Kamerdebat

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Dora
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jan 2013, 13:56
Gender: Transgender

Re: Kamerdebat

Bericht door Dora »

Raisa schreef:Bladerend op het web valt het me op hoeveel (post-op) transsekuelen er tegen dit wetsvoorstel zijn. Ik blijf het raar vinden hoe verdeeld zo'n kleine groep mensen kan zijn.
Klopt...want als een pre of non op een vrouwenpaspoort etc kunnen krijgen, wat is hun v-paspoort dan voor die post ops nog waard? In hun ogen is het een devaluatie van hun post op schap.

Overigens zijn het vooral post op MTF die er zo op tegen zijn, van post op FTM hoor ik er niet zoveel over.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerdebat

Bericht door Anon20180501 »

Oorspronkelijk blond dus lach me maar uit.

Wat is het verschil tussen een vrouwenpaspoort en een v-paspoort, Dora?

Liefs Daniéla
velouria
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:57
Gender: Trans MtF

Re: Kamerdebat

Bericht door velouria »

Dora schreef:
Raisa schreef:Bladerend op het web valt het me op hoeveel (post-op) transsekuelen er tegen dit wetsvoorstel zijn. Ik blijf het raar vinden hoe verdeeld zo'n kleine groep mensen kan zijn.
Klopt...want als een pre of non op een vrouwenpaspoort etc kunnen krijgen, wat is hun v-paspoort dan voor die post ops nog waard? In hun ogen is het een devaluatie van hun post op schap.

Overigens zijn het vooral post op MTF die er zo op tegen zijn, van post op FTM hoor ik er niet zoveel over.
Ja er zijn transseksuelen die ervan overtuigd zijn dat je met een piemel onmogelijk een vrouw kunt zijn. Dat kan alleen door middel van een geslachtsoperatie volgens hen. Maar het is wel diezelfde piemel maar dan in een andere vorm gemodelleerd. Ik denk dat er een hoop transen zijn die als ze een natuurlijke vagina zouden kunnen krijgen er direct voor zullen kiezen maar er nu vanaf zien omdat ze de risico's nog te groot vinden. Het is een blijft een ingrijpende operatie en je wordt er ook niet -meer- vrouw door.
Als het goed is was je al een vrouw voordat je überhaupt begon aan de transitie (dat mogen we hopen althans).

Dat anderen die als vrouw leven iedere keer moeten gaan uitleggen dat ze eigenlijk "man" zijn enkel om een paar gefrustreerde post-ops te behagen kunnen je alleen al doen twijfelen of een geslachtsoperatie in alle gevallen nou wel zo'n goede keuze is.
Als je op deze manier erkenning van je "vrouw-zijn" wenst de behalen, ben je mijns inziens toch echt op een verkeerde manier bezig (geweest).
"Alles went, behalve wonen in het lichaam van een vent"
selena
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:51
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Kamerdebat

Bericht door selena »

Ik ben wel benieuwd naar mogelijk misbruik in dit voorstel. Stel nou iemand die gaat met een veranderde geslacht in zijn/haar paspoort een groeps verkleedruimte in (zoals je bij sommige zwembaden hebt voor specifiek mannen of vrouwen). Nu gaat het niet om een post-op transgender, hoe zit dat dan qua regelgeving? Ik verwacht niet dat een oprechte transgender dit zou doen, vanwege de confrontatie met zijn of haar geslachtsdelen die voor diegene niet natuurlijk aanvoelt en daardoor confronterend is. Toch denk ik dat er mogelijk mensen misbruik van dit systeem maken en wat huiswerk doen en (onterecht) zo'n verklaring krijgen. Kunnen ze dan juridisch opeisen in zo'n kledingruimte te mogen zijn omdat die voor het geslacht bestemd is zoals die bij diegene in het GBA staat aangegeven? Zo dit ook een bezwaar kunnen zijn voor de Eerste Kamer? Of zie ik nou spoken?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben verder niet tegen dit voorstel (en het voorstel is ook in mijn belang). Maar dit is wel iets wat ik me afvraag.. tenslotte lopen er genoeg mensen die verkeerde bedoelingen hebben helaas.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Kamerdebat

Bericht door Danielle »

