Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Sabrina40 »

Zo'n buitensporig bericht slaat toch helemaal nergens meer op en moet je toch gewoon negeren en geen enkel woord meer aan vuil maken !
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door 82c65d4a »

Josette schreef:Eva, niet, het zijn trollen. En: don't feed the trolls
Het is volstrekt ongepast en niet constructief om in een discussie je forumgenoten voor trol uit te maken. Zij hebben hun reacties geplaatst om een bijdrage te leveren aan de discussie en niet om emoties uit te lokken of een flamewar te starten.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20180501 »

Hoi Sabrina

Het verklaarde waarom er gelet wordt op woord- en taalgebruik en waarom er van iedereen verwacht mag worden dat zelf ook een beetje te doen...
Je mag er zelf een kwalificatie aan geven die je wil maar vooral negeren aub, dat slaat tenminste nog ergens op.

grts Daniéla
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20180501 »

..of een flamewar te starten.
Laten we dat dan maar ook niet doen Fenke, terug on topic aub... ;)
Gebruikersavatar
Josette
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016, 16:25
Gender: Trans MtF

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Josette »

fenke schreef:
Josette schreef:Eva, niet, het zijn trollen. En: don't feed the trolls
Het is volstrekt ongepast en niet constructief om in een discussie je forumgenoten voor trol uit te maken. Zij hebben hun reacties geplaatst om een bijdrage te leveren aan de discussie en niet om emoties uit te lokken of een flamewar te starten.
Fenke, Ik heb mijn bericht al gemeld in de hoop dat deze gewist kan worden, ik neem afstand van die trollen-opmerking, MvG Josette
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Vertrokken01 »

De wens om man of vrouw te zijn maakt je man of vrouw. Je man of vrouw voelen is maar een klein onderdeeltje want hoe kan jij weten hoe een andere man of vrouw zich voelt?
////
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Nate_0 »

ElissaMtF schreef:De wens om man of vrouw te zijn maakt je man of vrouw. Je man of vrouw voelen is maar een klein onderdeeltje want hoe kan jij weten hoe een andere man of vrouw zich voelt?
Maar... Hoe zit het dan voor iemand die cisgender is. Die heeft immers niet "de wens" om een man/vrouw te zijn, die is dat gewoon. Dat maakt diegene niet minder man/vrouw.

Daarnaast is het zo dat iedereen zich natuurlijk zijn/haar gender anders ervaart. Iemand die cisgender is zal er waarschijnlijk weinig bij stil staan. Iemand die TG is zal op enig moment, op een bepaalde manier tot de conclusie komen dat het "niet is zoals het klopt".

Immers... Hoe weet jij dat je je vrouw voelt?

En uit pure interesse... Hoezo is het weten hoe een ander zich voelt binnen het man/vrouw zijn van belang, wanneer het toch de meeste van ons volledig duidelijk is of we ons man/vrouw voelen ondanks onze lichamen, ondanks het soms niet 100% binnen het stereotype plaatje van het gewenste geslacht vallen. Dus, ondanks dat het zo'n ontzettend intrinsiek gevoel lijkt te zijn.

Zoals ik het zie, komt de wens om m/v te zijn voort uit het m/v voelen. En het m/v voelen is de oorzaak van diagnose, is de reden waarom je je behandeling krijgt, etc. Niet het uitspreken (of voelen) van de wens daartoe. Dat is een soort van bijzaak.

Even ter verduidelijking: Ik ken ook vrouwen die zeggen "ik had wel een man willen zijn" vanwege de privileges die met het man zijn komen (ze worden als krachtig/leidinggevend gezien als ze zeggen waar het op staat en niet bitchy/bossy, er wordt beter naar ze geluisterd--vrouwen worden eerder af gedaan als zeurders, veel onderzoeken worden uitsluitend op mannen gepleegd waardoor vrouwen dus achterwege worden gelaten en behandeling voor bepaalde ziektes minder effectief is--of zoals nu, dat blijkt dat vrouwen een hartaanval anders ervaren dan mannen en ze komen er nu pas achter... Mannen ervaren positieve discriminatie binnen bepaalde vakgebieden maar op pedagogisch dagverblijven na geen negatieve discriminatie, of simpeler dingen als staand plassen of niet ongesteld zijn). Zij hebben die wens wel, maar voelen zich geen man, en willen ook niet écht man zijn. Behalve dus dat het een aantal problemen waar veel cisvrouwen mee dealen wel weg zou halen, en het dus een kwestie is van 'dat zou lekker makkelijk zijn'.
meerdere zakken met zaagsel
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Vertrokken01 »

Nate_0 schreef:
ElissaMtF schreef:De wens om man of vrouw te zijn maakt je man of vrouw. Je man of vrouw voelen is maar een klein onderdeeltje want hoe kan jij weten hoe een andere man of vrouw zich voelt?
Maar... Hoe zit het dan voor iemand die cisgender is. Die heeft immers niet "de wens" om een man/vrouw te zijn, die is dat gewoon. Dat maakt diegene niet minder man/vrouw.

