Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6822
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Eva »

Enige relativering bij zo'n tekst kan geen kwaad en kan misverstanden voorkomen, nietwaar?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Sabrina40 »

Misverstanden ontstaan vaak, wanneer een uitspraak uit zijn context wordt gehaald. Natuurlijk is het voor Eva een moeilijke opgave om dag in dag uit dit forum op kwalijke uitspraken te controleren. Mogelijk had ik dat in dit geval makkelijker gemaakt door, zoals Daniéle ook suggereert, zo'n kwalificatie tussen aanhalingstekens te plaatsen. Sorry, dat ik dat niet gedaan heb.

Maar ik heb in 1989 al "als travestiet medeauteur" meegewerkt aan het boek : "Een dubbel bestaan" van Anton Verschoor, de toenmalige psycholoog van het VUmc Gender Team. Daardoor kon ik ook zo'n VUmc GID pasje, waar Tanisha al over sprak, bietsen en dat zelfs op intercontinentale vakanties prachtig gebruiken en zat ik zelfs met andere transgenders én Prof. Gooren op 3 februari 1990 op een VUmc podium in het kader van een studiemiddag over travestie en transsexualiteit.

Ik weet dus uit eigen ervaring, hoe er toen, met name binnen onze bevolking, nog over travestie werd nagedacht en gesproken en ik vind niet, dat wij aan geschiedenisvervalsing moeten gaan meewerken, door toenmalige typeringen te gaan "relativeren". Helaas hoor ik nog vaak de opmerking, dat er toch niets verandert. Maar in mijn voordrachten over de diversiteit in onze huidige transgenderwereld vestig ik juist heel primair de aandacht op de sterk dynamische verandering in met name het "Westerse" denken over onze gender problematiek. Op dit moment wordt er bijvoorbeeld op diverse fronten intensief gewerkt aan het elimineren van die waanzinnige eis om op wat voor (overheid-) formulier of internetaankoop dan ook, dwingend je geslacht te moeten opgeven, hetgeen door veel mensen als stuitend wordt ervaren. Mits in Nederland niet onverhoopt de Sharia wordt ingevoerd, is deze verandering in het maatschappelijk en ook zorg gerelateerd denken over de transgender problematiek m.i. nog absoluut niet afgesloten.

Doordat ik nota bene via een gratis "Scholarship" het recente "World Professional Association for Transgender Health" symposium in Amsterdam volledig heb kunnen bijwonen weet ik, dat er op dit terrein nog heel veel in beweging is. Ons VUmc had in 1975 natuurlijk absoluut de primeur op het eerste Academische Professoraat op het gebied van de medische transgender behandeling. Tegenwoordig concentreert ons VUmc Gender Team zich internationaal primair op de behandeling van jongeren en adolescenten. Maar op de behandeling van volwassen aanmelders lopen zij inmiddels ernstig achter op instituten in het buitenland. Met name de P.O. Transvisie en het Ministerie van Mevr. Schippers lijken daar nu ook voorzichtig een doorbraak in te kunnen gaan forceren. Onze Wetgever liep in 2001 Wereldwijd voorop door als eerste het homohuwelijk te legaliseren. Maar na het Yogyakarta Principle 3 van 2006 had men wel tot medio 2014 tijd nodig om dit te kunnen overnemen in een Nederlandse BW 1:28 wet op de geslachtsverandering.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Isabelle »

Nouja ik vind relativeren Altijd belangrijk.
Toen malige typeringen waren toenmalig, we zijn er voorbij en kunnen deze dingen ook beter voorzichtiger uitdrukken, juist omdat de manier hoe dingen gezegd werden zo achteloos en fout waren.

Even als 'relativering' : Als je hetzelfde doet met typeringen rond het beeld van getinte mensen en hoe dingen werden gezegd over die bevolkings groep dan maakt het bij bijna geen enkel forum uit hoeveel aanhalingstekens je gebruikt of in welke context je het zegt. Je kan dan heel veel slechte reacties verwachten en als het ware bijna dreigbrieven thuis gestuurd krijgen. Het gaat niet om geschiedenis vervalsing. Het gaat erom dat de typeringen of woorden toen geen respect bevatten en erg aanstotend konden zijn en ze dus maar beter niet nog eens op die manier genoemd kunnen worden.
Ik snap dat wanneer emoties meespelen mensen graag keiharde taal gebruiken maar het voegt vaak niet veel toe, alleen maar onnodige hete kolen op het vuur. Het gaat over een onderwerp waar we beter gewoon beschaafd over kunnen praten en ons niet hoeven te verlagen tot het niveau van taal dat ooit door domme onwetende mensen is gebruikt.
Zo zie ik het.