Irene_de_Vreede schreef:Ik heb wel vaker gemerkt, dat er bij sommigen een gevoel heerst dat zij het moeilijk hebben gehad en dat het daarom voor anderen niet makkelijker mag worden, ik begrijp die redenering ook niet zo goed, tenzij ik iets over het hoofd zie natuurlijk
Ze voelen zich vooral beter en transer en echter en trui-er dan hen die een operatie laten voor wat het is of er mee wachten. Ik proef bij veel post-ops heel erg soort suprematie, zowel op fora die daar specifiek op gericht zijn maar ook hier. Het is een bepaalde "je bent pas een echte trans als je de operatie hebt gehad" en "échte transseksuelen zijn beter dan transgenders" toon die tussen de regels door te lezen is.
Mijn transitieblog: Fading Gender
MichelleH
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 jul 2012, 02:28
Gender: Onzeker
Locatie: Tilburg

Re: Kamerdebat

Bericht door MichelleH »

selena schreef:Ik ben wel benieuwd naar mogelijk misbruik in dit voorstel. Stel nou iemand die gaat met een veranderde geslacht in zijn/haar paspoort een groeps verkleedruimte in (zoals je bij sommige zwembaden hebt voor specifiek mannen of vrouwen). Nu gaat het niet om een post-op transgender, hoe zit dat dan qua regelgeving? Ik verwacht niet dat een oprechte transgender dit zou doen, vanwege de confrontatie met zijn of haar geslachtsdelen die voor diegene niet natuurlijk aanvoelt en daardoor confronterend is. Toch denk ik dat er mogelijk mensen misbruik van dit systeem maken en wat huiswerk doen en (onterecht) zo'n verklaring krijgen. Kunnen ze dan juridisch opeisen in zo'n kledingruimte te mogen zijn omdat die voor het geslacht bestemd is zoals die bij diegene in het GBA staat aangegeven? Zo dit ook een bezwaar kunnen zijn voor de Eerste Kamer? Of zie ik nou spoken?

Dit lijkt me een spook ;) De toegang tot kleedruimtes is niet in de wet geregeld, hooguit in de huisregels van de accommodatie. Ik kan me alleen nauwelijks voorstellen dat daarin staat dat van de vrouwenkleedruimte enkel gebruik mag worden gemaakt door personen die volgens de GBA vrouw zijn. Op dit punt zou de wetswijziging denk ik geen gevolgen hebben. Als de Eerste Kamer bezwaren zou hebben, dan denk ik dat die veel fundamenteler zouden zijn, zoals de keus voor de ambtenaar van de burgerlijke stand in plaats van de rechter. Ik hoop echt dat het wetsvoorstel erdoor komt (met een uitbreiding van de deskundige), maar het is voor mij echt "eerst zien dan geloven", mede gelet op de kritiek van de Raad van State op het wetsvoorstel.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerdebat

Bericht door Anon20180501 »

Ik wil reageren op de constatering dat sommige post-op's tegen deze wet zouden zijn of zich daardoor 'benadeeld of miskend' zouden voelen. Voor mezelf (pre-op) sprekend, ik vond het wel eens tijd worden dat ook non-op's (in-, of exclusief hrt) door de wet en de genderteams erkend zouden worden. Ik heb ook niet het gevoel dat iemand hier op het forum daarop tegen is. Wat mij - als TS die al 7 jaar helemaal niets meer met het VUmc of het UMCG te maken heeft - niet bevalt aan de wet is dat degenen die nu bij het VUmc en het UMCG op de wachtlijst staan voor diagnostiek, hrt en/of een of meerdere chirurgische ingrepen achteraan mogen sluiten, achter degenen die alleen een officiële bevestiging van hun duurzame gevoelens willen van het VUmc of het UMCG. Nu weet ik wel dat als er een grote toeloop zou komen dat dat alleen in het begin zal zijn maar je zou als pre-op en/of pre-hrt maar net aan de beurt zijn rond dezelfde tijd als dat deze wet in de praktijk zal worden geïnitieerd.
ik weet ook dat vooral het VUmc er alles aan probeert te doen om de wachtlijsten in te korten waardoor het een het ander compenseert maar dat het voor de rij reeds wachtenden een pijnlijke constatering zal zijn dat zíj hiervan niet of bijna niet zullen gaan profiteren moge wel duidelijk zijn.