Daarnaast is het zo dat iedereen zich natuurlijk zijn/haar gender anders ervaart. Iemand die cisgender is zal er waarschijnlijk weinig bij stil staan. Iemand die TG is zal op enig moment, op een bepaalde manier tot de conclusie komen dat het "niet is zoals het klopt".

Immers... Hoe weet jij dat je je vrouw voelt?

En uit pure interesse... Hoezo is het weten hoe een ander zich voelt binnen het man/vrouw zijn van belang, wanneer het toch de meeste van ons volledig duidelijk is of we ons man/vrouw voelen ondanks onze lichamen, ondanks het soms niet 100% binnen het stereotype plaatje van het gewenste geslacht vallen. Dus, ondanks dat het zo'n ontzettend intrinsiek gevoel lijkt te zijn.

Zoals ik het zie, komt de wens om m/v te zijn voort uit het m/v voelen. En het m/v voelen is de oorzaak van diagnose, is de reden waarom je je behandeling krijgt, etc. Niet het uitspreken (of voelen) van de wens daartoe. Dat is een soort van bijzaak.

Even ter verduidelijking: Ik ken ook vrouwen die zeggen "ik had wel een man willen zijn" vanwege de privileges die met het man zijn komen (ze worden als krachtig/leidinggevend gezien als ze zeggen waar het op staat en niet bitchy/bossy, er wordt beter naar ze geluisterd--vrouwen worden eerder af gedaan als zeurders, veel onderzoeken worden uitsluitend op mannen gepleegd waardoor vrouwen dus achterwege worden gelaten en behandeling voor bepaalde ziektes minder effectief is--of zoals nu, dat blijkt dat vrouwen een hartaanval anders ervaren dan mannen en ze komen er nu pas achter... Mannen ervaren positieve discriminatie binnen bepaalde vakgebieden maar op pedagogisch dagverblijven na geen negatieve discriminatie, of simpeler dingen als staand plassen of niet ongesteld zijn). Zij hebben die wens wel, maar voelen zich geen man, en willen ook niet écht man zijn. Behalve dus dat het een aantal problemen waar veel cisvrouwen mee dealen wel weg zou halen, en het dus een kwestie is van 'dat zou lekker makkelijk zijn'.

Zo ervaar ik mijn vrouw zijn , namelijk dat ik me gewoon mezelf voel en de wens heb om de rest van mijn leven vrouw te zijn.

Verder heb ik géén zin om op zo een happige toon met iemand te conversationeren.
////
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Veronica »

ElissaMtF schreef: Verder heb ik géén zin om op zo een happige toon met iemand te conversationeren.
Nate vraagt het nog heel netjes en normaal hoor, genoeg cis mensen die denigrerend en dwingend je wijs willen maken dat iedere antwoord die jij zal geven onzin is.

Mooi voorbeeld:

Cis: waarom voel jij je een vrouw?

TS: Omdat ik mij een vrouw voel, dat gevoel heb ik al altijd gehad.

Cis: Ja maar hoe weet je dat? Misschien zit het tussen je oren?

TS: Nee, ik wist het al heel lang dat ik anders ben, dus een vrouw

Cis: Ja maar ik denk dat het tussen je oren zit, je bent als man geboren dus je kunt ook zo blijven met die gedachten en doorgaan als man

TS: Nee, ik ben een vrouw en die wil ik ook van buiten zijn

Cis: Ja maar wie zegt dat dat jouw gelukkig maakt?

En ik kan zo doorgaan, mensen blijven doordrammen als ze koppig zijn zodat HUN gelijk krijgen dat jij fout zit, wereld is hard als je dat nog niet wist.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Emma »

Persoon: Maar ik snap het niet hoor, hoe kun je je nu vrouw voelen als je als man bent geboren?

Ik: Je kunt je je er helemaal niks bij voorstellen he?

Persoon: Nee, werkelijk niet. Ik vind het maar een raar gedoe.

Ik: Ik ben heel erg blij dat je je er niks bij kunt voorstellen! Dat betekent dat jij geen genderdysforie hebt. Echt, je hebt geen idee hoe kut dat is om te hebben. Ik wens het mijn ergste vijanden niet toe.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]