Isabelle
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Sabrina40 »

Maar als je toenmalige typeringen uitsluitend alleen maar wilt negeren, dan kun je natuurlijk nooit duidelijk naar voren brengen, hoe het maatschappelijk denken over transgender en getinte mensen in onze samenleving toch wel degelijk aan verandering onderhevig is en waar dat mogelijk in de toekomst naartoe zal gaan.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20190122 »

Sabrina beschrijft haarfijn de houding die er tot niet zo heel erg lang geleden was en eerlijk gezegd vind ik ook dat dit taalgebruik er best wel bij mag omdat het zeer goed de houding beschrijft waar wij tegenaan liepen.
En geloof mij maar dat in de jaren 90 je deur uit stappen op dagelijkse basis meer beledigingen en scheldpartijen opleverde als in dit hele forum gemaakt zijn!
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6822
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Eva »

Het is nog geen etmaal geleden dat wij als team beheer - onzichtbaar voor de forumleden hier - een dreigement ontvingen dat er niet om liegt en dat wellicht nog een vervelend staartje krijgt. De reden? Twee woorden die verkeerd vielen, verkeerd geïnterpreteerd werden, verkeerd uitgelegd werden of hoe dan ook boosheid veroorzaakten. Gevolg? WIJ als team worden nu beschuldigd van antisemitisme en het CIDI wordt in beeld gebracht.

Zal ik verder zeuren over verjaardagsfeestjes waar we afgeleid worden door virtuele veldslagen op het forum? De paniek proberen in banen te leiden bij een kennelijk dreigende suïcide en zo voort? Nee, zal ik niet doen.

Moeten we bij elke dreigende uitglijder omstandig en gedetailleerd gaan uitleggen waarom we dat liever anders zien? Lijkt me niet.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Josette
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016, 16:25
Gender: Trans MtF

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Josette »

Eva, niet, het zijn trollen. En: don't feed the trolls

liefs, Josette
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Amy »

Eva schreef:Het is nog geen etmaal geleden dat wij als team beheer - onzichtbaar voor de forumleden hier - een dreigement ontvingen dat er niet om liegt en dat wellicht nog een vervelend staartje krijgt. De reden? Twee woorden die verkeerd vielen, verkeerd geïnterpreteerd werden, verkeerd uitgelegd werden of hoe dan ook boosheid veroorzaakten. Gevolg? WIJ als team worden nu beschuldigd van antisemitisme en het CIDI wordt in beeld gebracht.

Zal ik verder zeuren over verjaardagsfeestjes waar we afgeleid worden door virtuele veldslagen op het forum? De paniek proberen in banen te leiden bij een kennelijk dreigende suïcide en zo voort? Nee, zal ik niet doen.

Moeten we bij elke dreigende uitglijder omstandig en gedetailleerd gaan uitleggen waarom we dat liever anders zien? Lijkt me niet.
Alle details daar over open maken voor ons, de forum leden. Ik ben wel benieuwd wie dat gedaan heeft en waarom.
Ook omdat ik zelf wel eens fouten maak met termen en me nu af zit te vragen of dat niet is door iets wat ik geplaatst heb.

Misschien kunnen wij jullie ook wel helpen met deze kwestie.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20180730 »

Amy schreef: Alle details daar over open maken voor ons, de forum leden. Ik ben wel benieuwd wie dat gedaan heeft en waarom.
Ook omdat ik zelf wel eens fouten maak met termen en me nu af zit te vragen of dat niet is door iets wat ik geplaatst heb.

Misschien kunnen wij jullie ook wel helpen met deze kwestie.
lijkt mij beter van niet Amy. Een hetze kun je maar beter niet te veel aandacht geven, daar groeien ze namelijk alleen maar van (en jij bent 't zeker niet, daar ben je veel te lief voor)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20180501 »

Amy schreef...

Ook omdat ik zelf wel eens fouten maak met termen en me nu af zit te vragen of dat niet is door iets wat ik geplaatst heb.
Nee hoor Amy, heeft niets met jou te maken, en ik denk dat het inderdaad beter is hierover niet verder in detail te treden.
Ik geloof niet een vervolg hiervan voor de betrokken leden, de feiten spreken wat dat betreft de klaagster tegen...