Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Pas ik nou in een hokje of niet?
FAtham
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jan 2013, 10:02
Gender: Trans FtM
Locatie: Rotterdam

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door FAtham »

Ik denk vooral wetenschappelijk; genen, hormonen, hersenen...maar weinig mensen op deze planeet die 100% man of vrouw zijn. Of ik een echte man ben houdt me dan ook niet bezig, wel of ik mezelf een echte man voel. Uiteindelijk is het een zelf-identificatie.
Gebruikersavatar
EdwinJulian
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 apr 2013, 10:58
Gender: Onzeker
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door EdwinJulian »

Daniéla schreef:Zelfacceptatie leidt inderdaad tot informatiehonger.

Smakelijk, zou ik dan zeggen. :)
Dank je! Ik ben al veel aan het lezen hier inderdaad. Fijn al die ervaringsverhalen ook :) Stuk fijner dan al die droge theorie van google!
Sometimes I wish I was born a girl. I'd like make-up and pretty clothes, instead of just having this vagina :(
Gebruikersavatar
Corinna
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 jan 2013, 16:37
Gender: Transgender

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Corinna »

Op deze vraag zijn veel verschillende antwoorden mogelijk en dat maakt het bestaansrecht van een forum als dit duidelijk.
Bij mij gaf de informatie over dit onderwerp juist een gevoel van zelfacceptatie en het idee dat we in onze beleving van mannelijkheid en vrouwelijkheid individueel zijn, maakt dat het makkelijker is voor iedereen okay te zijn met zichzelf.
Je conformeren aan de "norm" man of vrouw zijn kan je een "veilig" bestaan opleveren in sociaal opzicht en dit geldt ook voor transgenders denk ik, afwijken is veel risicovoller in alle opzichten.
Ik denk dat in de vraag al een soort antwoord is besloten: je bent of m of v. en je wordt zo gemaakt (gevormd) vanaf je geboorte en het "wat' is een samengaan van natuur en cultuur.
De werkelijkheid is veel complexer .....
Well... nobody's perfect!
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20180501 »

Heb je helemaal gelijk in, Corinna.

In het omgekeerde geval is herkenning natuurlijk pas mogelijk als er ook iets te herkennen valt voor je.
Gaat er dan een lampje branden bij je ga je naarstig op zoek naar meer informatie.

Liefs Daniéla
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Nathan90 »

Ik weet het! Schoenen! ;)

Volgens kinderen vaak in ieder geval.
Ik heb meerdere keren gehad dat ik ergens was (ik denk momenteel aan een keer op stage toen ik buiten bezig was) ik was gekleed in werkbroek en werkschoenen. En ik hoorde achter mij 2 kinderen aan elkaar vragen 'wat' ik was, een jongen of een meisje. Waarop het ene kindje uiteindelijk met het argument kwam dat ik een jongen was, want ik droeg jongensschoenen. Dit argument was zó sterk, dat de ander gelijk overtuigd was. 8-)

Overigens een andere keer, toen ging het weliswaar niet over schoenen. Toen fietste ik langs een jongetje en meisje die op straat aan het spelen waren. En tot het einde van de straat heb ik de discussie kunnen volgen die grofweg als volgt ging: "Het is een jongen!" "Nee een meisje!" "Een jongen!!" "Neehee een meisje!!". Waaruit ik maar gewoon opmaak dat ik er dusdanig.. 'cool/stoer/wat dan ook' uitzag dat ze gewoon beide mij tot hun geslacht wilde claimen.


En dan de serieuze noot richting het topic. Het is denk ik een vraag waar ik weinig over kan zeggen, daar ik de woorden niet direct zal kunnen vinden. Áls ik het uberhaupt zou kunnen omschrijven, want ja.. 'gevoelsmatig' klinkt mij dan weer te karig en droog in de oren. ;)
Gebruikersavatar
EdwinJulian
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 apr 2013, 10:58
Gender: Onzeker
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door EdwinJulian »

Nathan90 schreef:Ik weet het! Schoenen! ;)

Volgens kinderen vaak in ieder geval.
Ik heb meerdere keren gehad dat ik ergens was (ik denk momenteel aan een keer op stage toen ik buiten bezig was) ik was gekleed in werkbroek en werkschoenen. En ik hoorde achter mij 2 kinderen aan elkaar vragen 'wat' ik was, een jongen of een meisje. Waarop het ene kindje uiteindelijk met het argument kwam dat ik een jongen was, want ik droeg jongensschoenen. Dit argument was zó sterk, dat de ander gelijk overtuigd was. 8-)
Haha, heerlijk! Wat zijn kinderen toch geweldig eerlijk altijd Dementerende ouderen trouwens ook. Kort haar = jongen. Gevolg: 'Goed jochie ben jij!' Haha, mij hoor je niet klagen!

Ik vind het altijd een vaag iets, al die hokjes. Ik voel me geen vrouw, maar ook niet helemaal een man. Denk ik... Ik wil ook heel graag kinderen later en hoop dat dat allemaal kan en mag enzo. Maar daar houdt het vrouwelijk wel een beetje op eigenlijk... Ja, ik werk in de zorg. Boeiend. Kan als man zijnde ook.

Ben nog erg zoekende geloof ik :P :( :cry:
Sometimes I wish I was born a girl. I'd like make-up and pretty clothes, instead of just having this vagina :(
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Nathan90 »

Zoekend is prima, je komt er vanzelf een keer uit. :)
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door anne-nienke »

Wat maakt iemand een Man? Geen idee eigenlijk. Ik kan alleen maar van mezelf zeggen dat ik het niet heb. Op zijn best voel ik me een jongen, maar dat ook niet echt. Benik een vrouw, geen idee dat zou ik juist uit willen vinden.

Voel je je een man --> dan gedraag je je waarschijnlijk ook als man --> men ziet dan meestal ook wel een man (en vise versa).
Dora
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jan 2013, 13:56
Gender: Transgender

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Dora »

Een dergelijke vraag, daar kom je niet uit mits je die vraag gewoon vereenvoudigd tot:

'wat maakt een trans een trans?'

Zo'n vraag klinkt meer te behappen dan bv behoorlijk abrupt van (passabele, vruchtbare bio vader, functionele) bio heteroman naar 'vrouw' gaan.
Gebruikersavatar
KarenTS
Berichten: 681
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door KarenTS »

dat is idd een wel beantwoordbare vraag. Als de medische wetenschap het bij het rechte eind heeft althans,is het antwoord op die vraag: de invloed van bepaalde stoffen of hormonen tijdens het vroege stadium van de zwangerschap.