Ik snap nu ook dat het verschil tussen een vrouwelijk paspoort en een v-paspoort geen verschil is maar er gedoeld wordt op een zogenaamd verontwaardigd of miskend gevoel dat post-ops zouden hebben ten opzichte van non-ops. Ook hiervan merk ik weinig op ons forum, er wordt wel over gesproken maar met wederzijds respect. Waarom dat anders zou zijn als het om een officieel document gaat zie ik niet, heb ik ook niets van gemerkt hier.

En dan wat betreft "ik ben als pre- en post-op meer vrouw/man dan een non-op". Er wordt gesuggereerd dat pre- en post-ops zouden vinden dat iemand geen vrouw of man kan zijn als deze niet het hele traject gaat of heeft doorlopen. Het wordt wel vaker niet begrepen dat pre- en post-ops voor zichzelf spreken in dit verband. Voor mij persoonlijk is hrt en srs nodig om me volledig vrouw te kunnen voelen. Tussen mijn oren voel ik me 100% vrouw maar mijn lichaam spreekt dat hinderlijk tegen. Voor mij draait het leven niet alleen om aangeklede poppetjes, srs is mogelijk waardoor ik gelukkig ook nog volop kan genieten van seks wat me als 'man' nooit is gegeven. Waarmee ik dus niet zeg dat non-ops minder vrouw of man zouden zijn.

Ik quote het onderschrift van Velouria maar eens;
"Alles went, behalve wonen in het lichaam van een vent"
Ik zal daar ook nooit aan kunnen wennen, ik heb en kan er ook niets mee.

Liefs Daniéla

ps, excuses voor de correcties maar die waren echt nodig. :)
Dora
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jan 2013, 13:56
Gender: Transgender

Re: Kamerdebat

Bericht door Dora »

Wat mij eigenlijk wel benieuwd is hoe ziektekostenverzekeraars om zullen gaan met de (nwe) inschrijving.

Want bepaalde vergoedingen zijn voor cisvrouwen anders dan voor MTF bv.

Of stel, een cisman die wel ingeschreven staat als V, maar geen enkele HRT of operatie heeft gehad...en die bv prostaatkanker ontwikkeld...of een cisvrouw die als M ingeschreven staat en die een borstverkleining van zeg, cup EE naar een cup C of B wil....hoe zal daar mee omgegaan worden?

Of een paspoort V die als man leeft en zich als man toont, want HRT is niet noodzakelijk voor de wijzinging van inschrijving....hoe zal daar mee omgegaan worden?

Ik neem ook maar even aan dat er een akte van afstand getekend moet worden voor de inschrijving van m naar v of andersom plaatsvindt...
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerdebat

Bericht door Anon20180501 »

Hai Dora,

Voor zover ik weet wordt bij MTF tijdens de srs de prostaat niet weggehaald. Dat dat enige beroering zal veroorzaken op de burelen der onwetenden die werkzaam zijn bij zorgverzekeraars lijkt me wel mogelijk ja. :) Maar volgens mij worden er naast je naam en geslacht allerlei aantekeningen gemaakt in je dossier over je biologische gesteldheid.

2 voorbeelden die ik zelf heb meegemaakt;

Vergoeding voor het ontharen van de schaamstreek, gelaat en hals worden alleen toegekend aan vrouwen. Mijn huidtherapeute had vorig jaar contact opgenomen met mijn zorgverzekeraar ivm de vergoeding. Het antwoord van hen was nein!, want cliënt is een man. Verrassend was (ik was er zelf niet achteraan gegaan) dat ik kort daarna een brief van hen in bus vond waarin stond dat er iets aan mijn gegevens was veranderd ??? en ik daarom een pasje kreeg met een V'tje erop. Zo stond ze niets meer in de weg om het ontharen te vergoeden. (dit alles hoorde ik achteraf pas)

Bij de longtest voor de srs werd meegenomen dan ik een MTF ben anders zou de uitslag een vertekend beeld geven omdat mannenlonger doorgaans ietsiepietsie groter zijn dan vrouwenlongen. Voor de zorgverzekeraars van belang om te weten ivm je fysieke gezondheid.

Liefs Daniéla
Gebruikersavatar
KarenTS
Berichten: 681
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Kamerdebat

Bericht door KarenTS »

@Selena, denk je dat er mensen zijn ,die hun geslacht gaan aanpassen bij de burgerlijke stand om dan vervolgens anderen te shoqueren in kleed/douche ruimtes door hun anatomische 'afwijkingen' te tonen?? Lijkt mij nogal vergegrepen en bizar