Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wijziging achternaam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
selena
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:51
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Wijziging achternaam

Bericht door selena »

Heel veel succes met je aanvraag YS62. De procedure is niet gemakkelijk, maar ook niet bindend. Als je in verzoek afgewezen word, dan kan je nog bezwaar maken. Als je verzoek daarna alsnog geweigerd word, dan kun je bezwaar maken bij de rechtbank (met wederom nieuwe kosten..).

Als de kosten geen probleem is en je het graag wilt, dan zou ik het zeker proberen. Het zou jammer zijn als je later terugkijkt en denkt had ik het nou maar toch geprobeerd.
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Wijziging achternaam

Bericht door Figó »

Ik ga ook beginnen met de procedure van achternaam wijzigen. Ik ben geboren met de achternaam van mijn moeder, die heeft ze toen ik 6 was laten veranderen in haar nieuwe vriend. Maar nu zijn ze gelukkig al heel lang uit elkaar maar ik loop nog met zijn achternaam. Ik heb niks met die man te maken en dat wil ik ook niet. Hij heeft een groot deel van mijn jeugd verziekt. Dus vandaar dat ik weer de achternaam van mijn moeder wil. Ik heb gesproken met iemand van het gemeentehuis en die zei dat het gewoon kan. Ik weet niet of dat in jouw situatie ook zo zal zijn, maar ik hoop het voor jou! Heel veel succes! Het is een belachelijk grote smak geld helaas, maar het is het proberen waard toch :)
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wijziging achternaam

Bericht door Eva »

Mijn meissie heeft een vergelijkbaar proces doorlopen, Fiegó. Toen (zo'n 20 jaar geleden) kon dat nog niet zonder advocaat, maar daarna ging het snel.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Dora
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jan 2013, 13:56
Gender: Transgender

Re: Wijziging achternaam

Bericht door Dora »

Ik heb iemand gekend met een 'oh heet jij zo' zeer herkenbare achternaam met zeer slechte familie reputatie.

Die heeft toen, een jaar of 35 geleden, twee letters van zijn achternaam laten veranderen zodat het totaal anders klonk dan het 'origineel'.
Er staat me iets bij dat je 'makkelijker' een paar letters, 2 of 3 geloof ik, van je achternaam kunt veranderen zodat die anders klinkt....dan je hele achternaam.

En op mijn vorige werk had ik een collega die aandachtshoerig op het dwangneurotische af was...zoals bv 2x per jaar 'jarig' zijn....van op vakantie gaan als 100% hetero met vaste vriend en 100% lesbisch compleet met vaste vriendin terug komen...zonder enige bi overgang, laat staan iets van twijfel of zelfreflectie...en die vond toen uit dat je ook je achternaam kon laten veranderen in die van je moeder, ook als je ouders nog getrouwd zijn.

Dat deed ze toen, waarbij ze impliciet haar vader afwees voor het 'aandachtseffect' van de verandering van haar achternaam in die van haar moeder.

Er staat me bij dat je zonder al te veel strubbelingen (ook) je door je vader gegeven achternaam kunt veranderen in die van je moeder en dat dat toen kon vanwege een nieuwe wet ...zo'n 15jr geleden.
Want zij kreeg het toen betrekkelijk snel voor elkaar.
selena
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:51
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Wijziging achternaam

Bericht door selena »

Arike schreef:Ik ben heel erg benieuwd naar gronden voor juist toekenning dan wel afwijzing van het verzoek (niet voor mezelf overigens)... helaas zijn deze uitspraken niet zo makkelijk toegankelijk (komt immers niet op rechtspraak.nl). Daarom hoor ik graag van diegenen die deze procedure al doorlopen hebben!
Mijn aanvraag is goedgekeurd en bezwaartermijn is voorbij. Nu is alleen nog het wachten op de administratieve afhandeling. :)