer tot elkaar zijn gekomen. Maar als je als buitenstaander, die nooit met dit soort instanties te maken heeft gehad, ineens geconftonteerd wordt met de feiten, die jij dus nota bene zwart op wit hebt, dan komen die totaal onvoorstelbaar over. Maar gezien vanuit de gedachtewerelden van het VUmc en het toenmalige G.A.K. zien beide instanties heel waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht en begrijpt alleen jij als betrokkene totaal niet hoe dit allemaal kan gebeuren. Vandaar dat ik mij destijds gelijk afvroeg, hoe die instanties op de zeer ongewenste samenloop van hun, mogelijk correct volgens ieders eigen boekje uitgevoerde, individuele acties reageren. Als iemand met een gewoon boeren verstand verwacht je namelijk, dat als verstandige mensen met de gevolgen van hun daden geconfronteerd worden, ze ongewenste effecten ook signaleren en zullen bijstellen. Maar zulke organisaties hebben het dikwijls al moeilijk genoeg met de handhaving van hun eigen regels en willen zich al helemaal niet verdiepen in interactieve verschijnselen van hun acties in combinatie met acties van andere instanties.

Is jouw huidige psychologe deel van het VUmc genderteam en hoe is het verder met je uitkering afgelopen ?

Groetjes, Sabrina
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door Raisa »

Sabrina40 schreef:Beide mensen, waarover ik in mijn vorige post sprak, hebben geen "Rood Licht" van het VUmc gekregen. De een is gewoon zelf naar een eigen endocrinoloog i.p.v. naar het VUmc genderteam gegaan. De ander heeft ook zeker geen : "Rood Licht:" gekregen, want bij haar is daadwerkelijk een SRS uitgevoerd en zij leeft nu ook als een vrouw met ambivalente gevoelens.
In dit geval snap ik dan niet helemaal wat het probleem is. Beiden hebben dus ondanks dat ze niet de 'volledige' behandeling wensten groen licht gekregen. Vanwaar dan de opmerking dat het VUmc die mensen tegenwerkt? Overigens kun je als je een 'oude stempel' psycholoog treft bij het VUmc altijd om een andere vragen. Ik ken meerdere mensen bij wie dat verzoek is gehonoreerd.
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door Sabrina40 »

Vicky schreef:Maak anders ff een apart draadje aan mbt de imo lichtelijke hetze tege het Vu

Vicky
Sorry Vicky, maar ik maak geen apart draadje aan over het functioneren van het VUmc in het kader van het nemen : "Twijfel over volgende stappen", na het onderkennen van genderdysforie problematieken.

Ik leef zelf in de zeer comfortabele positie, dat ik, door mijn lichamelijke bouw en psychische gesteldheid het tweede gedeelte van mijn leven naar volle tevredenheid als, in het sociale leven volledig geaccepteerde, vrouw kan doorbrengen, maar mijzelf daarbij de luxe heb kunnen veroorloven om zo'n zeer indringend instituut als het "Genderteam van het VUmc" doodgewoon al voorafgaande aan enige aanmelding mijn rug toe te hebben kunnen keren en binnenkort toch een "V" in mijn paspoort heb staan. Naar mijn mening is een kritische benadering van dit instituut in dit draadje : "Twijfel over de volgende stap", juist helemaal exact op zijn plaats. Bij het maken van "een volgende stap" is het maken van een duidelijke afweging, wat dit instituut nu wel of niet voor jou zou kunnen betekenen, toch terdege de moeite waard. Voor sommigen onder ons is dit waarschijnlijk de perfecte weg, maar voor anderen mogelijk juist niet.

Groetjes, Sabrina
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door Sabrina40 »

[quote="Raisa In dit geval snap ik dan niet helemaal wat het probleem is. Beiden hebben dus ondanks dat ze niet de 'volledige' behandeling wensten groen licht gekregen. Vanwaar dan de opmerking dat het VUmc die mensen tegenwerkt? Overigens kun je als je een 'oude stempel' psycholoog treft bij het VUmc altijd om een andere vragen. Ik ken meerdere mensen bij wie dat verzoek is gehonoreerd.[/quote]

Sorry Raisa, maar mijn eerst gememoreerde contactpersoon heeft zich nooit bij het VUmc genderteam aangemeld, heeft dus ook nooit een "Rood Licht" gekregen en heeft zich uitsluitend aangemeld nij een door haarzelf geselecteerde endocrinoloog. De tweede door mij gememoreerde persoon heeft zich dus wel regulier bij dat VUmc aangemeld, maar heeft bijzonder veel tegenwerking tijdens haar diagnostische fase ondervonden. Beide personen zie ik ruwweg maandelijks en zijn dus zeker geen incidentele contacten.
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door Raisa »

1) Als de eerste persoon nooit iets met het VUmc te maken heeft gehad dan is haar zaak dus totaal irrelevant in de discussie of het VUmc goed omgaat met mensen die niet de gehele transitie willen.
2) De 2e persoon heeft tegenwerking ondervonden maar ze heeft bij het VUmc wel bereikt wat ze wil.

Dus nogmaals zie ik het probleem niet. Het VUmc moet juist tegenwerking geven om er zeker van te zijn dat de patient goed nadenkt over de volgende stappen zodat de kans klein is dat je spijt krijgt.
Toen ik in een van mijn eerste gesprekken met mijn psych vertelde dat ik waarschijnlijk wel de SRS wil, heeft hij me uitgebreid verteld wat er mis kan gaan en hoe het flink kan tegenvallen.
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door Sabrina40 »

Raisa schreef:1) Als de eerste persoon nooit iets met het VUmc te maken heeft gehad dan is haar zaak dus totaal irrelevant in de discussie of het VUmc goed omgaat met mensen die niet de gehele transitie willen.
2) De 2e persoon heeft tegenwerking ondervonden maar ze heeft bij het VUmc wel bereikt wat ze wil.

Dus nogmaals zie ik het probleem niet. Het VUmc moet juist tegenwerking geven om er zeker van te zijn dat de patient goed nadenkt over de volgende stappen zodat de kans klein is dat je spijt krijgt.
Toen ik in een van mijn eerste gesprekken met mijn psych vertelde dat ik waarschijnlijk wel de SRS wil, heeft hij me uitgebreid verteld wat er mis kan gaan en hoe het flink kan tegenvallen.
Hallo Raisa,

Helaas moet ik in deze discussie nu afhaken. Ik zou hierbij alleen verder kunnen door de namen van mijn contactpersonen te noemen, maar ik ga hier niet met naam en toenaam naar voren brengen wat ik in vertrouwelijke gesprekken van hen hoor. In ieder geval is het natuurlijk heel positief, dat jouw psych jou uitgebreid vertelde, wat er mis kan gaan en hoe het ook flink kan tegenvallen.
Groetjes, Sabrina
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door La-Clau »

Aangezien ik mijn naam en teksten geciteerd zie staan zal ik ook even zelf reageren.
Om te beginnen zijn mijn ervaringen bij de VU mijn ervaringen, en die van een ander kunnen dus totaal afwijken. Ik vertel dus alleen -eerlijk- wat ik heb meegemaakt, en dat hoeft niet overeen te komen met wat een ander meemaakt, tenslotte ben ik een apart geval, net als wij allemaal.
Laat ik eerlijk zijn, als ik onderdeel was geweest van het genderteam had ik mezelf ook zeker niet zomaar het traject in laten hobbelen. Teveel twijfel, nog niet zeker wat ik wel en niet zou willen, en zeker niet het toonbeeld van DE trans. Waar ik denk dat het fout is gegaan is dat mij geen andere mogelijkheden zijn voorgehouden dan het standaardtraject via diagnostiek langs hormonen en RLE naar de SRS. Erger nog, er is mij niet eens een verwijzing of idee aan de hand gedaan mij ergens anders aan te melden om met mijn specifieke "probleem" aan het werk te gaan. Daar mocht ik lekker zelf naar op zoek.
Waar het op lijkt is dat, nu de VU van mening is zich ook met andere mogelijkheden dan de "standaard" bezig te houden er binnen het team nog steeds mensen aan het werk zijn die de oude werkwijze, rechtstreeks richting SRS dus, hanteren. Kom je daar met een andere hulpvraag terecht gaat het dus, zoals in mijn geval, mis. En ja, de beslissing om mij niet dat traject in te laten gaan was de juiste, in ieder geval op dat moment.
Maar eigenlijk ben ik er wel benieuwd naar wie er in is geslaagd om met niet anders dan haar (of zijn) echte verhaal door heeft kunnen komen bij de VU, en hoevelen er een draai aan zullen gegeven om ze te vertellen wat ze graag willen horen. Al was het maar uit angst om afgewezen te worden.

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Twijfel over de volgende stap

Bericht door Engel »

La-Clau schreef: Maar eigenlijk ben ik er wel benieuwd naar wie er in is geslaagd om met niet anders dan haar (of zijn) echte verhaal door heeft kunnen komen bij de VU, en hoevelen er een draai aan zullen gegeven om ze te vertellen wat ze graag willen horen. Al was het maar uit angst om afgewezen te worden.

Claudia
Zal het je eerlijk zeggen als het zover is want ik ben niet van plan te gaan zeggen wat ze willen horen, denk niet dat ik echt een standaardgeval ben maar ja wie is dat nu wel?
Engel
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Plaats reactie